طرز تهیه نان ماتزا یک نوع نان خشک خوشمزه و مخصوص

طرز تهیه نان ماتزا

طرز تهیه نان ماتزا خوشمزه با طعم کنجدی

نان یکی از مواد غذایی است که در سفره ایرانی ها یافت می شود. این ماده غذایی به عنوان قوت غالب ایرانیان است. نان را در صبحانه با پنیر و در وعده های ناهار و شام با خوراک های مختلف سرو می کنند. یکی از انواع این نان ها، نان های نازک به صورت لواش است. یکی از این مدل نان ها، نان مانزا است که مانند نان لواش نازک پهن می شود. در این دستور، این نان را در سینی فر قرار داده و در فر طبخ می کنند. روی آن را از کنجد و شاهدانه و تخم آفتابگردان و شوید خشک مانند نان خشک می پاشند، برای مشاهده آموزش طرز تهیه نان ماتزا در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان ماتزا
آرد نان۳۷۵ گرم
روغن مایع۷۰ گرم
آب۱۷۵ گرم
نمک۶ گرم
خمیر مایه فوری۵ گرم
شکر۶ گرم
کنجد و تخم آفتاب گردانبه مقدار لازم
شوید خشکبه میزان لازم

طرز تهیه نان ماتزا

مرحله اول

برای تهیه نان ماتزا در ابتدای کار، یک کاسه بزرگ بر می داریم. سپس نمک و آرد و خمیر مایه فوری و شکر را داخل کاسه می ریزیم . سپس سه دقیقه آن را هم می زنیم. سپس آب را به آن اضافه کرده و ۳ دقیقه دیگر مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

سپس روغن را اضافه می کنیم و مجددا ۳ دقیقه دیگر می زنیم تا یک خمیر لطیف بدست آید. روی سطح کار را آرد می پاشیم. سپس خمیر را روی سطح کار قرار می دهیم و با پلاستیک روی خمیر را می پوشانیم. سپس ۸ دقیقه استراحت می دهیم.

مرحله سوم

سپس خمیر را به سه قسمت مساوی تقسیم کرده و چانه می کنیم. مجددا روی سطح کار ۱۰ دقیقه دیگر استراحت می دهیم. خمیر را با وردنه سنگین خیلی نازک باز می کنیم. روی وردنه را آردی می کنیم که به خمیر نچسبد.

مرحله چهارم

در این مرحله یک سینی فر را برداشته و سطح آن را کمی چرب می کنیم. سپس خمیر را کف سینی می گذاریم و با یک تیغ خطوطی شبیه خوشه گندم روی خمیر می اندازیم. این خطوط باید عمیق باشد و خمیر را کامل قطع کند.

مرحله پنجم

این خمیر نیاز به رومال ندارد ولی در صورت تمایل می توان از یک تخم مرغ کامل استفاده کرد. تخم مرغ را درون کاسه شکسته و با کمی آب مخلوط می کنیم و حدود ۱ دقیقه هم می زنیم تا یکدست شود. سپس روی خمیر را با فرچه رومال می کنیم.

مرحله ششم

سپس روی آن را کنجد می پاشیم. در صورتی که نخواهیم رومال تخم مرغ بزنیم فقط کافی است با فرچه روی سطح کار را مرطوب کرده و کنجد یا تخمه آفتاب گردان، بپاشیم. می توان روی نان را با دانه چیا و شاهدونه و تخم آفتاب گردان و یا سبزی خشک مانند شوید روی خمیر می پاشیم.

مرحله هفتم

سپس با وردنه دوباره روی نان می کشیم تا موادی که روی خمیر پاشیدیم کمی داخل خمیر فرو رود. سپس سینی فر را درون فر با دمای ۱۹۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا پخته شود. این خمیر نیاز به ظرف آب داخل فر ندارد.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در جمعه 20 فروردین 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.