طرز تهیه دو پیازه ماهی خوشمزه و مخصوص به روش سنتی جنوبی

طرز تهیه دو پیازه ماهی

طرز تهیه دو پیازه ماهی سوری دوپیازه ماهی شور غذای دو پیازه جنوبی

دوپیازه ماهی یک غذای سنتی و اصیل جنوبی است که با استفاده از ماهی پخته شده لابه لای شوید پلو طبخ می شود. این غذا با طعم متفاوت ماهی که دارد برای کسانی که از بوی ماهی خوششان نمی آید می توان گزینه مناسبی باشد. این غذا را در کنار ترشی و زیتون می توان سرو نمود. وجود برگ بو و چوب دارچین باعث می شود که بوی بد ماهی گرفته شود. همچنین در این غذا از هر نوع ماهی می توان استفاده کرد اما از آن جا که باید تیغ ماهی ها را گرفت، بهتر است از ماهی هایی که تیغ کمتری دارند یا دارای استخوان های درشت هستند مانند ماهی شیر، استفاده کرد.

مواد لازم برای ۴ نفر
ماهی شیر۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد درشت
سیر سبز خرد شده۱ قاشق غذاخوری
شنبلیله و گشنیز۲ قاشق غذاخوری
پودر لیمو عمانی۱ قاشق چایخوری
شوید خرد شده½ لیوان
برنج۴ پیمانه
کشمش (اختیاری)۲ قاشق غذاخوری
چوب دارچین و برگ بوبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی

دستور پخت دو پیازه ماهی

مرحله اول

برای تهیه دوپیازه ماهی خوشمزه و مجلسی ابتدا ماهی را خرد کرده و برای طعم دار شدن ماهی آنرا با زردچوبه و برگ بو و فلفل و نمک و پیاز و چوب دارچین و کمی آب درون یک قابلمه می ریزیم و می گذاریم تا بپزد. سپس ماهی ها را تکه تکه کرده و تیغ آن را جدا می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله یک تابه را بر می داریم و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم. روغن که داغ شد، پیاز را که شسته و پوست می کنیم، به صورت نگینی ریز خرد می کنیم و درون روغن تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود.

مرحله سوم

پیاز ها که تفت داده شد، سیر سبز خرد شده و شنبلیله و گشنیز را اضافه می کنیم. کمی تفت می دهیم. نمک و پودر لیمو عمانی را هم اضافه می کنیم. ماهی های تیغ گرفته و پخته شده را به آن اضافه می کنیم و تفت می دهیم.

مرحله چهارم

کشمش را شسته و درون آبکش می ریزیم تا آب آن خارج شود. کشمش ها را به تابه اضافه می کنیم و تفت می دهیم. کمی که کشمش ها تفت خورد، از روی حرارت بر می داریم. برنج را از قبل شسته و از شب قبل با آب و نمک خیس می کنیم.

مرحله پنجم

یک قابلمه بر می داریم و داخل آن ۴ برابر برنج، آب می ریزیم. سپس روی حرارت قرار می دهیم تا جوش آید. برنج ها را با نمک داخل آب جوش می ریزیم تا برنج ها بجوشد و نیم پز شود. هنگامی که برنج نیم پز شد، قبل از این که آن را درون آبکش بریزیم.

مرحله ششم

سپس شوید ها را به آب جوش اضافه می کنیم و ۵ دقیقه دیگر می گذاریم بجوشد. سپس درون آبکش ریخته و می گذاریم آب آن کامل خارج شود. یک قابلمه بر می داریم و روی حرارت با روغن کم می گذاریم تا روغن گرم شود.

مرحله هفتم

ته دیگ دلخواه را کف قابلمه می چینیم. شوید پلو را روی ته دیگ می ریزیم. سپس ماهی و پیاز سرخ شده را لابه لای برنج می ریزیم. سپس یک لایه برنج و این کار را ادامه می دهیم تا برنج و ماهی تمام شود. در آخر روی حرارت کم می گذاریم تا دم بکشد.

مطالب پیشنهادی

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 1 فروردین 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.