طرز تهیه حلوای گردوی ارومیه خوشمزه و ساده با شیره انگور

طرز تهیه حلوای گردوی ارومیه

طرز تهیه حلوای گردوی ارومیه خوشمزه با شیره انگور توت خرما

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می شود. یکی از انواع حلواهای سنتی، حلوای گردوی ارومیه است. همان طور که از نام آن پیداست، مخصوص شهر ارومیه است. در این حلوا از شیره توت یا خرما یا انگور به دلخواه استفاده می شود که خیلی مقوی است. همچنین وجود گردو در این حلوا، خواص زیادی را برای حلوا به وجود می آورد.

مواد لازم حلوای گردوی ارومیه
شیره توت یا انگور یا خرما۱ لیوان
شیر۱ لیوان
آب گرم۱ لیوان
شکر۱ لیوان
کره۱۵۰ گرم
آرد۲ فنجان
گردوی خرد شده۱ فنجان
گردو و پسته پودر شدهبرای تزیین

دستور پخت حلوای گردوی ارومیه

مرحله اول

برای تهیه حلوای مجلسی و خوشمزه به روش ارومیه ای در ابتدای کار، شربت را آماده می کنیم. شکر و آب گرم و شیره را درون یک کاسه می ریزیم. سپس با هم مخلوط می کنیم تا شکر کامل حل شود و مخلوط یکدست شود.

مرحله دوم

در این مرحله شربت آماده شده را کنار می گذاریم. یک تابه بر می داریم و روی حرارت قرار می دهیم. کره را درون آن می ریزیم و می گذاریم آب شود. آرد را به کره اضافه کرده و روی حرارت متوسط تفت می دهیم. مداوم هم می زنیم.

مرحله سوم

این کار را با قاشق چوبی انجام می دهیم. زمان تفت دادن حدود ۲۰ تا ۲۵ دقیقه است. در ابتدای کار، آرد و کره گلوله می شود اما با تفت خوردن بیشتر، آرد در کره باز می شود. وقتی رنگ آرد قهوه ای روشن شد، آن را از روی گاز بر می داریم. شربت را به آن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

شربت را به آرامی اضافه کرده و مرتب هم می زنیم. سپس تابه را دوباره روی گاز قرار می دهیم و مدام مخلوط می کنیم تا شربت به خورد مواد برود و تیره شود. وقتی قوام پیدا کرد، گردو را اضافه می کنیم و انقدر مخلوط می کنیم تا حلوا یک گوشه ظرف جمع شود.

مرحله پنجم

تقریبا ۵ دقیقه از ریختن شربت تا جمع شدن حلوا زمان می برد. یک قالب کوچک انتخاب می کنیم. حلوا را درون آن می ریزیم و با فشار قاشق آن را صاف می کنیم. سپس حدود ۳ تا ۴ ساعت در یخچال می گذاریم تا خنک شود. سپس آن را برگردانده و با چاقو برش می زنیم و سرو می کنیم.

مطالب پیشنهادی

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 21 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.