طرز تهیه امگشت پلو خوشمزه و مخصوص جنوبی با تن ماهی

طرز تهیه امگشت پلو

طرز تهیه امگشت پلو با تن ماهیغذای جنوبی خوشمزه

این برنج از انواع برنج های قاطی است که با تن ماهی و سبزی های معطر و کشمش مخلوط می شود و سرو می گردد. این غذا یک غذای خوزستانی است که طعم و عطر فوق العاده ای دارد. استفاده از تن ماهی در این غذا، علاوه بر طعم ماهی، سریع تر و آسان تر از ماهی است و به راحتی و بدون نگرانی از تیغ ماهی صرف می شود. می توان مخلفات را با برنج مخلوط یا به طور جدا روی آن ریخت که بسته به سلیقه هر کس می تواند متفاوت سرو شود.

مواد لازم برای ۴ نفر
پیاز۱ عدد بزرگ
سیر۵ حبه
نمک و فلفلبه مقدار لازم
زردچوبهبه مقدار لازم
شنبلیله خرد شده۱۰۰ گرم
گشنیز خرد شده۱۰۰ گرم
تن ماهی۱ عدد
کشمش پلویی۱ فنجان
برنج۴ پیمانه

دستور پخت امگشت پلو

مرحله اول

برای تهیه امگشت پلوی مجلسی در ابتدای کار برنج را شسته و درون آب و نمک به مدت ۱ ساعت خیس می کنیم. سپس درون یک قابلمه را آب می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا به جوش آید. آبی که با آن برنج را خیسانده ایم دور می ریزیم.

مرحله دوم

سپس برنج را با کمی نمک درون آب جوش اضافه می کنیم تا نیم پز شود. پس از این که برنج نیم پز شد، آن را درون آبکش ریخته و کنار می گذاریم. پیاز را شسته و پوست می کنیم و به صورت خلال ریز خرد می کنیم. یک تابه بر می داریم.

مرحله سوم

درون آن کمی روغن می ریزیم و روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود. پیاز ها را به تابه اضافه کرده و تفت می دهیم تا طلایی و سبک شود. سیر را پوست می کنیم و رنده می کنیم و به پیاز های در حال سرخ شدن، اضافه می کنیم.

مرحله چهارم

سپس  به خوبی تفت می دهیم تا بوی سیر نیز خارج شود. نمک و فلفل و زردچوبه را اضافه کرده و کمی تفت می دهیم تا عطر و بوی ادویه ها هم خارج شود. سپس گشنیز و شنبلیله ساطوری شده را به آن اضافه می کنیم.

مرحله پنجم

حالا اجازه می دهیم تا خوب سرخ شود و رنگ آن تغییر پیدا کند. تن ماهی را درون یک قابلمه کوچک با کمی آب می گذاریم روی حرارت تا ۲۰ دقیقه بجوشد. سپس تن را باز کرده و وقتی که سبزی ها به خوبی سرخ شد، به مواد اضافه می کنیم.

مرحله ششم

در این مرحله مواد را کمی تفت می دهیم. در این مرحله کشمش را که شسته و آب آن خارج شده است، به مواد اضافه کرده و کمی تفت می دهیم و از روی حرارت بر می داریم. یک قابلمه بر می داریم. کف آن را کمی روغن ریخته و با ته دیگ دلخواه کاور می کنیم.

مرحله هفتم

سپس یک لایه برنج آب کش شده و یک لایه از سبزی و تن ماهی می ریزیم. این کار را تا وقتی که مواد و برنج تمام شود تکرار می کنیم. سپس قابلمه را روی حرارت خیلی کم قرار می دهیم تا برنج به مدت ۴۵ دقیقه دم بکشد و غذا آماده شود.

چه امتیازی میدی؟
دسته بندی: آموزش آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 8 فروردین 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.