طرز تهیه شیرینی کله کنجی خوشمزه و مخصوص به روش ایلام

طرز تهیه شیرینی کله کنجی

طرز تهیه شیرینی کله کنجی تله کنجی ایلام لرستان

کله کنجی یک نوع شیرینی مخصوص شب یلدا در ایلام به شمار می آید و از دیرباز در شب یلدا مورد استفاده قرار می گرفته است. این نوع شیرینی به سادگی و با دو ماده کنجد و خرما قابل تهیه است و نیازی به مواد خاصو غیر سالم ندارد. در قدیم برای ساخت این شیرینی چندین ساعت از هاون استفاده می کردند تا منسجم شود اما امروزه نیازی به هاون نیست و با چرخ گوشت می توان انسجام کافی را بدست آورد . نیازی به فر ندارد و به راحتی روی گاز طبخ می شود که می تواند به عنوان حسن این شیرینی به شمار آید. همچنین این شیرینی طبع گرمی دارد که در زمستان به عنوان میان وعده یا عصرانه در کنار چای، مورد استفاده قرار گیرد.

مواد لازم کله کنجی
کنجد500 گرم
خرما خشک1 کیلوگرم

دستور تهیه کله کنجی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی کله کنجی خوشمزه و مخصوص در ابتدای کار کنجد ها را می شوریم و می گذاریم خشک شود. همچین خرما ها را نیز شسته و می گذاریم خشک شود. یک ماهی تابه برداشته و روی شعله گاز قرار می دهیم.

مرحله دوم

در این مرحله کنجد ها را درون ماهی تابه ریخته و به مدت 15 تا 20 دقیقه تفت می دهیم تا بوی خامی آن به طور کامل گرفته سود. باید مرتب هم بزنیم تا نسوزد و تلخ نشود. هسته های خرما ها را در می آوریم.

مرحله سوم

سپس به کنجد های تفت داده شده، خرماهای بدون هسته را اضافه کرده و صبر می کنیم تا خرماها هم به خوبی تفت بخورد. تقریبا حدود 5 دقیقه خرما و کنجد با هم تفت می خورند تا کاملا با هم یکدست شوند.

مرحله چهارم

ترکیب را با استفاده از دستگاه چرخ گوشت چرخ می کنیم تا به خوبی با هم ترکیب شود. جرخ کردن را 2 تا 3 بار انجام می دهیم. صبر می کنیم تا ترکیب بدست آمده خنک شود و از داغی بیفتد. سپس روی یک سطح آن را به ضخامت 2 میلی متر پهن می کنیم.

مرحله پنجم

سپس با قالب های موجود آشپزی آن را قالب می زنیم. این حلوا حالت چسبنده دارد و می توان به راحتی از آن برای تزیینات استفاده کرد. در صورت تمایل می توان از کمی جوز هندی یا گردو و دارچین در ترکیب استفاده کرد.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در یکشنبه 26 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.