طرز تهیه آش آبغوره، پیش غذای خوشمزه و سنتی تبریزی!

طرز تهیه آش آبغوره

طرز تهیه آش آبغوره, طرز تهیه آش آبغوره در طب سنتی , طرز تهیه آش آبغوره با لپه , آش آبغوره شیرازی , طرز تهیه اش ابغوره برای پاکسازی , طرز تهیه آش آبغوره رژیمی , طرز تهیه آش آبغوره برای کبد چرب , طرز تهیه آش آبغوره روازاده , فیلم طرز تهیه آش آبغوره

برای طرز تهیه آش آبغوره، ابتدا لوبیا را خیس کرده و نیم‌پز می‌کنیم، سپس عصاره گوشت و غلات خیس‌خورده را اضافه کرده و با حرارت ملایم می‌پزیم. با افزودن سبزیجات، رب گوجه فرنگی تفت‌داده شده و نعناع داغ، طعم آش را غنی می‌کنیم.

ادویه‌ها و آبغوره را برای تعادل طعم اضافه کرده و با کوفته ریزه‌ها (اختیاری)، آش را تکمیل می‌کنیم. این آش مغذی و لذیذ، ترکیبی از طعم‌های غنی و بافت‌های متنوع است که می‌تواند گزینه‌ای عالی برای وعده‌های گرم و دلچسب روزهای سرد سال باشد.

در دل هر فرهنگی، غذاهایی پنهان هستند که با عطر و طعم خود، قصه‌ها و خاطراتی از سنت‌ها و آداب آن سرزمین را زنده نگه می‌دارند. «آش آبغوره»، یکی از این گنجینه‌های غذایی است که ریشه در تاریخ و فرهنگ غنی شهرهای تبریز، شیراز و یزد دارد. این آش نه تنها با مزه‌ای بی‌نظیر، بلکه با خواص تغذیه‌ای فراوانی که دارد، می‌تواند در هر سفره‌ای جایی برای خود باز کند.

مادهمقدار
آبغوره۲۰۰ میلی‌لیتر
بلغور گندم و جو۷۰ گرم
نعناع ‌داغمقداری
پیازداغ۲ قاشق سوپخوری
آب قلم یا عصاره گوشت۳ پیمانه
سبزی (تره و جعفری)۵۰۰ گرم
برنج۵۰ گرم
لوبیا چشم بلبلی۲۰۰ گرم
رب گوجه فرنگی۱ قاشق سوپخوری
نمک، فلفل و زردچوبهمقداری

طرز تهیه آش آبغوره

مرحله 1: خیساندن لوبیا

آغاز کار با آماده‌سازی لوبیا چشم بلبلی است. لوبیاها را باید حدود ۱۲ ساعت قبل از شروع پخت در آب خیس کنید. این کار به کاهش نفخ لوبیا کمک می‌کند و بافت نرم‌تری در حین پخت به آن‌ها می‌دهد. مهم است که در این دوره زمانی، چندین بار آب لوبیا را تعویض نمایید تا تمامی نفخ آن گرفته شود.

مرحله 2: پخت اولیه لوبیا

پس از خیساندن، لوبیاها را آبکشی کنید و آن‌ها را با آب تازه و کمی نمک درون یک قابلمه بریزید. آن‌ها را روی حرارت متوسط قرار دهید تا به جوش آیند و نیم‌پز شوند. این مرحله باعث می‌شود لوبیاها تا حدی نرم شوند اما هنوز کاملا پخته نشده‌اند تا در مراحل بعدی پخت آش، بافت بهتری داشته باشند.

مرحله 3: افزودن عصاره گوشت و غلات

زمانی که لوبیاها نیم‌پز شدند، آب قلم یا عصاره گوشت را به قابلمه اضافه کنید. پس از آن، بلغور گندم و جو و برنج را که از قبل برای ۳ ساعت در آب خیس خورده‌اند، به مخلوط اضافه نمایید. در این مرحله، دقت داشته باشید که درب قابلمه را نیمه باز بگذارید تا بخار آب به آرامی خارج شود و مواد به خوبی با هم مخلوط و پخته شوند.

مرحله 4: اضافه کردن سبزیجات

وقتی غلات به خوبی نرم شدند، نوبت به اضافه کردن سبزی‌های خرد شده می‌رسد. سبزی‌هایی مانند تره و جعفری را که از قبل شسته و خرد کرده‌اید، به همراه پیازداغ به قابلمه اضافه کنید. این افزودنی‌ها علاوه بر ایجاد طعم و عطر دلپذیر، ارزش غذایی آش را نیز افزایش می‌دهند.

