طرز تهیه خورش نخود خوشمزه و مجلسی با گوشت چرخ کرده

طرز تهیه خورش نخود

خورش نخود , دستور پخت خورش نخود , طرز تهیه خورش نخود

این خورش یکی از ساده ترین و سریعترین خورش هایی است که می تواند کنار برنج به صورت پلو یا کته سرو شود. با توجه به نخودی که در این خورش است و خاصیت انتی اکسیدانی نخود، این خورش به عنوان یک غذای سالم و مغذی مطرح می شود. این خورش را می توان مانند دستور زیر با گوشت چرخ کرده یا کوفته قلقلی درست کرد. نخود علاوه بر این که سرشار از آنتی اکسیدان است منبع خوبی از ویتامین های گروه B است که برای سلامت پوست و مو و زیبایی موثر است، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای 4 نفر
نخود2 پیمانه
پیاز1 عدد متوسط
گوشت چرخ کرده300 گرم
گوجه فرنگی4 عدد
گشنیز2 قاشق غذاخوری
زردچوبه1 قاشق چایخوری
پودر سیر1 قاشق چایخوری
پودر زنجبیل½ قاشق چایخوری
پودر زیره1 قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
روغن و آببه مقدار کافی

دستور پخت خورش نخود

مرحله اول

برای تهیه خورش نخود مجلسی ابتدا مقدار نخود لازم را شب قبل می شوریم و خیس می کنیم. بهتر است در این مدت چند بار آب آن را عوض کنیم تا نفخ آن به خوبی گرفته شود. درون یک قابلمه نخود را همراه با آب و کمی زیره می ریزیم.

مرحله دوم

سپس روی حرارت قرار می دهیم تا پخته شود و سپس درون آبکش می ریزیم. در ادامه یک ماهی تابه بر می داریم. کمی روغن می ریزیم و روی حرارت ملایم می گذاریم. پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده و به روغن داغ شده اضافه می کنیم.

مرحله سوم

سپس به خوبی تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. گوشت چرخ کرده را به آن اضافه می کنیم. مقدار گوشت و نخود داخل خورش بستگی به ذائقه خانواده دارد و می توان آن را کم یا زیادتر از مقدار بیان شده انتخاب کرد.

مرحله چهارم

در این مرحله گوشت را خوب تفت می دهیم تا تغییر رنگ دهد. در ادامه پودر سیر، زرد چوبه، زنجبیل و نمک را به مخلوط گوشت تفت خورده اضافه می کنیم و همراه با گوشت کمی تفت می دهیم تا عطر و بوی آن آزاد شود.

مرحله پنجم

نخود پخته شده که آب آن گرفته شده است را به مواد داخل ماهی تابه اضافه می کنیم و هم می زنیم تا مخلوط شود. گوجه ها را پوست گرفته و خرد می کنیم و به مواد داخل تابه اضافه می کنیم. درب تابه را می بندیم.

مرحله ششم

سپس زیر شعله گاز را کم می کنیم تا گوجه ها آب بیاندازد و پخته شود. اگر نوع گوجه ها به گونه ای بود که آب نیانداخت حدود نصف لیوان آب به مخلوط اضافه کرده تا گوشت و گوجه ها به خوبی پخته شوند و مواد مزه دار شوند.

مرحله هفتم

در مرحله آخر بین 15 تا 20 دقیقه که گوشت و گوجه ها به طور کامل پخته شد و خورش جا افتاد، آن را درون یک ظرف کشیده و با گشنیز تازه خرد شده تزیین می کنیم. این خورش همراه با پلو یا کته سرو می شود.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 19 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.