طرز تهیه نان خشک خوشمزه و سالم به روش سنتی در منزل

طرز تهیه نان خشک

طرز تهیه نان خشک یزدی, نان خشک کرمانی, نان خشک اصفهان, نان خشک شوید, نان خشک مازندرانی

نان یکی از اساسی ترین مواد غذایی در سفره های ایرانی به شمار می آید. نان خشک مانند نان لواش مسطح است اما روش پخت آن متفاوت است. حرارت فر به گونه ای تنظیم می شود که آب داخل نان کاملا تبخیر شود. بعد از پخت، نان در هوای آزاد قرار می گیرد تا کامل خشک شود و مدت نگهداری نان خشک طولانی تر از نان معمولی و شرایط نگهداری آن ساده تر است. به همین دلیل از قدیم استفاده از نان خشک رایج و مطلوب بوده است. از آنجا که میکروارگانیسم ها مانند کپک و قارچ ها برای فعالیت خود نیاز به آب دارند، وقتی ماده ای آب نداشته باشد، میکروارگانیسم ها نمی توانند روی آن رشد کنند، به همین دلیل نان خشک کپک نمی زند یا بیات نمی شود، برای مشاهده این آموزش شیرینی پزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان خشک
آرد کامل با سبوس300 گرم
دور ریز خمیر ترش50 تا 100 گرم
آب195 گرم
نمک4 گرم
پودر سیر، زیره و شویدبه مقدار دلخواه

دستور پخت نان خشک

مرحله اول

برای تهیه نان خشک خوشمزه و سالم خانگی خمیر ترش را می توان از نانوایی ها تهیه نمود. همچنین با استفاده از خمیر مایه و آرد و نمک می توان آن را تهیه کرد. به این صورت که مقداری خمیر مایه را در آب ولرم و کمی شکر مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

پس از 10 دقیقه خمیر مایه عمل کرده و کف می کند. کمی نمک می زنیم. انقدر آرد اضافه می کنیم تا خمیر یک دستی بدست آید و به دست نچسبد. خمیر را کمی ورز داده و روی آن را می پوشانیم تا حدود یک الی دو ساعت استراحت کند.

مرحله سوم

بعد از گذشت این زمان می توان به عنوان خمیر ترش از آن استفاده کرد. این خمیر در محیط بیرون یخچال می توان به طور نامحدود نگهداری کرد و به عنوان استارتر برای تهیه خمیر بعضی از نان ها مورد استفاده قرار داد.

مرحله چهارم

همچنین از باقی مانده خمیر نان که در محیط بیرون از یخچال نگهداری می شود به عنوان دور ریز خمیر ترش استفاده می شود. خمیر ترش، آب و ونمک را با هم مخلوط کرده آرد را به آن اضافه می کنیم تا خمیر یک دستی به دست آید.

مرحله پنجم

خمیر به دست آمده را به سه قسمت 200 گرمی تقسیم می کنیم و چانه می کنیم. روی چانه ها را می پوشانیم و حدود 20 دقیقه استراحت می دهیم. هر چانه را با وردنه روی سطح صاف آرد پاشی شده باز می کنیم.

مرحله ششم

سینی فر را کمی چرب کرده و خمیر را روی آن پهن می کنیم. به دلخواه پودر سیر، شوید خشک یا زیره می پاشیم. روی خمیر را آب اسپری می کنیم تا مرطوب شود. در فر با دمای 200 درجه سانتیگراد به مدت 10 تا 15 دقیقه می پزیم.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در جمعه 17 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.