طرز تهیه کلوچه خرمایی دزفول خوشمزه و مخصوص بازاری

طرز تهیه کلوچه خرمایی دزفول

طرز تهیه کلوچه خرمایی دزفول خانگی در فر دزفولی

کلوچه یکی از شیرینی های سنتی و خوشمزه ایرانی است که همراه با چای به عنوان میان وعده و عصرانه سرو می شود. کلوچه ها معمولا به صورت مغز دار طبخ می شود که فواید زیادی دارد. کلوچه خرمایی دزفول همان طور که از نام آن پیداست، با خرما مغز دار می شود و این کلوچه سنتی مربوط به شهر دزفول است. این کلوچه بافت لطیفی دارد که از تخم مرغ در پخت آن استفاده نشده است. ،. این کلوچه ها سبک و خوشمزه است و می توان به عنوان شیرینی نیز در پذیرایی ها و مهمانی ها استفاده نمود یا به عنوان میان وعده یا عصرانه در کنار چای یا قهوه استفاده نمود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه کلوچه خرمایی دزفول در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم کلوچه خرمایی دزفول
آرد۱ کیلو گرم (۷ لیوان)
روغن۲۵۰ گرم
خمیر مایه۲ قاشق غذاخوری
آب ولرمدو تا دو و نیم لیوان
زیره۲ قاشق غذا خوری
نمکنصف قاشق چای خوری
مواد میانی
خرمای بدون هسته۵۰۰ گرم
دارچیننصف قاشق مربا خوری
زنجبیل و هلبه مقدار دلخواه

طرز تهیه کلوچه خرمایی دزفول

مرحله اول

برای تهیه کلوچه خوشمزه در ابتدای کار، یک کاسه بر می داریم و یک لیوان آب ولرم را با خمیر مایه و شکر مخلوط می کنیم و حدود ۱۰ دقیقه استراحت می دهیم تا کف کند و به عمل آّید. آرد را کم کم به آن اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

سپس لیوان دوم آب را کم کم به آن اضافه کرده و ورز می دهیم. اگر آب کم بود اضافه می کنیم. در این مرحله روغن و ماست را اضافه می کنیم و ورز می دهیم تا به خورد خمیر برود. زیره را به آن اضافه کرده و ورز می دهیم تا خمیر به دست نچسبد.

مرحله سوم طرز تهیه کلوچه خرمایی دزفول

سپس خمیر را درون یک کاسه می گذاریم و روی آن را سلفون می کشیم. حدود یک تا یک و نیم ساعت در جای گرم، استراحت می دهیم تا به عمل آید. در این فاصله مواد میانی را درست می کنیم. برای این کار، هسته های خرما را جدا کرده و کنار می گذاریم.

مرحله چهارم

در این مرحله یک ماهی تابه برداشت و روی حرارت قرار می دهیم. خرما ها را به آن اضافه کرده و با گوشتکوب آن را فشار می دهیم تا با حرارت به صورت خمیر در آید. سپس دارچین و هل و زنجبیل را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

تابه را از روی حرارت برداشته و کنار می گذاریم تا از دما بیفتد. می توان دو قاشق روغن به خرما ها اضافه کرد تا نرم تر شود. وقتی خمیر به خوبی استراحت کرد و حجم آن دو برابر شد، پف خمیر را با دست می گیریم و کمی ورز می دهیم.

مرحله ششم

سپس خمیر را به چانه هایی به اندازه نارنگی یا حدودا ۸۰ گرم تقسیم می کنیم. سپس روی آن را با پارچه پوشانده و دوباره استراحت می دهیم. بعد از نیم ساعت، از خرما ها به تعداد چانه های خمیر جدا می کنیم. با دست چرب می توان این کار را به راحتی انجام داد.

مرحله هفتم

یک گلوله از خرما را وسط یک چانه خمیر قرار داده و با دست کمی آن را حالت می دهیم تا خرما وسط خمیر قرار گیرد و پهن شود. سپس با وردنه آن را باز می کنیم ولی نباید خیلی نازک باشد. با چنگال روی خمیر را چند بار سوراخ می کنیم.

مرحله هشتم

بعد از این که روی کلوچه ها را سوراخ کردیم، کناره های کلوچه را هم با انگشت طرح می دهیم. سینی فر را برداشته و روی آن را کاغذ روغنی قرار می دهیم. خمیر ها را روی کاغذ روغنی قرار می دهیم. روی آن را مجد می پوشانیم و یک ربع ساعت به آن استراحت می دهیم.

مرحله نهم

سپس به دلخواه روی آن را با شربت بار یا عسل و کنجد، رومال می کنیم. در ادامه فر را از ۱۰ دقیقه قبل با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد گرم می کنیم. سپس سینی فر را درون فر گرم شده قرار می دهیم. یک کاسه آبجوش نیز درون فر قرار می دهیم.

مرحله دهم

حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه می گذاریم تا کلوچه ها در فر پخته شود. یک دقیقه آخر گریل فر را روشن کرده تا روی کلوچه ها طلایی شود. از فر خارج می کنیم و می گذاریم تا سرد شود. سپس به آرامی از کاغذ روغنی جدا کرده و درون یک ظرف در دارنگه داری می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در جمعه 3 اردیبهشت 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.