طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی و کشمش به روش مجلسی

طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی

طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی و رب برای دو نفر با کوفته قلقلی مجلسی

عدس پلو با گوشت قلقلی یکی از غذاهای اصیل و پرطرفدار ایرانی است، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
برنج۳٫۵ پیمانه
عدس۱ پیمانه
گوشت چرخ کرده۳۰۰ گرم
پیاز۲ عدد متوسط
کره۱۰۰ گرم
کشمش پلویی۱ پیمانه
ادویه پلویی۱ قاشق چایخوری
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه، روغن و پودر سیربه مقدار کافی

طرز تهیه عدس پلو با گوشت قلقلی

مرحله اول

برای تهیه عدس پلو خوشمزه ابتدا عدس را از چند ساعت قبل درون یک کاسه آب می ریزیم و اجازه می دهیم به خوبی خیس بخورد. برنج را به همین صورت درون یک کاسه آب نمک قرار می دهیم تا بین ۳۰دقیقه تا چند ساعت خیس بخورد.

مرحله دوم

هر چقدر برنج تازه تر باشند، نیاز به خیساندن کمتری دارد. پس از اینکه عدس را به خوبی خیساندیم، آنرا آبکشی می کنیم و به همراه مقداری نمک و ۲ لیوان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم، سپس روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله سوم

حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه زمان می دهیم تا عدس نیمپز شود، سپس آنرا آبکشی می کنیم و کنار می گذاریم. در این مرحله یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله چهارم

در این مرحله ۱ قاشق چایخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن به آب اضافه می کنیم. زمانی که آب جوش آمد، برنج را به قابلمه اضافه می کنیم و حدود ۸ تا ۱۲ دقیقه زمان می دهیم تا پخت اولیه برنج انجام شود.

مرحله پنجم

حالا برنج را آبکشی می کنیم، سپس عدس را به برنج اضافه کرده و به آرامی با هم ترکیب می کنیم تا یکدست شوند. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و کمی روغن اضافه می کنیم. سپس کف قابلمه نان لواش یا سیب زمینی ورقه ای قرار می دهیم.

مرحله ششم

در این مرحله مخلوط برنج و عدس را با کفگیر روی ته دیگ می ریزیم، سپس روی هر لایه کمی ادویه پلویی می ریزیم. در ادامه روی حرارت ملایم، شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی آن قرار می دهیم تا برنج به مدت یک ساعت دم بکشد.

مرحله هفتم

در همین حین کشمش را درون یک کاسه آب می ریزیم تا نرم شود، سپس پکی از پیازها را رنده می کنیم و آب اضافی اش را می گیریم. در ادامه پیاز رنده شده را با گوشت چرخ کرده و مقداری نمک، فلفل سیاه و زردچوبه ترکیب می کنیم.

مرحله هشتم

حالا مایه گوشت را به قلقلی های کوچک به اندازه فندق تبدیل می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت قرار می دهیم و مقداری روغن اضافه می کنیم، سپس قلقلی ها را به روغن اضافه کرده و به خوبی تفت می دهیم تا کاملا سرخ شوند.

مرحله نهم

در این مرحله قلقلی ها را کنار می گذاریم و کشمش را پس از آبکشی و خشک کردن به تابه اضافه می کنیم. کشمش را هم کمی تفت می دهیم تا براق و نرم شود، سپس از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله دهم

حالا پیاز باقیمانده را به صورت خلالی نازک خرد می کنیم، سپس به همراه کمی زردچوبه به تابه اضافه می کنیم و به خوبی تفت می دهیم تا پیاز کاملا طلایی شود، سپس آنرا نیز از تابه خارج می کنیم و کنار می گذاریم.

مرحله یازدهم

در این مرحله پس از اینکه عدس پلو دم کشید، مقداری روغن به آن اضافه کرده و آنرا درون قابلمه مخلوط می کنیم، سپس درون دیس می کشیم. در نهایت گوشت قلقلی، کشمش و پیاز داغ را به سلیقه خود روی عدس پلو می چینیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 5 مهر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.