طرز تهیه بژی شیرینی خوشمزه و سنتی به روش کرمانشاهی

طرز تهیه بژی

طرز تهیه بژی ساده طرز تهیه بژی نرم طرز تهیه بژی بدون شیر طرز تهیه بژی در فر طرز تهیه شیرینی بژی کرمانشاهی اپارات طرز تهیه بژی با خمیر مایه طرز تهیه بژی با بکینگ پودر علت خشک شدن بژی برساق

بژی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و سنتی شهر کرمانشاه است که با دستورهای متنوعی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بژی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم بژی
آرد نان لواش۲ کیلو گرم
زردچوبه۲ قاشق مرباخوری
نمک۲ قاشق مرباخوری
پودر رازیانه۱ قاشق غذاخوری
روغن حیوانی کرمانشاه۳۰۰ گرم
شکر۵۵۰ گرم
شیر۹۰۰ گرم
خمیر مایه فوری۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده۴ قاشق غذاخوری
پودر قندبه مقدار کافی

طرز تهیه بژی

مرحله اول

برای تهیه شیرینی بژی خوشمزه ابتدای کار آرد نان لواش را درون الک می ریزیم، سپس درون یک کاسه مناسب ۲ مرتبه الک می کنیم. در ادامه زردچوبه را به همراه نمک و پودر رازیانه به آرد نان لواش اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم.

مرحله دوم

حالا روغن حیوانی کرمانشاهی را درون یک قابلمه می ریزیم، سپس قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا روغن حیوانی ذوب شود. در ادامه روغن را به مخلوط آرد اضافه می کنیم و با دست ورز می دهیم تا روغن کاملا به خورد خمیر برود.

مرحله سوم

در این مرحله ۱ لیوان از شیر را درون یک قابلمه جداگانه می ریزیم، سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم و اجازه می دهیم شیر ولرم شود. در ادامه شیر را درون یک کاسه مناسب منتقل می کنیم و ۱ قاشق غذاخوری شکر به آن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا خمیر مایه را به شیر اضافه می کنیم، سپس یک نعلبکی روی لیوان قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۱۰ دقیقه خمیر مایه عمل بیاید. در ادامه درون یک قابلمه مناسب باقی مانده شکر را به همراه مابقی شیر اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله زعفران دم کرده به قابلمه اضافه می کینم، سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم و روی حرارت هم می زنیم تا ذرات شکر در شیر حل شود، سپس از روی حرارت بر می داریم و اجازه می دهیم کمی از دمای آن کاهش پیدا کند.

مرحله ششم

زمانی که حرارت مخلوط شکر کم شد، خمیر مایه را اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب و یکدست شود. در ادامه مخلوط شیر را کم کم به آرد اضافه می کنیم و به مدت ۱۵ دقیقه ورز می دهیم تا خمیری لطیف که به دست نچسبد درست شود.

مرحله هفتم

دقت کنید به دلیل آبخور متفاوت آرد باید شیر را کم کم به اندازه ای به آرد اضافه کنید و ورز دهید تا خمیری لطیف درست شود. در ادامه روی خمیر را با یک کیسه فریزر قرار می دهیم، سپس روی کاسه را با یک پارچه تمیز می پوشانیم و در فضای آشپزخانه قرار می دهیم.

مرحله هشتم

حالا اجازه می دهیم خمیر در دمای محیط به مدت ۱ ساعت استراحت کند. پس از گذشت این زمان مجددا خمیر را ورز می دهیم تا پف اضافی آن گرفته شود، سپس مقداری از خمیر را بر می داریم و در دست به شکل یک گردوی بزرگ گرد می کنیم.

مرحله نهم

در این مرحله خمیر را درون یک ظرفی شکل دار همانند آبکش کمی فشار می دهیم تا طرح دار شود. در ادامه یک قابلمه سایز کوچک مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس تا اندازه ای که شیرینی ها درون آن شناور بماند روغن اضافه می کنیم.

مرحله دهم

حالا اجازه می دهیم روغن کاملا داغ شود، سپس خمیر های شکل داده شده را درون روغن داغ قرار می دهیم و دو طرف آن را کاملا سرخ می کنیم. در ادامه زمانی که شیرینی ها کاملا سرخ شدند درون یک قابلمه مناسب قرار می دهیم، سپس درب آن را می بندیم.

مرحله یازدهم

در نهایت مقداری پودر قند درون الک می ریزیم، سپس روی شیرینی ها الک می کنیم. توجه داشته باشید پس از سرخ شدن درب قابلمه را ببندید تا شیرینی ها خنک نشود. در آخر این شیرینی های خوشمزه را به همراه چای زعفرانی میل کنید. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 9 دی 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.