طرز تهیه آش آلو خوشمزه و مجلسی به روش سنتی اردبیلی

طرز تهیه آش آلو

طرز تهیه آش آلو بخارا با رشته اسفناج اردبیلی عدس برای یبوست آلوچه سبز xvc jidi Ha Hg 

آش آلو یکی از انواع آش های خوشمزه و سنتی ایرانی است که با مواد بسیار متنوعی تهیه می شود، برای مشاهده این آموزش آشپزی سنتی در ادامه با چیشی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ تا ۶ نفر
آلو زرد ترش۲ کیلوگرم
لوبیا قرمز½ پیمانه
لوبیا چیتی½ پیمانه
عدس½ پیمانه
برنج½ پیمانه
بلغور گندم½ پیمانه
پیاز۲ عدد بزرگ
سبزی آش۵۰۰ گرم
آلوی درسته۱۲ عدد
مغز گردو½ پیمانه
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و روغنبه مقدار کافی

دستور پخت آش آلو

مرحله اول

برای تهیه آش آلوی خوشمزه ابتدا آلو زرد ترش را به همراه یک فنجان آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به خوبی بجوشد و آلوها به طور کامل بپزند. پس از اینکه آلوها پختند باید انها را صاف کنیم.

مرحله دوم

برای این منظور آلوها پخته شده را داخل صافی می ریزیم و عصاره ان را جدا می کنیم و کنار می گذاریم. در ادامه لوبیا قرمز، لوبیا چیتی را که از قبل خیسانده ایم به همراه ۴ پیمانه آب داخل یک قابلمه مناسب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم.

مرحله سوم

پس از گذشت ۴۵ دقیقه عدس را به همراه برنج و بلغور گندم که از قبل خیسانده ایم به قابلمه حاوی لوبیا اضافه می کنیم و اجازه می دهیم با هم بپزند. در ادامه پیازها را به صورت خلالی خرد می کنیم و با کمی روغن در یک قابلمه بزرگ تفت می دهیم.

مرحله چهارم

پس از اینکه پیازها طلایی شدند، مقداری زردچوبه اضافه می کنیم و چند دقیقه با هم تفت می دهیم تا پیاز و زردچوبه یکدست شوند، سپس حبوباب را که تقریبا پخته اند به پیاز تفت داده شده اضافه می کنیم و در صورت نیاز کمی آب جوش اضافه می کنیم.

مرجله پنجم

پس از اینکه برنج و بلغور گندم به خوبی لعاب انداختند، آب آلو صاف شده را به قابلمه اضافه می کنیم. در ادامه سبزی آشی را خرد می کنیم و به قابلمه اضافه می کنیم. حالا اجازه می دهیم آش با حرارت ملایم جا بیفتد.

مرحله ششم

در یک ساعت پایانی پخت آش، مغز گردوی خرد شده را به همراه آلوی درسته و مقداری نمک و فلفل سیاه به آش اضافه می کنیم و صبر می کنیم تا گردوها روغن بیندازند و به خوبی بپزند. در پایان آش را با نعناع داغ و پیاز داغ تزیین کرده و سرو می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 24 مرداد 1399
  • منبع :
  • img from instagram.com/mehr.cook

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.