طرز تهیه خورشت آلو با اردک، غذای خاص و لاکچری گیلانی!

طرز تهیه خورشت آلو با اردک

طرز تهیه خورشت آلو با اردک, دستور پخت خورشت آلو با اردک

خورشت آلو با اردک یکی از انواع غذاهای خوشمزه و لذیذ گیلانی است که طعمی فوق العاده دارد، این خورشت خوش طعم پرطرفدار را می‌توانید به روش‌های مختلف با مواد متنوعی درست کنید و برای پذیرایی و مهمانی‌ها از آن استفاده کنید. برای آشنایی کامل و مرحله به مرحله با طرز تهیه خورشت آلو با اردک در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازممقدار مواد
اردک یا مرغ محلی پاک شده۱ عدد
پیاز متوسط خلالی و نازک خرد شده۴ عدد
آلو بخارا۱۰ عدد
زعفران دم کرده غلیظ۲ قاشق غذا خوری
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
رب انار شیرین یا ملس۲ قاشق غذا خوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار لازم
دانه‌های انار شیرین برای تزئینبه مقدار لازم
ریحان و نعناع و شوید تازه برای تزئینبه مقدار لازم

طرز تهیه خورشت آلو با اردک

مرحله ۱: مزه دار کردن اردک

ابتدا اردک را تمیز کنید و بشورید، لازم نیست که اردک را در اندازه‌های کوچک خرد کنید سپس روی آن مقداری نمک و زردچوبه بریزید و کاملاً آن را آغشته کنید بعد اجازه دهید تا اردک به مدت یک تا دو ساعت در یخچال بماند و استراحت کند تا مزه‌دار شود.

مرحله ۲: سرخ کردن اردک

بعد از آن داخل یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود سپس اردک را داخل تابه قرار دهید، سپس با روغن داغ خوب سرخ کنید طوری که تمام قسمت‌های اردک به یک اندازه سرخ شوند و رنگ آن طلایی شود.

مرحله ۳: قرار دادن اردک در قابلمه

مقدار روغن باید به اندازه‌ای باشد که اردک داخل آن کاملا غوطه ور شود، وقتی اردک خوب سرخ شد در یک قابلمه مناسب کمی روغن بریزید، بعد اردک سرخ شده را در آن قرار دهید، سپس مقدار کمی آب جوش به آن اضافه کنید و در قابلمه را ببندید.

مرحله ۴: پختن اردک و ریختن روغن در تابه

اجازه دهید تا اردک به مدت یک تا دو ساعت روی حرارت ملایم خوب بپزد و آماده شود، در این فاصله پیازها را پوست بگیرید، بشورید و به شکل خلالی خرد کنید، سپس در یک تابه مقداری روغن بریزید، روی حرارت متوسط قرار دهید تا روغن داغ شود.

مرحله ۵: دم کردن زعفران

بعد مقداری زعفران را داخل یک ظرف کوچک مثل فنجان بریزید سپس آب جوش به آن اضافه کنید بگذارید تا زعفران دم بکشد و غلیظ شود، مقدار زعفران بستگی به سلیقه خودتان دارد و هرچه مقدار آن بیشتر باشد طعم خورشت خوشمزه‌تر می‌شود.

مرحله ۶: تفت دادن پیاز و رب گوجه فرنگی

سپس پیازها را در تابه بریزید، تفت دهید تا سبک و طلایی رنگ شوند، بعد مقداری رب گوجه فرنگی به پیازها اضافه کنید، تفت دهید تا رنگ رب گوجه فرنگی باز شود و بوی خامی آن گرفته شود، به دلخواه خودتان می‌توانید مقدار رب گوجه را تغییر دهید.

مرحله ۷: اصافه کردن و تفت دادن رب انار

بعد مقداری رب انار به مواد اضافه کنید، خوب تفت دهید تا عطر و طعم رب انار به خورد پیازها برود، با توجه به ذائقه و سلیقه خودتان می‌توانید از رب انار با طعم شیرین، ترش یا ملس استفاده کنید، بهتر است که رب انار با طعم ملس در خورشت بریزید.

مرحله ۸: اضافه کردن آلو بخارا و نمک و فلفل سیاه

سپس مقداری آلو بخارا که از قبل شسته‌اید به مواد اضافه کنید و همراه با بقیه مواد کمی تفت دهید، بعد کمی نمک و فلفل سیاه به مواد اضافه کنید، تفت دهید همه مواد را هم بزنید، خوب با هم مخلوط کنید تا عطر و طعم آن‌ها کاملا با هم ترکیب شوند.

مرحله ۹: اضافه کردن زعفران و قرار دادن اردک روی مواد

بعد زعفران دم کرده را به مواد اضافه کنید، هم بزنید تا رنگ، عطر و طعم زعفران به خورد مواد برود، سپس اردک پخته شده را در تابه روی مخلوط مواد قرار دهید، روی آن مقداری زعفران دم کرده غلیظ بریزید، تا همه قسمت‌ها اردک به زعفران آغشته شود.

مرحله ۱۰: تفت دادن اردک با مواد خورشت

سپس اردک را داخل مواد بغلتانید بعد اجازه دهید تا کمی با هم تفت بخورند و طعم‌دار شوند، سپس تابه را از روی حرارت بردارید، کنار بگذارید، بعد اردک را داخل یک ظرف مناسب قرار دهید و مقداری از مخلوط مواد خورشت روی آن بریزید.

مرحله ۱۱: تزئین کردن و سرو خورشت آلو با اردک

بعد روی خورشت را با مقداری دانه‌های انار و چند برگ نعناع و ریحان تازه تزئین کنید، سپس خورشت آلو با اردک را به عنوان یک غذای شیک و خوش طعم برای پذیرایی و مهمانی‌ها همراه با پلو زعفرانی، سالاد، ترشی و انواع دورچین سرو کنید.

شاید دوست داشته باشید!

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 11 آذر 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.