طرز تهیه آش ابودردا خوشمزه به روش سنتی چهارشنبه سوری

طرز تهیه آش ابودردا

آش ابودردا , طرز تهیه آش ابودردا , دستور پخت آش ابودردا

آش ابودردا یکی از قدیمی ترین و خوشمزه ترین غذا های چهارشنبه سوری است،که در گذشته رسم بر این بوده که به نیت سلامتی و رفت عافیت در سال جدید، شب چهارشنبه سوری این آش را در خانه می‌ پختند. خوردن غذاهایی که رشته دارند به نیت در دست گرفتن رشته کار و امور زندگی همواره یک رسم و سنت بوده است و سبزی آش را هم از مغازه‌ هایی که در جهت رو به قبله بودند، تهیه می ‌کردند. پختن آش ابودردا اصلا سخت نیست، این آش شبیه آش فرشته است با این تفاوت که حتما باید هفت نوع بنشن و سبزی در این آش ریخته شود. احتمالاً دلیل انتخاب عدد هفت هم تقدس این عدد در نزد ایرانیان است و مثل هفت سینِ سفره هفت سین به قصد و نیت خاصی انتخاب شده است. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش ابودردا در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم ۶ تا ۸ نفر
سبزی آشیک و نیم کیلو گرم
نخودیک چهارم پیمانه
لوبیا قرمزیک چهارم پیمانه
لوبیا چیتییک چهارم پیمانه
عدس۱ پیمانه
ماشنصف پیمانه
جویک چهارم پیمانه
کشک۲ لیوان
نعنا خشکبه مقدار لازم
سیربه مقدار لازم
پیاز داغبه مقدار لازم

طرز تهیه آش ابودردا

مرحله اول

برای تهیه آش خوشمزه و سنتی ابودردا مخصوص چهارشنبه سوری ابتدا باید حبوبات را از شب قبل خیس کنیم و در صورت امکان چند بار هم آب ‌شان را عوض می‌ کنیم تا بو نگیرند و نفخ شان به طور کامل گرفته شود.

مرحله دوم

در این مرحله حبوبات را جدا از هم می ‌پزیم، دلیل این امر این است که عدس خیلی زودتر از لوبیا و نخود می ‌پزد. در این فاصله، پیاز‌ ها را نازک و خلالی خرد می کنیم و در یک تابه با کمی روغن سرخ می کنیم و پیاز داغ را درست می ‌کنیم.

مرحله سوم

در واقع ما قرار است یک نوع آش رشته متفاوت درست کنیم پس به همان ترتیب عمل می ‌کنیم. وقتی که حبوبات کاملا پخته شد، آن‌ ها را با هم مخلوط کرده و سبزی آش را به همراه مقداری دلخواه پیاز داغ اضافه می‌ کنیم.

مرحله چهارم

مقداری زردچوبه به دلخواه اضافه می ‌کنیم و آب قلم هم مقداری اضافه کرده و اجازه می ‌دهیم سبزی آش خوب بپزد. در بیست دقیقه پایانی پخت آش، رشته آش و یک لیوان کشک را به آش ابو دردا اضافه می‌ کنیم و اجازه می ‌دهیم آش خوب جا بیفتد.

مرحله پنجم

رشته نباید زیاد در آش بپزد، چون خمیر و له می‌ شود. از زمانی که رشته آش را اضافه می‌ کنیم چند بار آش را هم می ‌زنیم تا رشته ‌ها به هم نچسبند و آش ته نگیرد. نمک آش را بعد از ریختن کشک و رشته آش اندازه می‌ کنیم، چون بعضی رشته‌ های آشی بیش از حد شور هستند.

مرحله ششم

نمک و فلفل آش را اندازه می ‌کنیم و اگر آش رقیق بود یک قاشق غذاخوری آرد به آن اضافه می ‌کنیم وهم می‌ زنیم. یک قاشق غذاخوری نعنا داغ به آش ابودردا اضافه می کنیم و چند دقیقه بعد شعله را خاموش می‌ کنیم. روی آش ابو دردا را با پیاز داغ، سیر داغ و نعنا داغ و کشک تزیین می‌ کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 23 تیر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.