طرز تهیه بولانی خوشمزه و ساده غذای مخصوص افغانستانی

طرز تهیه بولانی

بولانی , طرز تهیه بولانی , دستور پخت بولانی ساده و خوشمزه

بولانی نوعی نان مسطح است که درون آن با سبزیجاتی چون سیب ‌زمینی، تره‌ فرنگی،تره، عدس یا کدو حلوایی پر شده و به صورت پخته شده یا سرخ‌کرده خورده می ‌شود. بولانی غذایی آسان‌پز و ارزان قیمت است که در افغانستان محبوبیت زیادی دارد. افغان ها بولانی را در تنور می ‌پزند و معمولا آن را هنگام افطار با ترشی های مختلف می خورند. بولانی غذایی است که مواد اولیه آن در همه جا پیدا می ‌شود و طرفداران زیادی دارد و در شهرهای مختلف افغانستان به آسانی می ‌توان به آن دسترسی داشت. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه بولانی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم بولانی
آرد۳ پیمانه
نمک۲ قاشق چای خوری
آب۱ پیمانه
فلفل سیاه۱ قاشق چای خوری
پودر فلفل قرمز۱ قاشق چای خوری
زردچوبه۱ قاشق چای خوری
پودر تخم گشنیز۱ قاشق چای خوری
سیر۲ حبه
فلفل قرمز تند۱ عدد
روغن۴ قاشق غذا خوری
پیازچه۱۰۰ گرم
اسفناج۱۰۰ گرم
گشنیز۱۰۰ گرم
تره۱۰۰ گرم

طرز تهیه بولانی

مرحله اول

برای تهیه غذای خوشمزه افغانستانی بولانی در ابتدای کار، آرد را به همراه نمک و آب داخل یک کاسه مناسب می ریزیم، سپس مواد را با هم مخلوط می ‌کنیم و خوب ورز می ‌دهیم تا خمیری یکدست و منسجم به دست بیاید.

مرحله دوم

در ادامه خمیر تهیه شده را بعد از ورز دادن ۲۰ دقیقه استراحت می ‌دهیم. سبزی‌ها را شسته و ساطوری می‌ کنیم و سیر و فلفل قرمز خرد شده را با سایر ادویه ها و روغن به سبزی ها اضافه می ‌کنیم و هم می‌ زنیم.

مرحله سوم

در این مرحله خمیر را روی سطح تمیزی به صورت یکدست با وردنه به قطر نیم سانتی متر باز می‌کنیم و گلوله های کوچکی از آن برمی ‌داریم و پهن می ‌کنیم. مقداری از ترکیبات سبزی را به صورت دایره ای روی خمیر می ‌ریزیم.

مرحله چهارم

سپس لبه خمیر را برمی گردانیم. یک تابه را با مقداری روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. سپس نان ها را داخل تابه روغن سرخ می ‌کنیم. بعد از این که سرخ شد از تابه خارج کرده و در ظرف مناسب سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 17 مرداد 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.