طرز تهیه حلوای زرده همدانی خوشمزه و ساده به روش سنتی

طرز تهیه حلوای زرده همدانی

طرز تهیه حلوای زرده همدانی , دستور پخت حلوای زرده همدانی

حلوا یکی از دسر های قدیمی و سنتی ایرانی است. این دسر بیشتر برای افطار ماه رمضان و در مجالس عزاداری و محرم استفاده می شود. یکی از انواع حلوا ، حلوای زرده همدانی است که در شهر همدان تهیه می شود و از آرد یا نشاسته تهیه می شود. تفاوت آن با حلواهای دیگر زرده تخم مرغ است. از آن جا که در حلوا، آرد تفت می خورد، به عنوان یک دسر مقوی و مفید مورد استفاده قرار می گیرد. با وجود زرده تخم مرغ، خاصیت حلوا بیشتر می شود و نسبت به حلواهای دیگر مقوی تر است. حلوا را می توان به صورت تک نفره و در روی نان بستنی یا نان شیرینی میکادو، سرو نمود. این نکته قابل ذکر است که حلوا پختن نیاز به زمان زیاد و شعله حرارت کم دارد، تا حلوای خوب و یکدست و خوشمزه ای تهیه شود. برای مشاهده آموزش طرز تهیه حلوای زرده همدانی در ادامه با سایت چی شی همراه باشید.

مواد لازم حلوای زرده همدانی
آرد گندم یا نشاسته۱ پیمانه
شکر۱ پیمانه
روغن یا کرهیک سوم پیمانه
زرده تخم مرغ۲ عدد درشت
هلبه مقدار لازم
زعفرانبه مقدار لازم
گلابنصف پیمانه

طرز تهیه حلوای زرده همدانی

مرحله اول

برای تهیه حلوای ساده و خوشمزه به روش همدانی در ابتدای کار، آرد را الک کرده و درون یک تابه می ریزیم. سپس تابه را روی حرارت قرار می دهیم و مرتب هم می زنیم تا تفت بخورد. وقتی تفت دادیم و رنگ آن کمی طلایی شد، آن را دو مرتبه الک می کنیم.

مرحله دوم

سپس دوباره به تابه بر می گردانیم. در ادامه روغن حیوانی را به آن اضافه کرده و آرد را با روغن تفت می دهیم تا روغن کامل به خورد آرد برود و شروع به تفت خوردن کند. وقتی رنگ آرد نسکافه ای شد، از روی حرارت بر می داریم.

مرحله سوم

در یک کاسه زرده تخم مرغ را می ریزیم. اگر نطفه داشت نطفه آن را خارج می کنیم. شکر و گلاب و زعفران دم کرده و پودر هل ساییده شده را به زرده اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم. وقتی مواد یکدست شد، در دو مرحله به آرد و روغن اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس خوب مخلوط می کنیم تا یکدست شود. سپس روی حرارت قرار داده و مرتب هم می زنیم تا حلوا جمع شود و حالت گهواره بگیرد. وقتی حلوا کاملا جا افتاد و به روغن افتاد، حلوا آماده است. آن را درون یک ظرف مناسب می ریزیم و با مغز پسته و پودر نارگیل تزیین می کنیم.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 5 اردیبهشت 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.