نکات و راهنمای خرید برنج مرغوب و نام بهترین برنج های ایرانی

نکات خرید برنج مرغوب

نکات مهم در خرید برنج اسامی برنج پاکستانی خوب تفاوت برنج ایرانی و پاکستانی راهنمای خرید برنج ایرانی برنج مرغوب بهترین برنج ایرانی

نمی توان انکار کرد که عطر و بوی برنج دم کشیده ی مرغوب، بسیار وسوسه برانگیز است. برنج های ایرانی، اغلب از کیفیت بالایی برخوردارند. تنوع برنج های ایرانی بسیار زیاد است. علاوه بر برنج های بومی، در سال های اخیر انواع برنج خارجی نیز به کشور وارد شده است که البته با وجود برخی مزیت ها به پای برنج ایرانی نمی رسد. یکی از دلایل استقبال برخی از برنج های خارجی، این است که عموما خیلی خوب قد می کشند اما اگر بخواهیم صادق باشیم، با پخت این برنج ها شاید شکل و شمایل پلو خیلی شیک و مجلسی باشد اما عطر و طعم چندان خاصی ندارد مگر اینکه با زعفران و یا سایر طعم دهنده ها آن را مزه دار کنید. حتی حس این برنج ها زیر دندان نیز بر خلاف برنج ایرانی، مانند یک تکه لاستیک است. اگر شما هم سررشته چندانی از تشخیص برنج مرغوب ندارید با ما همراه باشید تا نکات ارزشمندی در این باره بخوانید.

چگونه برنج مرغوب ایرانی بخریم؟

برنج کهنه بخرم یا نو؟

برنج هم مانند سایر دانه های گیاهی، حاوی مقداری آب است. این آب به مرور بعد از برداشت، شروع به تبخیر آهسته می کنند. حتما اصطلاح ری کردن برنج را شنیده اید. هرچه برنج کهنه تر باشد، ظاهری خشک تر و سفت تر و فشرده تر دارد. دلیل ری کردن برنج کهنه این است با جذب آب بیشتر، حجم آن بیشتر می شود.

برنج مخلوط انتخاب خوبی نیست!

به دانه های برنج با دقت نگاه کنید. دانه های برنج باید یک دست و یک شکل باشد. دانه های ریز و درشت و زرد و سفیدی که بعضی لاغر و بلند و برخی چاق و کوتاه باشد ،نشانه این است که برنج شما یک دست نیست و نمی تواند مرغوب باشد.

برنج سالم بخرید!

این تصور که الزاما همیشه برنج کهنه عالی است اشتباه است. چنانچه برنج در شرایط مطلوبی نگهداری نشده باشد، ممکن است بوی نامطبوع کهنگی بدهد یا حتی کپک زده باشد. این برنج به هیچ وجه انتخاب خوبی نیست.

رنگ رخساره خبر می دهد از سر درون!

رنگ برنج، گویای کیفیت آن است. برنج مرغوب علاوه بر ظاهر یک دست ، رنگی بلوری و عاج مانند دارد و این رنگ سفید کاملا شفاف است و هیچ اثری از زردی در آن نیست. اگر برنجی که فروشنده معرفی کرده کرده است یک رنگ نیست، آنرا نخرید!

برنج ها را به چالش بکشید!

تنها لباس ها نیستند که با لمس آن ها می توان به کیفیت پارچه آن پی برد. یکی از بهترین راه ها برای بررسی کیفیت برنج این است که در کف دست بسابید یا کمی از آن ها را زیر دندان بگیرید و فشار دهید. اگر دانه ها به سختی خرد شد، می توانید مطمئن شوید که برنج کهنه تر و با کیفیت تر است. برنج های مرغوب، به دلیل نشاسته ی بیشتر معمولا در دهان مزه شیرین دارد. با ها کردن روی برنج هم می توانید عطر آن را حس کنید. عطر و طعم برنج مرغوب، بسیار مطبوع است.

هر گردی گردو نیست!

برنج نیم دانه هم می تواند خوشمزه و مغذی باشد. بهتر است برنج نیم دانه را برای آش و شله زرد و یا انواع خوراک استفاده کنید. برای مصرف پختن و دم کردن بهتر است تنها از برنج های یک دست استفاده کنید، چون برنج نیم دانه برای برنج آبکش مناسب نمی باشد.

عاقلانه خرید کنید.

اگر قصد خرید حجم بالایی برنج دارید، حتما ابتدا مقدار کمی به عنوان نمونه خریداری کنید. بعد از اینکه از کیفیت برنج اطمینان حاصل کردید، می توانید با خیال راحت برنج را خریداری کنید. نکته دیگر اینکه برنج های کهنه زودتر حشره می زنند و برای نگهداری طولانی مدت بهتر است برنج تازه تر بخرید یا اینکه از راهکارهای دفع حشرات برنج استفاده کنید.

نام انواع برنج های ایرانی

حتما اسم های طارم، هاشمی، دودی، دم سیاه و صدری را شنیده اید. این نام ها تنها یک اسم ساده نیستند و هر کدام به نوعی برنج اشاره دارند. این برنج ها در اقصی نقاط کشور کشت می شوند اما باید بدانید که برنج های شمال ایران، علی الخصوص استان های گیلان و مازندران و گلستان کیفیت و طعم بهتری دارند. برنج های گیلان، عموما شامل دو نوع گرم و سرد هستند. برنج های صدری و هاشمی و دم سیاه گرم و برنج های فشتال و طارم از نوع سرد هستند. کیفیت برنج گرم، بالاتر از برنج سرد است. در مازندران، بیشترین گونه طارم است. این گونه شامل محلی، سنگسری، صدری، هاشمی، عطری و چینی است.

نگهداری از برنج

اگر حجم بالایی برنج خریدید، باید حتما نسبت به نگهداری آن نهایت دقت را به خرج دهید. به این نکات توجه کنید.

سطل های موسوم به جابرنجی را باید در مکان های خشک و خنک و به دور از رطوبت نگهداری کنید.

هر جند ماه یک بار، برنج را زیر و رو کنید.

به کمک نمک و سیر از ورود حشرات جلوگیری کنید.

برای جلوگیری از نم گرفتن، کیسه ها را با فاصله از هم قرار دهید.

قرص های شیمیایی، انتخاب خوبی برای جلوگیری از ورود حشرات نیستند.

برنج آفت زده را به موقع در هوای آزاد و به دور از تابش مستقیم آفتاب پهن کنید.

برنج آسیب دیده را الک کنید تا خرده های نا مرغوب از آن جدا شود.

مطالب پیشنهادی

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در سه شنبه 26 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.