طرز تهیه رول عدس گیاهی و خوشمزه به روش مجلسی

طرز تهیه رول عدس

طرز تهیه رول عدس , دستور پخت رول عدس

رول عدس یکی از انواع فینگر فودهای گیاهی و سالم محسوب می شود که مناسب پیش غذا می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه رول عدس در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
عدس۱ پیمانه
پیاز۱ عدد بزرگ
رب گوجه‌‌ فرنگی۱ قاشق سوپخوری
زنجبیل تازه۱ قاشق چایخوری
سیر۳ حبه
گشنیز تازه۴ قاشق غذاخوری
پودر زیره½ قاشق چایخوری
نمک، فلفل سیاه و فلفل قرمزبه مقدار کافی
مواد لازم برای خمیر رول
آرد گندم سبوس دار۲ پیمانه
آب جوش½ پیمانه
سرکه سیب یا سرکه انگور۱ قاشق سوپخوری
روغن مایع½ پیمانه
نمک۱ قاشق چایخوری

طرز تهیه رول عدس

مرحله اول

برای تهیه رول عدس خوشمزه در ابتدای کار عدس را شسته و درون یک کاسه حاوی آب می ریزیم، سپس اجازه می دهیم به مدت ۱۲ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. در طی این مدت آب درون کاسه را چند مرتبه تعویض می کنیم.

مرحله دوم

پس از گذشت این زمان عدس را درون آبکش می ریزیم تا آب اضافی اش خارج شود. در ادامه عدس را درون یک قابلمه حاوی آب می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا عدس کاملا پخته و نرم شود.

مرحله سوم

زمانی که عدس کاملا پخت، قابلمه را از روی حرارت بر می داریم، سپس درون آبکش ریخته و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. حالا به سراغ آماده کردن خمیر می رویم، برای این منظور آرد را ۳ مرتبه الک می کنیم.

مرحله چهارم

حالا آب جوش را به همراه سرکه سیب و روغن مایع درون یک کاسه مناسب ریخته و مخلوط می کنیم، سپس آرد را به همراه نمک به کاسه اضافه کرده و به خوبی ورز می دهیم تا خمیری نرم و لطیف که به دست نمی چسبد حاصل شود.

مرحله پنجم

در ادامه روی کاسه حاوی خمیر را با سلفون پوشانده، سپس اجازه می دهیم خمیر در یک جای گرم به مدت ۱ ساعت استراحت کند تا حجم آن دو تا سه برابر شود. در همین حین به سراغ آماده کردن مواد میانی می رویم.

مرحله ششم

برای این منظور پیاز را به صورت نگینی ریز خرد کرده، سپس گشنیز را می شوییم و به صورت ریز خرد می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مقداری روغن مایع به تابه اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

حالا پیاز را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا سبک شود. در ادامه سیر و زنجبیل تازه را به صورت ریز رنده کرده، سپس زمانی که پیاز شیشه ای شد به همراه مقداری فلفل قرمز، پودر زیره و گشنیز خرد شده به تابه اضافه می کنیم.

مرحله هشتم

حالا رب گوجه فرنگی را به تابه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا بوی خامی رب گوجه فرنگی و ادویه ها از بین رفته، سپس رب رنگ باز کند. در ادامه عدس آبکشی شده را به همراه مقداری نمک و فلفل سیاه به تابه اضافه می کنیم.

مرحله نهم

حالا مجددا مواد میانی را به مدت ۲ دقیقه تفت می دهیم تا مواد ترکیب و یکدست شوند، سپس تابه را از روی حرارت برداشته و اجازه می دهیم مواد کاملا خنک شوند. ۱۰ دقیقه قبل از اتمام زمان استراحت خمیر فر را روشن می کنیم.

مرحله دهم

فر را روی حرارت ۱۸۰ درجه سانتی گراد قرار می دهیم تا کاملا گرم شود. پس از گذشت ۱۰ دقیقه خمیر را به دو قسمت یکسان تقسیم کرده و چانه می گیریم، سپس روی سطح کار را آرد پاشی کرده و چانه ها را روی سطح کار می گذاریم.

مرحله یازدهم

در این مرحله هر کدام از چانه ها را به وسیله وردنه به ابعاد ۲۰ در ۴۰ به صورت نازک پهن می کنیم. حالا مواد میانی را به دو قسمت تقسیم کرده و به صورت پخش روی خمیرها می ریزیم، سپس به آرامی رول می کنیم.

مرحله دوازدهم

در ادامه سینی فر را با مقداری روغن مایع چرب کرده، سپس رول های عدس را درون سینی فر قرار می دهیم. حالا روی رول ها را با مقداری روغن مایع رومال کرده و سینی را درون فر قرار می دهیم تا به مدت ۳۰ دقیقه پخته و روی آنها طلایی شود.

مرحله سیزدهم

پس از گذشت این زمان سینی را از فر خارج کرده، سپس رول های عدس را درون ظرف مورد نظرمان قرار می دهیم. در نهایت رول ها را به ابعاد دلخواه برش زده و به همراه سس دلخواه سرو می کنیم. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 6 تیر 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.