طرز تهیه آش کله جوش خوشمزه و مجلسی به روش سنتی

طرز تهیه آش کله جوش

آش کله جوش , طرز تهیه آش کله جوش خوی , دستور پخت آش کله جوش ارومیه

آش کله جوش یکی از انواع غذاهای سنتی و قدیمی ایرانی است که با سبک های بسیار متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش کله جوش در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
سبزی آق پنچر۱ کیلو
بلغور۱ و ½ پیمانه
نخودنصف پیمانه
عدس۱ پیمانه
پیاز۳ عدد
نمک و فلفل سیاهبه میزان لازم
سیر۳ حبه
کشک و آب قلمبه میزان لازم

طرز تهیه آش کله جوش

مرحله اول

در مواد اولیه این آش به سبزی کوهی آق پنچر اشاره کرده ایم. شما می توانید این سبزی کوهی معطر را از عطاری ها و به شکل خشک تهیه کنید. برای مصرف آق پنچر در آش باید ابتدا آن را کمی بخیسانید.

مرحله دوم

پس از خیساندن باید چند باری آب سبزی را عوض کنید تا گرد و خاک و آلودگی آن کاملا برطرف شود. سپس سبزی را در یک قابلمه برای مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید. سپس سبزی را داخل آبکش ریخته و کناری بگذارید.

مرحله سوم

پیازها را شسته و پوست بگیرید. بر روی تخته برش پیازها را به صورت نگینی ریز و خرد کنید. یک تابه را بر روی حرارت گذاشته و سپس پیازهای خرد شده را درون آن بریزید. پیازها را کمی تفت دهید تا سبک شوند.

مرحله چهارم

سپس به آن روغن اضافه کرده و پیازها را کمی سرخ کنید. نیازی نیست که پیازها خیلی کاراملی شوند. بلغور را قبل از مصرف پاک کنید. ممکن است تکه سنگ کوچکی درون بلغور باشد. سپس بلغور را در یک ظرف جادار و مناسب ریخته و رویش آب بگیرید.

مرحله پنجم

درست مانند شستن برنج، باید بلغور را بشویید تا گرد و خاک و آلودگی های احتمالی آن برطرف شود. در یک قابلمه بزرگ بلغور شسته شده و سبزی را ریخته و روی آن یک پارچ آب بریزید. قابلمه را بر روی حرارت متوسط قرار دهید تا بلغور و سبزی به خوبی بپزد.

مرحله ششم

بهتر است در قابلمه را نیمه باز بگذاریم و هر از گاهی مواد درون قابلمه را هم بزنید. البته بلغور به نسبت گندم و جو سریعتر می پزد. در اواسط پخت بلغور را زیر دندان امتحان کنید. اگر نیم پز شده بود و نرم بود می توانید نخود را به مواد درون قابلمه اضافه کنید.

مرحله هفتم

یادتان باشد که باید از شب قبل نخود را بخیسانید. چند باری نیز آب آن را عوض کنید تا نفخ آن گرفته شود. اگر فرصت این کار را ندارید؛ از کنسرو نخود استفاده کنید. وقتی که نخود کمی نرم شد؛ عدس را اضافه کنید.

مرحله هشتم

بهتر است عدس را از قبل بخیسانید و بپزید. در این زمان می توانید کمی نمک به آش اضافه کنید. اضافه کردن نمک در اوایل پختن آش باعث می شود تا حبوبات نپزند. برای جا انداختن هر آشی، باید همیشه آب جوش آماده داشته باشید.

مرحله نهم

هر زمان که آب درون قابلمه کشیده شد؛ کمی آب جوش به آن اضافه کنید. البته می توانید از آب قلم هم استفاده کنید. آب قلم یا عصاره پای مرغ می تواند طعم آش را بسیار خوشمزه کند. در اواخر پخت کمی کشک به آش اضافه کنید.

مرحله دهم

در مورد کشک یادتان باشد که باید حتما از انواع پاستوریزه و جوشانده استفاده کنید. بعد از اضافه کردن کشک به آش نیم ساعتی زمان بدهید تا حسابی جا بیفتد. بعد از اینکه آش حسابی جا افتاد زیر آن را خاموش کنید.

مرحله یازدهم

هنگام سرو می توانید روی آش را با پیاز سرخ کرده و همین طور سیر داغ تزئین کنید. دلیل جوشاندن سبزی آق پنچر این است که این سبزی بسیار دیر می پزد. اگر به این سبزی دسترسی نداشتید می توانید درون آش از سبزی آش یا تره خرد شده استفاده کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در سه شنبه 20 مهر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.