طرز تهیه شیشبرگ خوشمزه و مخصوص به روش ترکیه ای

طرز تهیه شیشبرگ

طرز تهیه شیشبرگ ترکیه ای عربی خوشمزه

شیشبرگ یک خوراک بسیار خوشمزه و مقوی است که با استفاده از ترتیلای گوشت تهیه می شود. روس تهیه ترتیلای گوشت نیز در این دستور گفته شده است اما می توان از ترتیلاهای آماده در سوپر مارکت ها نیز استفاده کرد. این خوراک با سس ماست تهیه می شود که سرشار از کلسیم است و طعم فوق العاده ای دارد. این غذا را می توان به عنوان پیش غذا در مهمانی ها سرو نمود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه شیشبرگ در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۸ نفر
آرد۲ لیوان
جوش شیرین۱ قاشق چای خوری
روغن مایع۲ قاشق غذا خوری
نمکیک هشتم قاشق چای خوری
آبیک و سه چهارم لیوان
مواد لازم برای سس ماست
ماست۸ لیوان
نشاسته۴ قاشق غذا خوری
آب سردیک چهارم لیوان
پیاز متوسط۱ عدد
سیر۸ حبه
آب مرغ۱ لیوان
گشنیز خرد شدهنصف لیوان
کره۲ قاشق غذا خوری
روغن۱ قاشق غذا خوری
ادویه و نمک و فلفلبه مقدار لازم
مواد لازم برای مخلوط گوشتی
روغن۲ قاشق غذا خوری
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پیاز متوسط۱ عدد
ادویه و نمک و فلفل و دارچینبه مقدار لازم

طرز تهیه شیشبرگ

مرحله اول

برای تهیه شیشبرگ در ابتدای کار پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس به صورت خلالی ریز خرد می کنیم. یک تابه برداشته و با کمی روغن، روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. پیاز را درون آن ریخته و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود.

مرحله دوم

گوشت را هم اضافه کرده و هم می زنیم تا گوشت ها تغییر رنگ پیدا کند. سپس ادویه ها را اضافه کرده و می گذاریم با حرارت کم بپزد و تفت بخورد. سپس از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم. در این مرحله مواد خمیری را درست می کنیم.

طرز تهیه شیشبرگ

برای این کار یک کاسه برداشته و آرد و جوش شیرین و نمک را درون آن می ریزیم و مخلوط می کنیم. روغن و آب را اضافه کرده و هم می زنیم تا یک خمیر یک دست بوجود آید. سپس خمیر را ورز داده و درون یک پلاستیک فریزری قرار می دهیم.

مرحله چهارم

سپس می گذاریم یک ساعت استراحت کند. خمیر را با وردنه روی سطح کار به ضخامت ۳ میلی متر پهن می کنیم و با کاتر گرد یا استکان قالب می زنیم. سپس از مخلوط گوشت یک قاشق چای خوری روی نیمه پایینی خمیر قرار می دهیم.

مرحله پنجم

سپس لبه بالایی را روی آن بر می گردانیم و لبه های آن را فشار می دهیم تا بهم بچسبد. لبه های خمیر را به گونه ای روی هم قرار می دهیم و می چسبونیم تا حلقه ای بشود. یک سینی فر را برداشته و خمیر ها را کف آن قرار می دهیم.

طرز تهیه شیشبرگ

نیازی به چرب کردن کف سینی نیست. سینی فر را حدود ۱۰ دقیقه در فر با دمای ۱۵۰ درجه سانتی گراد معادل ۵۰۰ درجه فارنهایت قرار می دهیم تا بپزد. در این مرحله سس ماست را تهیه می کنیم. برای این کار، ماست را درون یک قابلمه می ریزیم.

مرحله هفتم

سپس روی حرارت قرار می دهیم تا به جوشد. سپس نشاسته و آب سرد را جدا با هم مخلوط می کنیم و به ماست اضافه می کنیم و هم می زنیم تا غلیظ شود. پیاز را شسته و پوست می کنیم و خرد می کنیم. سیر را هم جدا رنده می کنیم.

مرحله هشتم

یک تابه برداشته و با کمی کره روی حرارت قرار می دهیم تا کره ذوب شود. پیاز ها را اضافه کرده و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. سپس سیر رنده شده را به آن اضافه می کنیم و کمی که تفت خورد، گشنیز خرد شده و ادویه ها را به آن اضافه می کنیم.

طرز تهیه شیشبرگ

کمی که تفت خورد زیر حرارت را خاموش می کنیم تا نسوزد. آب مرغ را به ماست اضافه کرده و اجازه می دهیم تا ۵ دقیقه بپزد. ترتیلاهای گوشتی را از فر خارج کرده و درون سس قرار می دهیم. در این مرحله مخلوط سیر و پیاز را هم اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله دهم

سپس حدود ۱۰ دقیقه زمان می دهیم تا با حرارت کم بپزد و جا بیفتد. سپس خوراک را سرو می کنیم. باید دقت شود که دقیقا بعد از ۱۰ دقیقه که جا افتاد سرو شود و اگر بیشتر بماند ترتیلاها نرم می شود و طعم خوبی به غذا نمی دهد.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 15 اردیبهشت 1400
مطالب مرتبط
طرز تهیه عدس پلو گیلانی ساده و خوشمزه با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه عدس پلو گیلانی ساده و خوشمزه با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه عدس پلو گیلانی عدس پلو گیلای یکی از انواع غذاهای سنتی استان گیلان است که معمولا با طعم ترش مزه سرو می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به …

طرز تهیه مرغ چیلی خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی

طرز تهیه مرغ چیلی خوشمزه و مخصوص به روش رستورانی

طرز تهیه مرغ چیلی از دیر باز زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای رایج ایرانی به حساب می آید. روش های مختلفی برای طبخ مرغ وجود دارد. یکی از این روش …

طرز تهیه پلوی بحرینی پلو مرغ خوشمره و لاکچری بحرین

طرز تهیه پلوی بحرینی پلو مرغ خوشمره و لاکچری بحرین

طرز تهیه پلوی بحرینی امروز قصد داریم شما را با غذایی بسیار خوشمزه از کشوری عربی در خلیج فارس آشنا کنیم. پلوی بحرینی، یک خوراک ویژه و متفاوت برای دورهمیهای خانوادگی و …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.