طرز تهیه نان جزغاله خوشمزه به روش سنتی استان خراسان

طرز تهیه نان جزغاله

طرز تهیه نان قلفتی با جزغاله در قابلمه جزغاله دنبه جزغاله افغانی جزغاله چیست کالری نان جزغاله نان جزغاله بدون فر نان جزغاله نیشابور

نان جزغاله یکی از انواع نان های خوشمزه و سنتی ایرانی است که با طعم های بسیار متنوعی تهیه می شود. این نان خوشمزه یکی سنتی ترین نان های استان خراسان است که در برخی شهرها با نام نان دنبه هم شناخته می شود و معمولا به همراه انواع کباب ها سرو می شود. دلیل اینکه نام این نان را نان جزغاله گذاشته اند این است که این نان از جزغاله هایی که پس گرفتن روغن دنبه باقی می مانند تهیه می شود. توصیه می کنیم این نان خوشمزه را به عنوان نان زیر کباب کوبیده درست کنید و از میل آن در کنار کباب کوبیده لذت ببرید، برای مشاهده این آموزش آشپزی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم نان جزغاله
جزغاله3 قاشق غذاخوری پُر
پیاز داغ3 قاشق غذاخوری
آرد سفید2.5 پیمانه
ماست1 پیمانه
نمک½ قاشق چایخوری
روغن دنبه2 قاشق غذاخوری
بکینگ پودر2 قاشق چایخوری
به تکه های دنبه باقیمانده از روغن دنبه جزغاله می گویند.

دستور پخت نان جزغاله

مرحله اول

برای تهیه نان جزغاله سنتی و خوشمزه به روش خراسانی ابتدا ماست را داخل کاسه ای می ریزیم و بیکینگ پودر را به همراه  نمک به آن اضافه می کنیم و با همزن دستی خوب مواد را می زنیم تا یکدست شود.

مرحله دوم

در این مرحله آرد را در دو مرحله با الک دستی داخل مواد از الک رد می کنیم و خوب آن را مخلوط می کنیم و بعد با دست خمیر را ورز می دهیم اگر خمیر به مقدار بیشتری آرد نیاز داشت از الک رد می کنیم و به خمیر اضافه می کنیم.

مرحله سوم

حالا خمیر را به خوبی ورز می دهیم تا خمیر نرم و منسجمی داشته باشیم. سپس پیاز داغ را در کاسه ای می ریزیم و با جزغاله های روغن دنبه مخلوط می کنیم و کنار می گذاریم تا برای مواد میانی خمیر از آن استفاده کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله روی صفحه کار کمی آرد می پاشیم و خمیر را روی آن کمی ورز می دهیم و به شش قسمت مساوی تقسیم می کنیم.هر قسمت را چانه می گیریم و کنار می گذاریم. هر چانه را کمی تخت می کنیم.

مرحله پنجم

سپس با وردنه کمی روی آن می کشیم تا شبیه به یک بیضی شود. در ادامه از مخلوط پیاز و جزغاله دو قاشق غذاخوری وسط خمیر می ریزیم و خمیر را آرام از اطراف شبیه به یک کیسه که نخ آن را می کشیم جمع می شود.

مرحله ششم

خمیر را به آرامی جمع می کنیم و با کف دست به آن حالت می دهیم تا کمی تخت شود. در ادامه سینی فر را بیرون می آوریم و کف آن کاغذ روغنی قرار می دهیم و خمیرهای آماده شده را کنار یکدیگر قرار می دهیم.

مرحله هفتم

در این مرحله تخم مرغ را داخل پیاله ای می شکنیم و با چنگال می زنیم تا از حالت لختی خارج شود و فرچه را داخل تخم مرغ می زنیم و روی خمیرها می کشیم و بعد مقداری کنجد یا سیاهدانه روی آن ها می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا سینی را داخل فر که از قبل با دمای 180 درجه سانتیگراد به طور کامل گرم شده است، به مدت 20 دقیقه قرار می دهیم نان جزغاله ها بپزند. نان ها را از داخل فر بیرون می آوریم و در سبد می چینیم و نوش جان کنید

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 13 بهمن 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.