طرز تهیه پلو مخلوط با هویج و بادمجان مجلسی؛ نکاتی که باید قبل از شروع بدانید

طرز تهیه پلو مخلوط با هویج و بادمجان

طرز تهیه پلو مخلوط با هویج و بادمجان

پلو مخلوط با هویج و بادمجان یک غذای خوشمزه و رنگارنگ ایرانی است که با ترکیبی از سبزیجات، گوشت، و ادویه‌جات تهیه می‌شود. این دستور پخت، با استفاده از مواد اولیه مغذی و طعم‌دهنده‌های طبیعی، یک وعده غذایی کامل و مقوی را ارائه می‌دهد. پلو مخلوط با هویج و بادمجان، علاوه بر ارزش غذایی بالا، دارای طعمی لذت‌بخش و ظاهری جذاب است.

برای تهیه پلو مخلوط با هویج و بادمجان، ابتدا برنج را خیس کرده و کنار بگذارید. لوبیا را پس از خیساندن، بپزید و آبکشی کنید. هویج و بادمجان را جداگانه پخته و سپس بادمجان‌ها را سرخ کنید. پیاز و گوشت چرخ‌کرده را با ادویه‌ها تفت داده و مواد پخته شده را اضافه کنید. برنج را بجوشانید، آبکش کنید و با ته دیگ دم بگذارید. در نهایت، پلو را با خلال پسته و بادام تزیین کرده و با مخلوط گوشت و سبزیجات سرو کنید.

مواد لازممقدار
برنج۳.۵ پیمانه
پیاز۲ عدد
لوبیا قرمز یا چیتی۱/۲ پیمانه
هویج۲ عدد
گوشت چرخ کرده۲۵۰ گرم
بادمجان۲ عدد
خلال پسته و بادامبه مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه، دارچینبه مقدار لازم
زعفرانبه مقدار لازم

طرز تهیه پلو مخلوط با هویج و بادمجان

مرحله 1: آماده‌سازی برنج

ابتدا برنج را درون کاسه‌ای بزرگ ریخته و به آن کمی نمک اضافه کنید. سپس برنج را با آب سرد بشویید و بگذارید برای حداقل 2 ساعت خیس بخورد. این کار باعث می‌شود برنج پختی بهتر و دانه‌هایی جدا از هم داشته باشد.

مرحله 2: پخت لوبیا

لوبیا را از شب قبل با آب کافی خیس کنید تا نفخ آن گرفته شود. سپس لوبیا را درون قابلمه یا زودپز با مقدار کافی آب قرار دهید و بگذارید تا کاملا پخته شود. پس از پخت، آبکشی کنید و کنار بگذارید.

مرحله 3: آماده‌سازی و پخت هویج

هویج‌ها را پوست بگیرید و به صورت خلالی یا دلخواه خرد کنید. آن‌ها را درون قابلمه‌ای با کمی آب بریزید و بگذارید تا نرم شود. پس از پخت، آبکشی کنید و هویج‌ها را خرد کنید.

مرحله 4: آماده‌سازی و سرخ کردن بادمجان

بادمجان‌ها را پوست گرفته و به اندازه دلخواه برش بزنید. برای گرفتن تلخی، آن‌ها را برای نیم ساعت در آب نمک قرار دهید، سپس بشویید و اجازه دهید خشک شوند. در نهایت، بادمجان‌ها را در روغن داغ سرخ کنید و کنار بگذارید.

مرحله 5: تفت دادن گوشت و مخلوط کردن مواد

پیازها را پوست گرفته و به صورت نگینی خرد کنید. در یک تابه با مقداری روغن، پیازها را تا زمانی که طلایی شوند سرخ کنید. سپس گوشت چرخ کرده را اضافه کنید و همراه با ادویه‌ها تفت دهید. پس از آن، هویج، لوبیا و بادمجان را اضافه کرده و کمی تفت دهید تا تمام مواد با هم مخلوط شوند.

مرحله 6: پخت و دم کردن برنج

برنج را آبکشی کرده و در قابلمه‌ای با آب جوش و کمی نمک بریزید. پس از اینکه برنج نرم شد ولی هنوز جویدنی باقی مانده، آن را آبکش کنید. در قابلمه‌ای، کمی روغن ریخته و ته دیگ دلخواه قرار دهید. سپس برنج را روی آن بریزید و روی حرارت ملایم دم کنید.

مرحله 7: تزیین و سرو

خلال پسته و بادام را با کمی گلاب خیس کنید و در تابه‌ای با کمی کره تفت دهید. برنج دم کشیده را در دیس بکشید و روی آن را با مخلوط گوشت، هویج، لوبیا و بادمجان تزیین کنید. در نهایت، خلال پسته و بادام تفت داده شده و کمی زعفران دم کرده را روی برنج بریزید و نوش جان کنید.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 27 اسفند 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.