طرز تهیه حلوای موکا خوشمزه و مجلسی با رنگ جذاب و تیره

طرز تهیه حلوای موکا

طرز تهیه حلوای موکا تیره سیاه

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می شود. یکی از انواع حلواهای مجلسی، حلوای موکا است که از آرد گندم و نشاسته ذرت تهیه می شود. در این حلوا از قهوه فوری و پودر کاکائو استفاده شده است که علاوه بر عطر و طعم فوق العاده ای که به حلوا می دهد، رنگ آن نسبت به حلواهای دیگر تیره تر است. همچنین وجود هل و بهار نارنج، عطر خوبی به حلوا می دهد. این حلوا نسبت به حلواهای دیگر شل تر است و می توان در نان بستنی یا نان میکادو به صورت تک نفره سرو نمود.

مواد لازم حلوای موکا
آرد سفید۱ پیمانه
نشاسته ذرت۱ پیمانه
شیر خشک۱ پیمانه
روغن مایعنصف پیمانه
روغن جامدنصف پیمانه
آب۱ پیمانه
شکر۲ پیمانه
قهوه فوری۱ قاشق چای خوری
پودر کاکائو۱ قاشق چای خوری
هل پودر شدهنصق قاشق چای خوری
عرق بهار نارنج۱ قاشق سوپ خوری

دستور پخت حلوای موکا

مرحله اول

برای تهیه حلوای موکا به صورت مجلسی در ابتدای کار، آرد گندم و نشاسته ذرت و شیر خشک را با هم مخلوط می کنیم و در یک تابه می ریزیم. سپس روغن مایع و روغن جامد را به آن اضافه کرده و هم می زنیم تا یک دست شود.

مرحله دوم

سپس تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم و به صورت مرتب هم می زنیم تا تفت بخورد و آرد و نشاسته به رنگ قهوه ای روشن در آید. آب و شکر را درون یک قابلمه می ریزیم و با هم مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

سپس روی حرارت قرار می دهیم تا شکر کامل حل شود و به درجه جوش برسد و نیازی نیست که غلیظ شود. کناره های محلول آب و شکر که شروع به قل زدن کرد، کمی از محلول را برداشته و درون یک لیوان می ریزیم.

مرحله چهارم

در این مرحله قهوه فوری و پودر کاکائو را به آن اضافه می کنیم و هم می زنیم تا یکدست شود. محلول قهوه و کاکائو را به شربت شکر و آب اضافه می کنیم. مجددا مخلوط می کنیم تا دوباره به دمای جوش برسد.

مرحله پنجم

در آخر، هل را که از قبل در عرق بهار نارنج خیس کرده بودیم به شربت حلوا اضافه کرده و کمی ترکیب می کنیم. سپس از روی حرارت بر می داریم و کنار می گذاریم. در این مرحله آرد سرخ شده را از روی حرارت بر می داریم.

مرحله ششم

سپس محلول شربت را کم کم به آن اضافه می کنیم و مرتب هم می زنیم تا شربت کاملا به خورد حلوا برود و حلوای یکدستی بوجود آید. این حلوا نسبت به حلواهای دیگر شل تر است. حلوا را درون ظرف مناسبی می ریزیم.

مرحله هفتم

سپس به شکل دلخواه تزیین می کنیم. این حلوا را می توان درون نان بستنی یا روی نان میکادو و به صورت رول تهیه کرد. این حلوا با وجود قهوه و کاکائو علاوه بر طعم خوبی که دارد نسبت به حلواهای دیگر تیره تر است.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 8 فروردین 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.