نکات خرید گوشت مرغ و آشنایی با قسمت های مضر بدن مرغ

نکات خرید گوشت مرغ

نکات خرید گوشت مرغ راهنمای خرید گوشت مرغ و نکات خرید گوشت مرغ تازه و سالم

در چند سال اخیر، حرف و حدیث های بسیاری پیرامون سلامت مرغ های روز مصرفی خانوارها، به گوش می رسد. اگر شما گیاهخوار باشید این مطلب برایتان کاربردی نیست! اما چنانچه از جمله افرادی باشید که در وعده های هفتگی خودتان مرغ را به اشکال مختلف مصرف می کنید، باید نسبت به سلامت آن حساس باشید. مصرف مرغ در آشپزی ایرانی، بسیار رایج است و آن را به انواع و اقسام شکل ها از کبابی و پخته گرفته تا در خورش ها و خوراک ها مصرف کنند. با ما همراه باشید تا نکات بسیار ارزنده ای را درباره خرید مرغ سالم بیاموزید.

چگونه گوشت مرغ با کیفیت بخریم؟

نکته های طلایی در خرید مرغ

برای خرید مرغ های تکه ای بسته بندی و یا کامل، تنها به مراکز مجاز مراجعه کنید. این مهم است که مرغ در شرایط مناسبی نگهداری شده باشد. اکثر مرغ های بسته بندی ذبح بهداشتی و سالم دارند. بهترین زمان برای خرید مرغ ارگانیک یک روز تا دو روز پس از ذبح آن است. چنانچه ۷۲ ساعت از آن تاریخ گذشته بود، مرغ را نخرید.

مرغ هورمونی، شایعه یا واقعیت؟

هورمونی بودن مرغ های روز، یکی از بزرگترین ادعاهایی است که باعث نگرانی های بسیاری برای عموم مردم شده است . طرفداران این ادعا این طور استدلال می کنند که این هورمون ها باعث می شود تا مرغ رشد ظاهری بهتری پیدا کرده و از طرف دیگر برای سلامتی انسان بسیر خطرآفرین است. با افزایش جمعیت، نیاز به مواد غذایی نیز روز به روز بیشتر می شود و مرغ هم از این قاعده مستثنا نیست. دیگر نمی شود با همان روش های طبیعی و سنتی به میزان کافی مرغ پرورش داد اما باید سه مساله را در نظر داشته باشیم. اول اینکه هورمون ها بسیار گران هستند و برای تولید کننده توجیه اقتصادی ندارد تا از هورمون ها استفاده کند. دوم اینکه در صورت مصرف هورمون در پروسه تولید مرغ نیز، باز مصرف کننده می تواند با مصرف صحیح، سلامت خود را حفظ کند و سوم اینکه از نظر علمی، هورمون ها نیمه عمر دارند. این به این معناست که پس از چند روز، درصد بالایی از آن ها از بین رفته و آن مقدار باقی مانده نیز، از بدن دفع می شود.

آلودگی های گوشت مرغ را بشناسیم

حتما اسم آنتی بیوتیک به گوشتان خورده و خودتان نیز در هنگام بیماری از انواع آنتی بیوتیک مصرف کرده اید. در مرغداری ها نیز به مرغ ها آنتی بیوتیک می دهند. یکی از معایب آنتی بیوتیک این است که اگر موجود زنده به شکل مستمر آنتی بیوتیک دریافت کند، پس از مدتی بدنش به آن عادت کرده و دیگر میکروب ها از بین نمی رود. متاسفانه دو باکتری شیگلا و سالمونلا، در مرغ یافت می شود. از جمله عوارض مصرف نا خواسته این دو نوع باکتری، ناراحتی های گوارشی از جمله تهوع و استفراغ است. در صورتی که با چنین مساله ای مواجه شدید بلافاصله به پزشک مراجعه کنید.

پوست مرغ، خوب یا بد؟

نمی توان با قطعیت گفت که پوست مرغ سالم است و یا آلوده. اگر مرغ شما سالم و ارگانیک باشد، پوست آن نیز بی خطر است و می توانید با خیال راحت آن را به همراه مرغ بپزید یا گریل و کبابی و سوخاری کنید. در مقابل چنانچه مرغ آلوده باشد، پوست آن نیز آلوده است. این نکته را در نظر داشته باشید که روی پوست مرغ چربی های متعددی وجود دارد، این چربی ها می تواند محل تجمع آلودگی ها باشد.

