طرز تهیه آش ارده دزفولی یا ماش پلو با ارده به روش جنوبی

طرز تهیه آش ارده دزفولی

آش ارده دزفولی , طرز تهیه آش ارده دزفولی , دستور پخت آش ارده دزفولی

آش ارده یکی از انواع غذاهای خوشمزه و سنتی کشورمان است که اصالت آن متعلق به شهر دزفول می باشد، برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه آش ارده دزفولی در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۳ نفر
ماش۱ و نیم پیمانه
برنج۳ پیمانه
اردهبه مقدار دلخواه
نمک و روغنبه مقدار کافی

طرز تهیه آش ارده دزفولی

مرحله اول

برای تهیه آش ارده خوشمزه ابتدا ماش را می شوییم تا گرد و غبارش کاملا شسته شود. در ادامه یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و ماش را همراه با مقداری نمک درون آن می ریزیم، سپس تا نیمه قابلمه را از آب پر می کنیم.

مرحله دوم

حالا قابلمه را روی حرارت قرار می دهیم، سپس اجازه می دهیم ماش کاملا بپزد. در ادامه درون یک کاسه برنج را همراه با ۱ قاشق چای خوری نمک می ریزیم، سپس مقداری آب به آن اضافه می کنیم و اجازه می دهیم خیس بخورد.

مرحله سوم

در این مرحله پس از گذشت ۲۰ دقیقه برنج را آبکشی می کنیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش کاملا خارج شود. در ادامه یک قابلمه مناسب را تا نیمه آب پر می کنیم و روی حرارت زیاد قرار می دهیم تا آب جوش بیاید.

مرحله چهارم

در این مرحله ۱ قاشق چای خوری نمک را به همراه برنج خیس خورده به قابلمه حاوی آب جوش اضافه می کنیم، سپس اجازه می دهیم برنج به مدت ۸ تا ۱۲ دقیقه درون آب جوش بماند تا پخت اولیه آن انجام شود.

مرحله پنجم

حالا پس از گذشت ۸ تا ۱۲ دقیقه وقتی اطراف دانه های برنج کاملا نرم شد و مغز آن کمی گیر داشت برنج را آبکشی می کنیم. در ادامه ماش پخته شده را هم آبکشی می کنیم و اجازه می دهیم آب اضافی اش کاملا خارج شود.

مرحله ششم

در این مرحله برنج و ماش را با هم مخلوط می کنیم، سپس یک قابلمه مناسب انتخاب می کنیم و مقداری روغن درون آن می ریزیم. در ادامه مقداری نان لواش کف قابلمه به عنوان ته دیگ قرار می دهیم، سپس مخلوط برنج و ماش را درون قابلمه می ریزیم.

مرحله هفتم

در این مرحله روی درب قابلمه را دم کنی قرار می دهیم. در ادامه شعله پخش کن را روی حرارت ملایم قرار می دهیم، سپس قابلمه را روی شعله پخش کن قرار می دهیم و اجازه می دهیم به مدت ۴۵ دقیقه برنج دم بکشد.

مرحله هشتم

در نهایت پس از گذشت این زمان آش ارده را درون سینی می ریزیم، سپس به مقدار دلخواه روی آن ارده می ریزیم و مخلوط می کنیم تا ارده به خورد برنج برود. در پایان آش ارده را به همراه شیره خرما و تربچه سرو می کنیم. نوش جان.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 21 آذر 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.