طرز تهیه ته انداز سیب زمینی و مرغ مجلسی و بسیار شیک

طرز تهیه ته انداز سیب زمینی و مرغ

طرز تهیه ته انداز سیب زمینی و مرغ , دستور پخت ته انداز سیب زمینی و مرغ

ته انداز سیب زمینی و مرغ یکی از انواع ته دیگ های بسیار شیک و خوشمزه ایرانی است که معمولا برای مجالس تهیه می شود، برای مشاهده آموزش آشپزی کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه ته انداز سیب زمینی و مرغ در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم ته انداز سیب زمینی و مرغ
سینه و ران مرغ۴۰۰ گرم
پیاز۲ عدد
برنج۴ پیمانه
زعفران دم کردهبه مقدار کافی
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
سیر (اختیاری)۲ حبه
آب لیمو ترش تازه۱ قاشق غذاخوری
روغن مایع۱ قاشق غذاخوری
آب جوش۱ فنجان
سیب زمینی۲ عدد
کره۲۰ گرم
مواد لازم سس ته انداز
پیاز۱ عدد
رب گوجه فرنگی۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
فلفل سیاه و زردچوبهبه مقدار کافی
آب جوش۱ لیوان
آب لیمو ترش تازه۱ قاشق غذاخوری

طرز تهیه ته انداز سیب زمینی و مرغ

مرحله اول

برای تهیه ته انداز سیب زمینی و مرغ خوشمزه ابتدای کار درون یک ظرف مناسب تکه های مرغ را قرار می دهیم، سپس نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، زعفران دم کرده، آب لیمو ترش و روغن مایع را روی گوشت مرغ می ریزیم.

مرحله دوم

حالا مرغ را ماساژ می دهیم تا ادویه جات به خورد گوشت مرغ برود. در ادامه پوست پیاز و سیر را جدا می کنیم، سپس به صورت خلالی خرد می کنیم. در ادامه پیاز و سیر را روی گوشت مرغ می ریزیم، سپس مخلوط می کنیم.

مرحله سوم

در این مرحله روی ظرف را با سلفون می پوشانیم، سپس به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون یخچال قرار می دهیم تا استراحت کند. در همین حین درون یک کاسه مناسب برنج را به همراه ۱ قاشق غذاخوری نمک اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

حالا کاسه را تا نیمه پر از آب می کنیم، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۲ تا ۳ ساعت درون آب بماند تا خیس بخورد. پس از گذشت این زمان مرغ مرینیت شده را از یخچال خارج می کنیم، سپس درون تابه مناسب می ریزیم.

مرحله پنجم

در این مرحله مواد مرینیت را درون تابه اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم و روی حرارت ملایم قرار می دهیم. در ادامه آب جوش را به مرغ اضافه می کنیم، سپس درب تابه را می بندیم و اجازه می دهیم مرغ نیم پز شود.

مرحله ششم

حالا گوشت مرغ را با چنگال تست می کنیم زمانی که گوشت مرغ نیم پز شد از تابه خارج می کنیم، سپس اجازه می دهیم آب مرغ روی حرارت ملایم بماند تا جوش بزند و پیاز های آن کاملا نرم شود. در ادامه یک تابه جداگانه انتخاب می کنیم.

مرحله هفتم

در این مرحله تابه را روی حرارت متوسط قرار می دهیم، سپس مقداری روغن به آن اضافه می کنیم و تکه های مرغ را درون تابه قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم یک طرف آن ها کاملا سرخ شود و کنار می گذاریم.

مرحله هشتم

حالا پوست سیب زمینی را جدا می کنیم، سپس می شوییم و با دندانه های درشت رنده، رنده می کنیم. در ادامه سیب زمینی رنده شده را می شوییم و درون آبکش قرار می دهیم تا آب اضافی اش کاملا خارج شود.

مرحله نهم

در این مرحله زمانی که آب اضافی سیب زمینی ها خارج شد آن را درون یک کاسه مناسب می ریزیم و مقداری زعفران دم کرده به همراه نمک و فلفل سیاه اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم تا مواد ترکیب شود.

مرحله دهم

حالا درون یک قابلمه مناسب مقداری روغن و زعفران دم کرده اضافه می کنیم، سپس سمت سرخ نشده تکه های مرغ را درون قابلمه قرار می دهیم و فضای خالی بین مرغ ها را با سیب زمینی رنده شده پر می کنیم.

مرحله یازدهم

در این مرحله برنج خیس خورده را درون آبکش می ریزیم، سپس اجازه می دهیم آب اضافی آن خارج شود. حالا یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم، سپس روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید. حالا برنج را به قابلمه می افزاییم.

مرحله دوازدهم

پس از گذشت ۱۰ دقیقه برنج را آبکشی می کنیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش خارج شود. در ادامه برنج را به ۲ قسمت مساوی تقسیم می کنیم و به یک قسمت برنج زعفران دم کرده اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم.

مرحله سیزدهم

حالا برنج زعفرانی را روی مرغ های ته انداز می ریزیم، سپس با پشت قاشق یا کفگیر برنج را فشرده می کنیم تا کاملا منسجم شود. در ادامه برنج سفید را روی برنج زعفرانی می ریزیم و مجددا فشرده می کنیم تا برنج منسجم شود.

مرحله چهاردهم

در این مرحله کره را روی برنج قرار می دهیم و درب قابلمه را با دم کنی می پوشانیم، سپس روی حرارت ملایم شعله پخش کن قرار می دهیم، سپس درب قابلمه را می بندیم و روی شعله پخش کن قرار می دهیم.

مرحله پانزدهم

حالا اجازه می دهیم به مدت ۴۵ دقیقه برنج دم بکشد. حالا سس مرغ ته انداز را آماده می کنیم. ابتدا پوست پیاز را جدا می کنیم و به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه درون یک تابه مناسب مقداری روغن اضافه می کنیم.

مرحله شانزدهم

در این مرحله تابه را روی حرارت ملایم قرار می دهیم. بلافاصله پیاز را درون تابه اضافه می کنیم، سپس تفت می دهیم تا پیاز طلایی و سرخ شود، سپس رب گوجه فرنگی، فلفل سیاه و زردچوبه را به آن اضافه می کنیم.

مرحله هفدهم

حالا رب گوجه فرنگی را تفت می دهیم تا خامی رب گرفته شود. در ادامه رب گوجه فرنگی را به آب مرغ اضافه می کنیم، سپس مخلوط می کنیم و با لیسک پیاز ها را له می کنیم، سپس آب جوش را به همراه آب لیمو ترش تازه به سس اضافه می کنیم.

مرحله هجدهم

در نهایت اجازه می دهیم سس روی حرارت ملایم جوش بزند. در ادامه پس از ۴۵ دقیقه مرغ ته انداز را درون ظرف مناسب بر می گردانیم، سپس سس را روی آن می ریزیم و به همراه سبزی خوردن و ماست سرو می کنیم. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 9 دی 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.