طرز تهیه شوربای عدس خوشمزه و مخصوص به روش سنتی ترکیه ای

طرز تهیه شوربای عدس

طرز تهیه شوربای عدس ترکیه ای

عدس یکی از حبوبات بسیار مفید و مقوی می باشد که به خاطر پخت سریع و نفخ کم آن، طرفداران زیادی دارد. یکی از انواع این عدس ها، عدس قرمز یا دال عدس است که نسبت به عدس معمولی، خیلی ریز است و سریع پخته می شود. این خوراک، یک غذای اصیل جنوبی است که در کشورهای هند و پاکستان نیز طبخ می شود. عدس منبع غنی پروتئین و فیبر و آهن است. با وجود ویتامین های مختلف، مصرف عدس در برنامه غذایی خانواده ها و بالاخص کودکان و نوجوانان توصیه می شود. شوربای عدس نوعی سوپ یا آش به حساب می آید که می توان در کنار نان یا به تنهایی به عنوان پیش غذا در مهمانی ها یا مجالس تهیه و سرو نمود، برای مشاهده آموزش طرز تهیه شوربای عدس در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
دال عدس یا عدس قرمز۱ لیوان
پیاز۱ عدد متوسط
سیب زمینی۱ عدد متوسط
هویج۱ عدد
روغن زیتون۲ قاشق غذا خوری
کره۱ قاشق غذا خوری
آب گرمشش و نیم لیوان
نمکبه مقدار لازم
ماست۳ قاشق غذا خوری
زرده تخم مرغ۱ عدد
آب لیموآب نصف لیمو
کره برای روی غذا۱ قاشق غذا خوری
نعناع خشک۱ قاشق مربا خوری
فلفل قرمز پرک شده۱ قاشق مربا خوری

طرز تهیه شوربای عدس

مرحله اول

برای تهیه شوربای عدس به روش ترکیه ای ابتدا عدس را پاک کرده و می شوییم و حدود ۱ ساعت خیس می کنیم. پیاز را شسته و پوست می کنیم. سپس آن را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. سپس سیب زمینی را شسته و پوست می کنیم و خرد می کنیم.

مرحله دوم

در این مرحله هویج ها را هم شسته و رنده می کنیم. یک قابلمه بر می داریم و روغن زیتون و کره می ریزیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کره ذوب شود. سپس پیاز ها را اضافه کرده و تفت می دهیم. حدود ۱ دقیقه تفت می دهیم تا سبک شود.

مرحله سوم طرز تهیه شوربای عدس

سپس سیب زمینی و هویج را اضافه کرده و مجددا با پیاز ها تفت می دهیم تا با هم یکدست شوند. تفت سیب زمینی و هویج نیز یک دقیقه طول می کشد. عدس ها را آبکش کرده و به مواد اضافه می کنیم. کمی با هم تفت می دهیم.

مرحله چهارم

سپس حدود شش و نیم لیوان آب گرم روی آن می ریزیم و درب ظرف را بسته و می گذاریم تا عدس ها پخته و نرم شود. یک کاسه بر می داریم و ماست و زرده تخم مرغ و آبلیمو را با هم درون آن می ریزیم. سپس با همزن دستی مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

وقتی عدس و سبزیجات کامل پخته و نرم شد، با میکسر یا گوشکوب برقی آن را میکس می کنیم . سپس ۲ ملاقه از آب شوربا را داخل مخلوط ماست می ریزیم و سریع هم می زنیم تا زرده تخم مرغ کامل با آب شوربا مخلوط شود.

مرحله ششم طرز تهیه شوربای عدس

سپس کاسه مواد طعم دهنده را به چوربا اضافه کرده و مخلوط می کنیم تا به خوبی با هم ترکیب و یکدست شوندف سپس حدود ۵ دقیقه روی حرارت متوسط قرار می دهیم تا بپزد. در آخر، یک تابه کوچک بر می داریم و کره را درون آن می ریزیم.

مرحله هفتم

سپس روی حرارت ملایم قرار می دهیم تا کره ذوب شود. سپس نعناع و فلفل پرک درون آن می ریزیم و می گذاریم که تفت بخورد و کمی داغ شود. شوربا را در ظرف مناسب می کشیم و روی آن را با کره و نعناع و فلفل داغ تزیین می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 16 فروردین 1400
مطالب مرتبط
طرز تهیه خورش آلو مسما شیرین قاتق به روش شمالی با مرغ

طرز تهیه خورش آلو مسما شیرین قاتق به روش شمالی با مرغ

طرز تهیه خورش آلو مسما خورش آلو مسما یکی از خورش های معروف استان گیلان است که در این استان با نام شیرین قاتق هم شناخته می شود. این خورش خوشمزه طعمی …

طرز تهیه کدو حلوایی مخصوص و مجلسی با طعم بسیار خوشمزه

طرز تهیه کدو حلوایی مخصوص و مجلسی با طعم بسیار خوشمزه

طرز تهیه کدو حلوایی کدو حلوایی یک از انواع خوراکی های خوشمزه فصل های پاییز و زمستان است که با دستورهای متنوعی طبخ می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به …

طرز تهیه زرشک پلو با میگو خوشمزه و مخصوص رستورانی

طرز تهیه زرشک پلو با میگو خوشمزه و مخصوص رستورانی

طرز تهیه زرشک پلو با میگو زرشک پلو با مرغ یکی از غذاهای اصیل و مجلسی ایرانی است که در مراسم های مختلف سرو می شود. میگو یکی از آبزیان خوراکی است …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.