طرز تهیه آش شنگ خوشمزه و مخصوص به روش لرستانی

طرز تهیه آش شنگ

طرز تهیه آش شنگ , دستور پخت آش شنگ

آش یکی از غذاهای ساده و خوشمزه ایرانی است که همیشه طرفداران زیادی دارد. یکی از انواع آش، آش شنگ است. این آش یک غذای سنتی مربوط به استان لرستان و چهار محال و بختیاری است که از سبزی کوهی شنگ که در کوهستان های غربی و جنوبی کشور می روید، استفاده شده است. علاوه بر عطر خوبی که شنگ دارد، خواص متنوع و زیادی دارد که برای سلامتی مفید است. شنگ را می توان علاوه بر آش در سالاد و به عنوان چاشنی در غذاهای مختلف استفاده کرد. شنگ تقریبا ۱۵ روز تا ۱ ماه می روید و عمر آن به پایان می رسد. می توان شنگ را خرد کرده و درون فریزر نگه داری کرد. شنگ را آذری ها به نام یلمک و شیرازی ها به نام آلاله شنگ و خراسانی ها به نام ریش بزی و قندرون می شناسند. این گیاه از اول فروردین تا اواسط اردیبهشت در روی کوه ها می روید. با شنگ انواع کوکو ها، برانی و پلو و آش می توان تهیه کرد. برای مشاهده آموزش طرز تهیه آش شنگ در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم آش شنگ
نخود۱ پیمانه
لوبیا چیتی۱ پیمانه
عدس۱ پیمانه
سبزی شنگنیم کیلو
نمک و فلفلبه مقدار لازم
زردچوبهبه مقدار لازم
کشکبه مقدار لازم
پیاز داغ و نعناع داغبه مقدار لازم
سیر۳ حبه

طرز تهیه آش شنگ

مرحله اول

برای تهیه آش خوشمزه با سبزی شنگ در ابتدای کار، نخود و لوبیا را از شب قبل خیس می کنیم تا نفخشان گرفته شود. سپس با آب درون یک قابلمه می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا بپزد. شنگ را شسسته و درشت خرد می کنیم.

مرحله دوم

سپس به حبوبات اضافه می کنیم. شنگ دیر پز است و زمان زیادی لازم دارد تا بپزد. وقتی که شنگ و حبوبات نیم پز شد، عدس را که ۱ ساعت خیس کرده ایم به آن اضافه می کنیم. سیر له شده هم اضافه کرده و حرارت را کم می کنیم تا آش پخته و جا بیفتد.

مرحله سوم

سپس نیمی از کشک را اضافه می کنیم. در ادامه پیاز را شسته و به صورت خلالی ریز می کنیم. سپس یک تابه مناسب برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. پیاز ها را درون تابه ریخته و تفت می دهیم تا طلایی شود.

مرحله چهارم

سپس زرد چوبه هم به آن اضافه می کنیم. وقتی آش به طور کامل جا افتاد و غلیظ شد، کمی از نعنا و پیاز داغ را در آش ریخته و مخلوط می کنیم. سپس درون ظرف مناسب سرو کرده و با کشک و پیاز داغ و نعناع داغ تزیین می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 16 اردیبهشت 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.