طرز تهیه نان رمضان ترکی خوشمزه و مخصوص به روش تبریزی

طرز تهیه نان رمضان تبریزی

طرز تهیه نان رمضان تبریزی ترکیه بدون بهبود دهنده شیرین نارگیلی

نان های حجیم و فانتزی یکی از انواع نان های پرطرفدار در سراسر جهان به شمار می آیند. گاهی نان ها را با فیلینگ و مغزهای متنوع طبخ می کنند. نان رمضان تبریزی مانند نان های حجیم است با این تفاوت که روی آن شربت یا شهد می ریزیم. این نان همانطور که از نامش مشخص است برای ماه رمضان و موقع افطار مناسب است که معمولا به جای زولبیا و بامیه در کنار چای سرو می شود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه نان رمضان تبریزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان رمضان
آرد گندم۴۰۰ گرم
مخمر خشک فوری۴ الی ۵ گرم
شکر۵۰ گرم
تخم مرغ۲ عدد کامل
ماست شیرین۱۰۰ گرم
کره۵۰ گرم
روغن مایع۱ قاشق غذا خوری
مواد لازم برای شربت
شکر۱۰۰ گرم
آب۵۰ گرم

طرز تهیه نان رمضان تبریزی

مرحله اول

برای تهیه نان رمضان خوشمزه به روش تبریزی ابتدا کره را درون یک کاسه کوچک می ریزیم و روی حرارت بخار کتری به روش بن ماری قرار می دهیم تا ذوب شود. نیازی به عمل آوردن خمیر مایه نیست، ولی باید از سالم بودن آن مطمئن باشیم.

نکته: در تهیه این نان از خمیر مایه فوری استفاده شده است که نیاز به عمل آوردن خمیر مایه نیست و در حین آماده شدن خمیر، خمیر مایه عمل می آید.

مرحله دوم

در این مرحله آرد، خمیر مایه فوری و شکر را درون یک کاسه بزرگ می ریزیم. تخم مرغ ها را یکی یکی اضافه می کنیم. سپس ماست و روغن را به مخلوط اضافه می کنیم. کره آب شده را اضافه کرده و مخلوط می کنیم. سپس خمیر را به سطح کار منتقل کرده و به مدت ۱۵ دقیقه ورز می دهیم.

مرحله سوم

کاسه را با کمی روغن چرب کرده و خمیر را درون کاسه قرار می دهیم. روی خمیر را پوشانده و می گذاریم دو ساعت در جای گرم ور بیاید و استراحت کند. بعد از این که خمیر به عمل آمد، ۲۰۰ گرم از خمیر را جدا کرده و درون یک لایه پلاستیک می گذاریم تا خشک نشود.

مرحله چهارم

روی سطح کار را آرد پاشی کرده و خمیر را به صورت گرد با کف دست پهن می کنیم. در صورت تمایل می توانیم خمیر را به دو قسمت تقسیم کرده و به هم ببافیم. در ادامه قالب مورد نظرمان را با روغن چرب کرده و خمیر را درون قالب قرار می دهیم.

مرحله پنجم

حالا روی خمیر را با پلاستیک می پوشانیم تا خشک نشود. سپس ۲۰۰ گرم خمیری که در پلاستیک گذاشته بودیم را به وسیله وردنه با قطر نیم سانتی متر باز می کنیم و به صورت نوارهای باریک یک سانتی متری برش می زنیم.

مرحله ششم

خمیر های نواری را به صورت دلخواه روی خمیر اصلی قرار داده و لبه های آنها را با دست فشار می دهیم تا به خمیر بچسبند. این کار برای تزیین روی نان استفاده می شود و در صورت تمایل می توانیم نان را به صورت ساده درست کنیم.

مرحله هفتم

فر را با دمای ۱۸۰ درجه سانتی گراد، گرم می کنیم. پس از گذشت ۱۵ دقیقه روی خمیر را با زرده تخم مرغ رومال می کنیم و درون فر قرار می دهیم تا نان به مدت ۲۵ تا ۳۰ دقیقه بپزد. اگر روی نان طلایی نشد، چند دقیقه گریل را روشن می کنیم تا طلایی شود.

نکته: برای مواد رومال به سلیقه خود می توانیم از زرده تخم مرغ، ۱ قاشق غذاخوری شیر و کمی زعفران دم کرده استفاده کنیم.

مرحله هشتم

در این مرحله نان را از فر خارج کرده و کنار می گذاریم تا از حرارت بیفتد. در همین حین شربت را آماده می کنیم، برای این منظور، شکر و آب را درون یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا شکر کاملا حل شود.

مرحله نهم

توجه داشته باشید که تهیه شربت حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد. پس از اینکه شکر به طور کامل ذوب شد، شربت را از روی حرارت کنار می گذاریم تا کمی ولرم شود، سپس روی نان خنک می ریزیم و سرو می کنیم.

نکته: در صورت تمایل برای خوشرنگ تر شدن شربت، می توانیم مقداری زعفران دم کرده نیز به آن اضافه کنیم.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در یکشنبه 27 فروردین 1402
مطالب مرتبط
طرز تهیه نان بازلاما خوشمزه و بادکنکی به روش سنتی ترکیه ای

طرز تهیه نان بازلاما خوشمزه و بادکنکی به روش سنتی ترکیه ای

طرز تهیه نان بازلاما نان بازلاما یکی از انواع نان های خوشمزه و سنتی ترکیه است که معمولا برای صبحانه تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با …

طرز تهیه شیرینی ساوارین خوشمزه و مجلسی به روش فرانسوی

طرز تهیه شیرینی ساوارین خوشمزه و مجلسی به روش فرانسوی

طرز تهیه شیرینی ساوارین شیرینی ساوارین یکی از انواع شیرینی ها ساده و بسیار خوشمزه فرانسوی است که معمولا برای عید نوروز تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در …

طرز تهیه خاگینه مغزدار خوشمزه و ساده به روش خانگی

طرز تهیه خاگینه مغزدار خوشمزه و ساده به روش خانگی

طرز تهیه خاگینه مغزدار خاگینه مغزدار یکی از انواع شیرینی های ساده و خوشمزه ایرانی است که با ترکیبات متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.