مرحله 5: پخت و لعاب انداختن

در این مرحله، صبر و حوصله کلیدی است. بگذارید تمام مواد به آرامی با هم پخته شوند تا حبوبات و غلات کاملا نرم و لعابدار گردند. این فرآیند ممکن است زمان‌بر باشد اما نتیجه نهایی، آشی خوشمزه و با کیفیت خواهد بود.

مرحله 6: تفت دادن رب گوجه فرنگی

در یک تابه کوچک، کمی روغن را گرم کنید و رب گوجه فرنگی را تا زمانی که عطر آن آزاد شود، تفت دهید. این کار به تعمیق طعم آش کمک می‌کند. سپس، این مخلوط را به همراه نعناع داغ به قابلمه حاوی آش اضافه کنید.

مرحله 7: افزودن آبغوره

حالا زمان آن رسیده که آش خود را با نمک و فلفل به دقت طعم دار کنید. پس از اینکه طعم آش را به تعادل رساندید، آبغوره را اضافه کنید. آبغوره با طعم ترش خود تعادل طعمی به آش می‌بخشد و آن را خاص‌تر می‌کند.

مرحله 8: پایان دادن به پخت

پس از اینکه تمام مواد کاملا پخته و آش به خوبی لعابدار شد، حرارت را خاموش کنید. حالا آش آبغوره شما آماده سرو است. این آش را می‌توانید با نان تازه و کمی پیازداغ تزئین شده سرو کنید و از طعم دلپذیر و سنتی آن لذت ببرید.

نکته 1: اضافه کردن کوفته ریزه

برای افزودن بافت و طعم بیشتر به آش آبغوره، می‌توانید کوفته ریزه‌های کوچکی را از گوشت چرخکرده آماده کنید. این کوفته‌ها را به اندازه یک گردو در دست شکل دهید و سپس به آرامی درون آش در حال جوش اضافه کنید. اجازه دهید کوفته ریزه‌ها به مدت ۱۰ تا ۱۵ دقیقه همراه با سایر مواد بپزند تا کاملا مغزپخت شوند.

نکته 2: تنظیم میزان آبغوره

میزان آبغوره مورد استفاده در آش، بسته به نوع آبغوره و ذائقه شما متغیر است. اگر آبغوره تازه استفاده می‌کنید، می‌توانید ۲۰۰ میلی‌لیتر آن را به آش اضافه کنید. اما اگر آبغوره مانده و اسیدیته بیشتری دارد، ممکن است لازم باشد مقدار آن را تا نصف کاهش دهید تا طعم تند آش بیش از حد نشود. بهترین روش این است که آبغوره را به تدریج اضافه کنید و طعم آش را بچشید تا به تعادل طعمی مطلوب برسید.

نکته 3: اضافه کردن زردچوبه

زردچوبه را به همراه پیاز داغ در یک تابه کوچک تفت دهید تا عطر ادویه‌ها آزاد شود. سپس این مخلوط را به آش اضافه کنید. زردچوبه علاوه بر خواص آنتی اکسیدانی و ضد التهابی، رنگ زیبا و طعم مطبوعی به آش می‌بخشد و باعث می‌شود آش جذاب‌تر و خوشمزه‌تر شود.

نکته 4: افزودن ادویه کاری

در صورتی که به دنبال طعمی متفاوت و کمی تندتر هستید، می‌توانید یک قاشق چایخوری ادویه کاری به آش اضافه کنید. ادویه کاری با طیف گسترده‌ای از ادویه‌ها، طعمی عمیق و پیچیده به آش می‌دهد و آن را از یک غذای سنتی به یک تجربه غذایی منحصر به فرد تبدیل می‌کند.

نکته 5: استفاده از انواع لوبیا

برخی افراد ترجیح می‌دهند به جای لوبیا چشم بلبلی از لوبیا قرمز یا لوبیا چیتی استفاده کنند. این تغییر می‌تواند تأثیری جزئی بر رنگ و بافت آش داشته باشد. اگر تصمیم به استفاده از این لوبیاها گرفتید، مراحل خیساندن و پخت را مشابه لوبیا چشم بلبلی دنبال کنید. این انعطاف‌پذیری در انتخاب مواد اولیه به شما امکان می‌دهد تا آشی مطابق با سلیقه شخصی خود تهیه کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 28 بهمن 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.