طرز تهیه دمی عدس خوشمزه و ساده با گوشت قلقلی

طرز تهیه دمی عدس

طرز تهیه دمی عدس طرز تهیه دمی عدس بدون گوشت

دمی عدس یکی از انواع غذاهای خوشمزه و پرطرفدار است که با رسپی های مختلفی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه دمی عدس در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۲ نفر
برنج۲ پیمانه
عدس۱ پیمانه
پیاز۱ عدد
ادویه پلوییبه مقدار کافی
مواد لازم گوشت قلقلی
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
پیاز۲ عدد
سیر۲ حبه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و زیرهبه مقدار کافی
روغن مایعبه مقدار کافی

طرز تهیه دمی عدس

مرحله اول

برای تهیه دمی عدس خوشمزه در ابتدای کار عدس را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم عدس به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. در ادامه برنج را می شوییم.

مرحله دوم

حالا برنج را درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس ۱ قاشق چایخوری نمک به آن اضافه کرده و اجازه می دهیم برنج به مدت ۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان عدس را آبکشی می کنیم.

مرحله سوم

در ادامه عدس را درون یک قابلمه حاوی آب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا عدس کاملا پخته شود. زمانی که عدس پخت، قابلمه را از روی حرارت برداشته و عدس را آبکشی می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله ۱ عدد پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده، سپس درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه مقداری روغن مایع به همراه ادویه پلویی به قابلمه اضافه کرده و تفت می دهیم تا پیاز سرخ و کاراملی شود.

مرحله پنجم

در این مرحله برنج را آبکشی می کنیم، سپس درون قابلمه حاوی پیاز می ریزیم. در ادامه به اندازه ای که یک بند انگشت از سطح آن فاصله داشته باشد به قابلمه آب اضافه کرده و عدس آبکشی شده را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله ششم

حالا اجازه می دهیم آب درون قابلمه تبخیر شود و زمانی که این اتفاق افتاد، درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی قابلمه قرار می دهیم. در ادامه روی حرارت ملایم شعله پخش کن گذاشته و قابلمه را روی آن می گذاریم.

مرحله هفتم

در ادامه اجازه می دهیم دمی عدس به مدت ۴۵ دقیقه روی حرارت بماند تا دم بکشد. در همین حین پیازهای باقی مانده را به همراه سیر با دندانه های ریز رنده، رنده می کنیم، سپس به همراه گوشت چرخ کرده درون یک کاسه مناسب می ریزیم.

مرحله هشتم

حالا مقداری نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و زیره به کاسه اضافه کرده و ورز می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند. در ادامه به اندازه یک گردو بزرگ از مایه گوشت برداشته و به صورت قلقلی فرم می دهیم، سپس درون سینی می گذاریم.

مرحله نهم

در این مرحله روی گوشت های قلقلی را یا کیسه فریزر پوشانده، سپس به مدت ۱۵ دقیقه درون یخچال قرار می دهیم. پس از گذشت این زمان، یک تابه مناسب روی حرارت ملایم گذاشته و مقداری روغن مایع به آن اضافه می کنیم.

مرحله دهم

حالا گوشت های قلقلی را درون تابه می چینیم و به طور کامل سرخ کرده و کنار می گذاریم. پس از گذشت ۴۵ دقیقه قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس دمی عدس را مخلوط کرده و درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم.

مرحله یازدهم

در ادامه گوشت های قلقلی سرخ شده را روی دمی عدس قرار می دهیم. در نهایت دمی عدس را به همراه سالاد شیرازی یا ماست سرو می کنیم. نوش جان. بنا بر سلیقه می توانید دمی عدس را با قلقلی مرغ نیز درست کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در شنبه 4 تیر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.