ترفندهای رفع ترشی غذا + 9 روش ساده و کاربردی

رفع ترشی غذا

رفع ترشی غذا نی نی سایت رفع ترشی خورشت مرغ نی نی سایت رفع ترشی خورشت مرغ رفع ترشی خورشت قورمه سبزی از بین بردن ترشی رب در غذا رفع ترشی خورشت بادمجان برای رفع ترشی آبگوشت چه کنیم رفع ترشی سوپ جو

فرقی ندارد که شما جزو عاشقان آَشپزی باشید و یا فقط به منظور رفع نیاز گرسنگی به اجبار هر چند بار به سراغ آشپزی بروید. احتمالا برای شما هم بارها پیش آمده است که در هنگام آشپزی اشتباهاً غذایتان بیش از اندازه شور شده باشد. معمولاً رخ دادن همچین اتفاقی اگر با روش‌ها و چگونگی رفع آن آشنا نباشید، باعث از بین رفتن غذا و در نتیجه زحمات شما می‌‌شود. ما در این مقاله به بررسی و ارائه روش‌های مفید و موثر به منظور رفع ترشی غذا می‌پردازیم. اگر این مشکل برای شما هم پیش آمده و چگونگی رفع این مشکل دغدغه شما نیز هست، تا پایان همراه ما باشید.

چگونه ترشی غذا را کم کنیم؟

چگونه مغز ما طعم‌های مختلف را درک می‌کند؟

بر اساس علم زیست‌شناسی و فیزیولوژی انسانی، ما انواع طعم‌های مختلف را به وسیله‌ی گیرنده‌های حسی مربوط به طعم غذا که اصطلاحاً پاپیلا نامیده می‌شوند، احساس می‌کنیم. پاپیلاها گیرنده‌های چشایی خوشه مانندی هستند که در تمام سطح زبان ما پخش شده‌اند. زمانی که ما انواع طعم‌های مختلف مانند ترشی، شوری، تلخی، شیرینی و گسی را به وسیله خوردن غذاهای مختلف احساس می‌کنیم، از سلول‌های چشایی روی سطح زبان ما سیگنالی به سمت مغر ارسال می‌شود. در نهایت مغز ما با ترکیب سیگنال‌های چشایی و بویایی با هم، انواع طعم‌ها درک می‌کند.

طعم ترشی

زمانی که شما یک غذا و یا میوه‌ای با طعم ترش که سرشار از اسید‌های مختلف مانند اسید سیتریک و یا اسید استیک است را می‌خورید، اسید‌ها با آب موجود در بزاق دهان شما ترکیب و حل می‌شوند. به این ترتیب یون هیدروژن آزاد شده و با حرکت به سمت کانال‌های یونی موجود در هر سلول جوانه‌ چشایی مرتبط با طعم ترشی، آن‌ها را تحریک کرده و سیگنال‌های مربوط به طعم ترشی را به مغز ارسال می‌کنند.

رفع ترشی غذا

ممکن است برای شما نیز پیش آمده باشد که بعد از پخت غذا متوجه شده باشید که متاسفانه غذای شما و یا حتی سس سالادتان بیش از اندازه ترش شده باشد. نکته حائز اهمیت این است که نحوه‌ی رفع ترشی غذا برای همه‌ غذاها یکسان نیست. ما در اینجا چند روش موثر و مفید را به منظور حفظ زحمات و غذای شما برای رفع این مشکل ارائه می‌کنیم.

اضافه کردن شیرین‌کننده‌ها

یک از ساده‌ترین راه حل‌ها برای متعادل کردن طعم غذایی که خیلی ترش شده است، اضافه کردن مقداری قند و یا شکر است. شما می‌توانید از این روش برای رفع طعم ترشی خورشت‌هایی مانند قیمه و فسنجان استفاده کنید. اگر هنگام تهیه سس سالاد، بیش از حد از سرکه استفاده کرده‌اید، تنها کافی است که مقداری شکر یا قند به منظور متعادل کردن طعم آن، به سس سالادتان اضافه کنید.

هویج اضافه کنید

اگر طعم ترشی رب گوجه فرنگی خانگی شما بیش از اندازه است، می‌توانید با اضافه کردن هویج تازه به سس گوجه‌فرنگی در حال پخت، مشکل ترشی رب گوجه فرنگی را رفع کنید.

استفاده از نمک

اضافه کردن نمک یکی دیگر از روش‌ها متعادل کردن طعم ترشی غذاها است.

کمی جوش شیرین

زمانی‌ که یک غذا خیلی ترش است، یعنی میزان اسیدی بودن آن زیاد است. جوش شیرین به عنوان یک خنثی کننده عالی برای اسیدها شناخته شده است. در مورد جوش شیرین باید به این نکته توجه کنید که باید مقدار خیلی کمی از آن را اضافه کنید.

اندکی پنیر به غذای خود اضافه کنید

اگر سس پاستا و یا ماکارانی شما خیلی ترش شده است، کافی است تنها مقدار کمی پنیر پارمزان یا ریکوتا به سس خود اضافه کنید. به این ترتیب، موجب به تعادل رسیدن طعم‌ها و کاهش طعم ترشی‌ غذا می‌شوید.

سبزیجات موثر

علاوه بر این افزودن مقداری سبزیجات خرد شده مانند جعفری، به تعادل طعم ترشی در سوپ یا خورشت کمک می‌کند.

مقداری چربی اضافه

گاهی برای رفع ترشی غذا فقط به مقدار اندکی چربی احتیاج دارید. افزودن مقداری چربی اضافه مانند کره، روغن جانوری، روغن گیاهی، یا خامه می‌تواند به تعادل طعم در یک غذای ترش کمک کند.

چند تکه سیب‌زمینی اضافه کنید

همانطور که می‌دانید سیب زمینی سرشار از نشاسته است و به همین دلیل یکی از جذب کننده‌های طبیعی طعم ترشی محسوب می‌شود. همچنین شما می‌توانید پس از اتمام کار و برای سرو غذا سیب‌زمینی‌ها را به شکل خلالی درشت خرد کنید و به خورشت اضافه کنید و برای سرو، به راحتی آن را از خورشت جدا کنید.

پیاز داغ حلال اکثر غذاهای ترش

معمولا پیاز داغ ترکیب اصلی همه‌ی غذاهای خوشمزه ایرانی است. خوب است بدانید که پیاز داغ به علت طعم شیرینی که دارد، به عنوان کاهنده و متعادل کننده طعم ترشی غذاها نیز شناخته شده است. تنها کافی است که یک پیاز درشت را رنده کنید و سپس آب آن را به خوبی بگیرید. در نهایت پیاز‌های رنده شده را به ماهیتابه و روغن کاملا داغ اضافه کنید.

نکته بسیار مهم در اینجا این است که در استفاده از روغن به هیچ وجه خساست نکنید، زیرا همانطور که به آن اشاره کردیم روغن نیز یکی از راه‌های متعادل کردن طعم ترشی در غذا است. در نهایت نه تنها طعم غذا متعادل شده است بلکه غذای شما خوشمزه‌تر و جا افتاده‌تر نیز شده است.

کلام آخر

ما در این مقاله به ارائه روش‌هایی مفید و موثر با هدف کاهش و رفع طعم ترشی پرداختیم. اگر شما هم از این روش‌ها به منظور رفع ترشی غذا استفاده کرده‌اید و یا روش‌های موثر دیگری را برای رفع طعم ترشی انواع غذاها می‌شناسید، لطفا با ما و همراهانمان به اشتراک بگذارید.

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 18 اردیبهشت 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.