طرز تهیه کویی تره خوشمزه و ساده به روش گیلانی

طرز تهیه کویی تره

طرز تهیه کویی تره کویی تره غذای کجاست

کویی تره یکی از انواع غذاهای اصیل و خوشمزه رشتی است که با دستورها و مواد متنوعی پخته می شود، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه کویی تره در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
مغز گردو۲۰۰ گرم
کدو حلوایی۱ کیلوگرم
پیاز۵۰۰ گرم
سبزی محلی چوچاغ۱ پیمانه
رب انار نرش۲ قاشق غذاخوری
آببه مقدار کافی
نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و گلپربه مقدار کافی

طرز تهیه کویی تره

مرحله اول

برای تهیه کویی تره خوشمزه ابتدا کدو حلوایی را می شوییم، سپس پوست آن را جدا می کنیم و به صورت مکعبی متوسط خرد می کنیم. در ادامه پوست پیاز را جدا می کنیم، سپس می شوییم و به صورت نگینی درشت خرد می کنیم.

مرحله دوم

حالا یک قابلمه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس مقداری روغن درون قابلمه می ریزیم و بلافاصله پیاز را اضافه می کنیم و تفت می دهیم. در ادامه کدو حلوایی خرد شده را درون قابلمه می ریزیم و مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله ۳ لیوان آب درون قابلمه حاوی کدو حلوایی اضافه می کنیم، سپس درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم کدو حلوایی کاملا بپزد و آب آن کشیده شود. در ادامه پوست گردو را جدا می کنیم، سپس مغز آن را درون آسیاب می ریزیم.

مرحله چهارم

حالا مغز گردو را آسیاب می کنیم تا کاملا پودر شود، سپس درون یک قابلمه مناسب می ریزیم. در ادامه قابلمه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس رب انار ترش را به گردو آسیاب شده اضافه می کنیم و مخلوط می کنیم.

مرحله پنجم

در این مرحله نمک و زردچوبه را به مخلوط گردو اضافه می کنیم، سپس  ۲ لیوان آب را کم کم به گردوی آسیاب شده و رب انار اضافه می کنیم و مدام هم می زنیم تا گردو و رب انار درون آب حل شود. در ادامه درب قابلمه را می بندیم.

مرحله ششم

حالا اجازه می دهیم گردو کاملا بپزد و روغن بندازد. در طی ۳ مرحله بین پخت مقدار کمی آب سرد به مخلوط گردو اضافه می کنیم، سپس درب قابلمه را می بندیم. در ادامه زمانی که کدو حلوایی کاملا پخته و آب آن کشیده شد از روی حرارت بر می داریم.

مرحله هفتم

در این مرحله مخلوط کدو حلوایی و پیاز را درون غذاساز می ریزیم و میکس می کنیم تا پوره شود. در ادامه سبزی محلی چوچاغ را می شوییم، سپس درون آبکش قرار می دهیم و اجازه می دهیم آب اضافه اش کاملا خارج شود.

مرحله هشتم

حالا سبزی چوچاغ را روی تخته گوشت قرار می دهیم، سپس به صورت ریز ساطوری می کنیم. در ادامه یک تابه مناسب روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس سبزی چوچاغ را درون آن می ریزیم و تفت می دهیم تا آب آن تبخیر شود.

مرحله نهم

در این مرحله زمانی که آب اضافی سبزی کاملا کشیده شد مقداری روغن مایع درون تابه می ریزیم و سبزی را کاملا سرخ می کنیم. در ادامه زمانی که گردو روغن انداخت، سبزی چوچاغ سرخ شده را درون مخلوط گردو می ریزیم.

مرحله دهم

حالا مخلوط گردو را هم می زنیم، سپس پوره کدو حلوایی و پیاز را به آن اضافه کرده و مخلوط می کنیم. در ادامه درب قابلمه را می بندیم و اجازه می دهیم خورش کویی تره به مدت ۳۰ دقیقه روی حرارت بماند تا کاملا جا بیوفتد.

مرحله یازدهم

در این مرحله یک تکه آهن را روی حرارت زیاد قرار می دهیم و اجازه می دهیم کاملا داغ شود. در ادامه ده دقیقه آخر پخت آهن را درون خورش قرار می دهیم و درب قابلمه را می بندیم، سپس اجازه می دهیم ۱۰ دقیقه روی حرارت بماند.

مرحله دوازدهم

در نهایت پس از گذشت این زمان تکه آهن را از درون خورش خارج می کنیم، سپس نمک را به همراه گلپر درون خورش می ریزیم و مخلوط می کنیم. در اخر خورش از روی حرارت بر می داریم و درون ظرف مورد نظرمان می ریزیم، سپس به همراه پلو سرو می کنیم. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در جمعه 17 دی 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.