طرز تهیه عدسی گندم خوشمزه و ساده به روش سنتی

طرز تهیه عدسی گندم

طرز تهیه عدسی گندم , دستور پخت عدسی گندم

عدسی گندم یکی از انواع غذاهای خوشمزه و قدیمی ایرانی است که با مواد ساده ای درست می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه عدسی گندم در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
عدس۱ پیمانه
بلغور گندم½ پیمانه
پیاز۱ عدد بزرگ
سیب زمینی۱  عدد
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذاخوری
عصاره آب گوشتبه مقدار کافی
نمک و فلفل سیاهبه مقدار کافی
زردچوبه و فلفل قرمزبه مقدار کافی

طرز تهیه عدسی گندم

مرحله اول

برای تهیه عدسی گندم خوشمزه در ابتدای کار عدس و بلغور گندم را شسته، سپس آنها را درون دو کاسه جداگانه حاوی آب می ریزیم. حالا اجازه می دهیم عدس و بلغور به مدت یک شب درون آب بماند تا کاملا خیس بخورند.

مرحله دوم

پس از گذشت این زمان پیاز را با دندانه های ریز رنده، رنده کرده و یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم. حالا مقداری روغن مایع به قابلمه اضافه کرده، سپس بلافاصله پیاز را به قابلمه افزوده و تفت می دهیم.

مرحله سوم

زمانی که پیاز سبک و شیشه ای شد، مقداری فلفل سیاه، فلفل قرمز و زردچوبه به قابلمه اضافه کرده و به تفت دادن ادامه می دهیم تا پیاز و ادویه ها کاملا سرخ شوند. حالا رب گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

در ادامه رب را تفت می دهیم تا بوی خامی آن گرفته شده و کاملا سرخ شود، سپس عدس و بلغور را به همراه مقداری آب و عصاره به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم کاملا بپزند. زمانی که مواد پخته شدند، پوست سیب زمینی را جدا می کنیم.

مرحله پنجم

حالا سیب زمینی را شسته و به صورت نگینی متوسط خرد می کنیم، سپس به همراه مقداری نمک به قابلمه اضافه کرده و اجازه می دهیم عدسی گندم به مدت ۲۰ دقیقه روی حرارت بماند تا سیب زمینی کاملا پخته شود.

مرحله ششم

پس از گذشت این مدت، زمانی که سیب زمینی کاملا پخته و عدسی غلیظ شد، قابلمه را از روی حرارت برداشته و عدسی را درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم. در نهایت عدسی را به همراه نان تازه سرو می کنیم. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 10 شهریور 1401

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.