طرز تهیه مربای زردک خوشمزه و سنتی با خواص فراوان

طرز تهیه مربای زردک

طرز تهیه مربای هویج با شکر قهوه ای, طرز تهیه مربای زردک با عسل, طرز تهیه مربای زردک افغانی, مربای زردک در طب سنتی, خواص مربای زردک

زردک از گیاهان خوشمزه و پر خاصیت است که به آن هویج ایرانی نیز می گویند، اگر زردک از کیفیت مطلوب و مرغوب برخوردار باشد، کم ریشه آب دار و شیرین تر از هویج فرنگی است. فکر کنید، مربا با وجود طعم و شیرینی خاصش که طرفداران زیادی دارد و از وعده صبحانۀ بسیاری از سفره ها حذف نمی شود با این گیاه پر خاصیت و البته خوش رنگ ترکیب شوند، پس مربای زردک هم به مراتب لذیذتر از هویج فرنگی است، زردک در طب سنتی بسیار مورد استفاده قرار می گیرد پس تهیه مربای زردک که سرشار از خاصیت است را از دست ندهید.

مواد لازم مربای زردک
زردک800 گرم
هویج200 گرم
شکر900 گرم
گلوکز40 گرم
رنده پوست پرتقال1 قاشق چایخوری

دستور پخت مربای زردک

مرحله اول

برای تهیه مربای زردک خوشمزه و سنتی ابتدا، هویج و زردک را به خوبی بشویید و سپس پوست آن را گرفته و با رنده درشت، رنده کنید و بعد رنده کردن، آن را درون قابلمه ای تفلونی یا لعابی که انتخابش بر عهدۀ خود شماست، بریزید.

مرحله دوم

سپس سه پیمانه آب به قابلمه اضافه کنید. دمای مناسب را تنظیم کنید و فرصت دهید تا محتویات قابلمه نیم پز بشوند و بجوشند. در این مرحله است که شما باید، شکر را به همراه گلوکز به محتویات قابلمه بیافزایید.

مرحله سوم

سپس با شعله متوسط و در باز ظرف در حدی بپزید که مروارید جوش بشود و جا بیفتد. در ادامه وقتی شهد مربا به طور کامل به جوش آمد حرارت را کم می کنید تا زردک ها به آرامی بپزد و مربا به قوام خوبی برسد.

مرحله چهارم

وقتی متوجه شدید که مربای شما به قوام دلخواه رسیده می توانید بنا به طبع و سلیقۀ خود به آن گلاب، آبلیمو تازه و خلال پسته هم اضافه کنید و اگر پوست پرتقال دارید حتما پنج دقیقه مانده به خاموش کردن شعله آن را به مربا اضافه کنید.

مرحله پنجم

چرا که رنده پوست پرتقال عطر مربای شما را چندین برابر می کند و بعد از 2 دقیقه که چند قُل خورد شعله را خاموش کنید. در ادامه وقتی مربا به طور کامل سرد شد درون ظروف مناسبی ریخته و در یخچال نگهداری کنید.

نکات تهیه مربای زردک

هویچ چون پکتین (پکتین در واقع یک فیبر قدرتمند می باشد، که به‌طور طبیعی در بسیاری از گیاهان و سبزیجات یافت می شود) ندارد، اگر گلوکز را به آن اضافه نکنید، آب مربا کاملا رقیق است و باید به مدت طولانی و بسیار زیاد آن را بجوشانید و یا این که شکر را خیلی زیاد کنید که کم آب نشود. در ضمن گلوکز به براق شدن مربا کمک می کند و خب این شکل ظاهری مربای زردک شما را دو چندان زیبا می کند.

می توانید به جای پرتقال،گلاب، هل، آبلیموی تازه و یا خلال پست بزنید. دقت کنید، اضافه کردن مقدار کمی آبلیمو به مربایتان نه تنها آن را ترش نمی کند و طع آن را به هم نمی زند، بلکه باعث می شود که مربای تان قندک نزند و شما در هر زمانی که خواستید و در طول زمان در یخچال خود نگه دارید و از ان استفاده کنید.

مطالب پیشنهادی

چه امتیازی میدی؟
بروز رسانی توسط در دوشنبه 20 بهمن 1399
مطالب مرتبط
طرز تهیه سس زاتزیکی خوشمزه و مخصوص به روش یونانی

طرز تهیه سس زاتزیکی خوشمزه و مخصوص به روش یونانی

طرز تهیه سس زاتزیکی سس زاتزیکی یکی از انواع سس های خوشمزه کشور یونانی است که در کنار انواع غذاهای گریل شده و کبابی تهیه می شود، برای مشاهده آموزش کامل و …

طرز تهیه ترشی گوجه کال خوشمزه و مجلسی به روش شمالی

طرز تهیه ترشی گوجه کال خوشمزه و مجلسی به روش شمالی

طرز تهیه ترشی گوجه کال ترشی گوجه کال یکی از انواع ترشی های خاص ایرانی است که نسبت به ترشی های دیگر کمی ناشناخته تر می باشد، برای مشاهده این آموزش در …

طرز تهیه لیمو عسلی، معجونی موثر برای گلودرد و سرماخوردگی

طرز تهیه لیمو عسلی، معجونی موثر برای گلودرد و سرماخوردگی

طرز تهیه لیمو عسلی یکی از معجون هایی که با عسل تهیه می‌ شود معجون لیمو عسلی است. این معجون از عسل طبیعی و لیموترش طبیعی و تازه تهیه می ‌شود. معجون …

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.