طرز تهیه آش بلغور و بادمجان خوشمزه و مجلسی به روش شمالی

طرز تهیه آش بلغور و بادمجان

طرز تهیه آش بلغور و بادمجان , دستور پخت آش بلغور و بادمجان

آش یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که همیشه طرفداران زیادی دارد. یکی از انواع آش، آش بلغور و بادمجان است. این آش یک غذای سنتی است که در آن سبزی استفاده نمی شود و مبنای آن بادمجان و بلغور گندم است. بافتی شبیه حلیم پیدا می کند اما کشک و پیاز داغ در آن طعم متفاوتی می دهد. این آش بسیار خوشمزه است و می توان برای افطار ماه رمصان آن را تهیه و سرو نمود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه آش بلغور و بادمجان در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر
بلغور گندم۲ لیوان
روغن مایع۱ لیوان
نخود و لوبیای پخته۱ لیوان
بادمجان۶۰۰ گرم
کشک پاستوریزه۱۵۰ گرم
آببه میزان کافی
نمک و زردچوبهبه میزان لازم
پیاز متوسط۳ عدد
کشک و نعناع دافبرای تزیین

طرز تهیه آش بلغور و بادمجان

مرحله اول

برای تهیه آش خوشمزه با بلغور و بادمجان در ابتدای کار، لوبیا و نخود را شسته و با کمی آب خیس می کنیم. سپس بعد از حدود ۶ تا ۸ ساعت، آب آن را دور می ریزیم و با کمی آب می گذاریم داخل قابلمه تا بپزد. سپس آن را آبکش کرده و کنار می گذاریم.

مرحله دوم

در این مرحله بلغور گندم را شسته و با کمی آب می گذاریم چند ساعت خیس بخورد. در این فاصله دو بار آب بلغور را عوض می کنیم. سپس بلغور را آب کش کرده و درون یک قابلمه می ریزیم و حدود ۶ الی ۷ لیوان آب و ۱ قاشق غذا خوری روغن مایع به آن اضافه می کنیم.

مرحله سوم

سپس با حرارت متوسط می گذاریم تا به جوش آید. در ادامه حرارت را کم کرده و درب قابلمه را می گذاریم و حدود ۴۵ دقیقه زمان می دهیم تا بپزد. هر ۲۰ دقیقه یک بار بلغور را هم می زنیم. بادمجان ها را به خوبی شسته و پوست می کنیم.

مرحله چهارم

در این مرحله بادمجان ها را به صورت نگینی خرد می کنیم. نخود ولوبیا و بادمجان را به بلغور ها اضافه کرده و مجدد حدود یک ساعت تا یک ساعت و ۱۵ دقیقه با حرارت کم می گذاریم تا بپزد. در این فاصله یکی دوبار نیز هم می زنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله کشک را اضافه کرده و آش را هم می زنیم تا با آش ترکی شود، سپس می گذاریم تا ۲۰ دقیقه دیگر نیز بپزد و جا بیفتد. آب آش نباید زیاد تبخیر شود. اگر ببینیم آش بیش از حد غلیظ است کمی آب جوش به آن اضافه می کنیم.

مرحله ششم

پیاز را شسته و پوست می کنیم و خلالی می کنیم. سپس یک تابه با کمی روغن برداشته و روی حرارت می گذاریم تا داغ شود. پیاز ها را به آن اضافه می کنیم و می گذاریم تا سرخ شود. سپس زردچوبه و نمک را اضافه می کنیم.

مرحله هفتم

پیاز های سرخ شده را به آش اضافه می کنیم. کمی از آن را هم برای تزیین کنار می گذاریم. حدود نصف قاشق چای خوری به آش اضافه کرده و بعد از ۱۰ دقیقه آش اماده است آن را درون ظرف مناسب می ریزیم و روی آن را با پیاز داغ و کشک و نعنا داغ تزیین می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 10 اردیبهشت 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.