پای مرغ و دل و جگر

دل و جگر مرغ در ایران طرفداران زیادی دارد و انواع و اقسام کباب و خوراک خوشمزه با آن تهیه می شود. متاسفانه هر گونه آلودگی احتمالی در کبد مرغ تجمع می کند و به هیچ وجه مصرف جگر مرغ به شکل مکرر توصیه نمی شود. از طرفی پای مرغ در ایران چندان طرفدار ندارد. پای مرغ را می توان در تهیه تهیه سوپ مقوی پای مرغ استفاده کرد و با آن استاک بی نظیری تهیه کرد. جالب است بدانید که پای مرغ منبع خوبی از پروتئین، کلسیم و فسفر است و هیچ ضرری ندارد. البته چربی آن می تواند برای افرادی که به چربی زیاد واکنش نشان می دهند آسیب بزند.

خون مردگی ها را جدی بگیرید

خون مردگی روی گوشت مرغ یا سایر گوشت ها نشان دهنده این است که به آن ضربه فیزیکی وارد شده است. وجود خون مردگی نشانه ی ناسالم بودن مرغ نیست و نیازی نیست تا خودتان را نگران کنید. تنها باید در نظر داشته باشید که تنها با شستشو خون مردگی برطرف نمی شود و باید آن تکه از مرغ را جدا کنید.

آیا مصرف زیاد مرغ ضرر دارد؟

می دانیم که مرغ یکی از منابع خوب پروتئین است. به دلیل زودپز بودن مرغ بعضی از افراد تمایل دارند تا چندین بار در هفته مرغ مصرف کنند. در نظر داشته باشید که تنوع غذایی بسیار مهم است و بیش از ۴ وعده در هفته مرغ مصرف نکنید. خلاق باشید. پروتئین موجود در سویا و سفیده تخم مرغ نیز بسیار سالم است. همچنین می توانید انواع حبوبات را در برنامه غذایی خود بگنجانید.

آیا روش صحیحی برای پختن مرغ وجود دارد؟

همان طور که پیش از این اشاره کردیم، گوشت مرغ زودپز است و می توان آن را به شکل های مختلف پخت. می توان مرغ را کبابی، سرخ و یا گریل کرد و یا آن را در آب یا با بخار پخت. اما بهترین روش کدام است؟

بالاترین امتیاز: مرغ آب پز و بخار پز

بهترین روش برای پخت مرغ، آب پز کردن و یا بخار پز کردن آن است البته در نظر داشته باشید که پختن طولانی مرغ ویتامین های گروه ب آن را از بین می برد. برای سالادها و یا خوراک ها، می توانید قطعات کوچک مرغ را بپزید تا سریع تر بپزد. مدت ۲۰ دقیقه حداق زمانی است که باید مرغ روی حرارت ۱۰۰درجه بجوشد.

مایکروفر را دست کم نگیرید

اینکه گفته می شود اشعه های مایکروفر می تواند سلامتی شما را تهدید کند، تا کنون اثبات نشده است. این روش بعد از آب پز کردن و بخار پز کردن، دومین رتبه را دارد. می توانید با خیال راحت مرغ را با هر زمانی که می خواهید در مایکروفر بپزید.

مرغ سرخ کرده، خوشمزه اما چرب

متاسفانه مصرف روغن و مرغ سرخ شده برای افرادی که چربی بالایی دارند توصیه نمی شود. بهتر است این سبک طبخ مرغ را خیلی استفاده نکنید.

جوجه کباب، واقعیت تلخ!

متاسفانه طبخ مرغ به شکل کبابی نیز از نظر علمی چندان روش توصیه شده و سالمی نیست. با وجود اینکه سوخت های فسیلی مانند ذغال در تهیه جوجه کباب بسیار رایج هستند اما شعله گاز بر آن ارجحیت دارد. یکی از دلایلی که روش کبابی چندان سالم نیست این است که چربی هایی که در گوشت و پوست مرغ وجود دارد سوخته و باعث ایجاد ترکیبات سرطان زا می شود.

مطالب پیشنهادی

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 2 فروردین 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.