طرز تهیه برشتوک دو رنگ خوشمزه به روش شیک و مجلسی

طرز تهیه برشتوک دو رنگ

برشتوک دو رنگ , طرز تهیه برشتوک دو رنگ , دستور پخت برشتوک دو رنگ شکلاتی

برستوک از شیرینی های خوشمزه و ساده ایرانی است که با طعم های متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه برشتوک دو رنگ در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برشتوک دو رنگ
آرد سفید۳۵۰ گرم
آرد نخودچی۱۵۰ گرم
پودر قند۲۰۰ گرم
کره۱۰۰ گرم
روغن جامد۲۰۰ الی ۳۰۰ گرم
پودر هل۲ قاشق چای خوری
گلاب۲ قاشق غذا خوری اختیاری
پودر کاکائو۲ قاشق غذا خوری
شکلاتنصف پیمانه
بادام یا پسته خرد شدهبه مقدار لازم

طرز تهیه برشتوک دو رنگ

مرحله اول

برای تهیه برشتوک دو رنگ مجلسی در ابتدای کار، آرد سفید را داخل یک تابه الک می کنیم. سپس تایه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و مدام هم می زنیم تا خامی آرد کاملا گرفته شود و عطر آرد بو داده بلند شود.

مرحله دوم

نکته بسیار مهم در تهیه حلو این است که باید با صبر و حوصله آرد را تفت داد و به هیچ عنوان نباید حرارت را زیاد کرد. آرد با حرارت ملایم حدود ۴۰ دقیقه الی یک ساعت باید تفت بخورد. در این زمان باید آرد را مدام هم بزنیم تا ته نگیرد.

مرحله سوم

آرد باید به صورت یکدست تفت بخورد و اصلا نباید تغییر رنگ پیدا کند. وقتی که آرد سفید کاملا بو داده شد، آرد نخودچی را داخل تابه الک کرده و هم می زنیم تا مخلوط شود و به تفت دادن ادامه می دهیم تا آرد نخودچی هم تفت بخورد و بو داده شود.

مرحله چهارم

توجه داشته باشید که آرد نخودچی نسبت به آرد سفید به زمان کمتری برای بو دادن احتیاج دارد و حدود یک ربع الی بیست دقیقه کافی است که عطر و بوی آرد نخودچی بلند شود. این یعنی آرد نخودچی نیز بو خورده است.

مرحله پنجم

در این مرحله می توان تابه را از روی حرارت برداشته و حدود هفت دقیقه زمان می دهیم تا آرد ها از داغی بیفتد. سپس پودر فند را درون تابه الک کرده و با قاشق کاملا مخلوط می کنیم. مواد را به صورت چشمی به دو قسمت تقسیم می کنیم.

مرحله ششم

می توان این کار را با ترازو نیز انجام داد و مواد را کاملا به دو قسمت مساوی تفسیم کرد. هر قسمت حدود ۳۵۰ گرم می شود. هر قسمت را داخل دو ظرف جدا گانه الک می کنیم. الک کردن مجدد مواد تاثیر زیادی روی کیفیت نهایی حلوا دارد.

مرحله هفتم

پس حتما مرحله الک کردن را باید انجام داد. سپس به یک قسمت آن، ۱ قاشق پودر هل و پودر کاکائو را الک می کنیم و اضافه می کنیم. در صورت دلخواه یک قاشق گلاب هم به مواد اضافه کرده و مواد را با هم مخلوط می کنیم.

مرحله هفتم

نصف مقدار کره را هم آب کرده و به آن اضافه می کنیم. نصف روغن جامد را هم ذوب می کنیم و اضافه می کنیم. این قسمت باید با کنترل اضافه شود و مرتب هم بزنیم تا جایی که خمیر نسبتا سفتی به دست آید.

مرحله هشتم

به نصف دیگر مواد، باقی مانده هل و در صورت دلخواه گلاب را اضافه می کنیم. نصف دیگر کره را ذوب کرده و به مواد اضافه می کنیم. روغن جامد را هم ذوب کرده و کنترل شده و کم کم اضافه می کنیم. تا خمیر ساده شکل بگیرد.

مرحله نهم

یک سینی فر یا رینگ یا ظرف مورد نظر را برداشته و کف آن را کاغذ روغنی قرار می دهیم. خمیر شکلاتی را با کف دست، کف آن پهن می کنیم. با کمک قاشق خمیر را کاملا صاف و یک دست می کنیم.

مرحله دهم

برای راحتی کار، خمیر ساده را مابین دو نایلون به ابعاد تقریبی رینگ یا قالب در آورده و باز می کنیم. سپس با کمک نایلون به داخل رینگ انتقال می دهیم و با پشت قاشق صاف و یکدست می کنیم. شکلات را روی بخار کتری به روش بن ماری ذوب می کنیم.

مرحله یازدهم

وقتی که شکلات ها کاملا ذوب شد، روی حلوا می ریزیم و با پشت قاشق روی حلوا پخش می کنیم. بعد، چند بار به آرامی ظرف را روی سطح کار می کوبیم تا شکلات صاف شود. به دلخواه روی شکلات را بادام یا پسته خرد شده می پاشیم.

مرحله دوازدهم

سپس داخل یخچال می گذاریم تا منسجم شود. بعد از اینکه برشتوک خودش را گرفت، آنرا از یخچال خارج کرده و با یک چاقو به صورت خطر های عمودی یا اریب به یک اندازه برش می زنیم. سپس در ظرف مورد نظر چیده و سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در شنبه 24 مهر 1400
مطالب مرتبط
طرز تهیه شیرینی لب دلبر خوشمزه و ساده به روش سنتی

طرز تهیه شیرینی لب دلبر خوشمزه و ساده به روش سنتی

طرز تهیه شیرینی لب دلبر شیرینی لب دلبر یکی از شیرینی های سنتی کشورمان است که با طعم های متنوعی درست می شود، برای مشاهده آموزش شیرینی پزی کامل و مرحله به …

طرز تهیه بامیه عربی بزرگ و دراز به صورت مرحله به مرحله

طرز تهیه بامیه عربی بزرگ و دراز به صورت مرحله به مرحله

طرز تهیه بامیه عربی بامیه عربی که با نام بامیه دراز هم شناخته می شود یکی از انواع شیرینی های خوشمزه عربی می باشد. این شیرینی خوشمزه به دلیل اینکه در سینی …

طرز تهیه کوکی موزی خوشمزه و ساده به روش خانگی

طرز تهیه کوکی موزی خوشمزه و ساده به روش خانگی

طرز تهیه کوکی موزی کوکی موزی یکی از انواع شیرینی های خوشمزه و خوش عطر است که برای افراد رژیمی بسیار مناسب می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.