نکات طلایی ژله و رمز و رازهای درست کردن ژله حرفه ای

نکات ژله

نکات ژله چند رنگ روش سریع بستن ژله سفت شدن ژله نکات ژله بستنی رولی مدت زمان نیم بند شدن ژله چرا ژله با شیر میبره

امروزه انواع و اقسام ژله ها در رنگ ها و طعم های بسیار متنوعی در بازار موجود هستند. می توان ژله ها را به شکل های مختلفی تهیه کرد و می توانید انواع و اقسام طرح و نقش را در شبکه های اجتماعی ببینید. یکی از دلایل محبوب بودن این دسر علاوه بر خوشمزه بودن آن، راحت بودن تهیه آن است. البته اگر بخواهید به میزان بیشتری ژله تهیه کنید و یا آن را از قالب خارج کنید ممکن است با مشکلاتی مواجه شوید. یکی از مشکلات رایج نیز این است که ممکن است ژله شما به خوبی نبسته و همه زحمات شما بر باد برود. ما در این مقاله نکات طلایی تهیه ژله را به شما معرفی می کنیم.

نکات طلایی درشت کردن ژله

درست کردن ژله ساده

مهم ترین نکته در تهیه انواع دسر، به ویژه ژله رعایت کردن نسبت مواد است. یک بسته ژله با طعم دلخواه را انتخاب کرده و سپس آن را با یک لیون آب جوش مخلوط کنید. بهتر است پودر ژله را در قابلمه ی آب جوش بریزید و هم بزنید تا کاملا حل شود.بهتر است یک دقیقه تمام روی حرارت آن را هم بزنید و در نهایت یک لیوان آب سرد به آن اضافه کنید. اگر آب شما بیش از اندازه باشد ژله نمی بندد. حالا می توانید ژله را در ظرف یا قالب مورد نظرتان بریزید.

انتخاب قالب مناسب

با توجه به میزان ژله ای که می خواهید درست کنید می توانید از قالب های با حجم و اشکال متنوع استفاده کنید. بهتر است قالب شما پلاستیکی و یا سیلیکونی باشد. البته قالب های فلزی و پیرکس نیز کاربردی هستند.

خارج کردن ژله از قالب

این تنها شما نیستید که هنگام جدا کردن ژله از قالب نگران هستید. اکثر افراد می ترسند که ژله وا برود یا نصفه و نیمهاز قالب جدا شود به همین دلیل ترجیح می دهند جای استفاده از قالب، ژله را درون ظرف شیشه ای درست کرده و در همان ظرف نیز سرو کنند. اما جدا کردن ژله از قالب آن قدر ها هم کار ستی نیست تنها باید به این نکات توجه کنید.

چرب کردن قالب

ابتدا باید قالب را با مقداری بسیار کمی روغن مایع روغن مالی کنید و سپس کمی شکر رویش بمالید. بعد از اینکه به مدت نیم ساعت قالب را در فریزر قرار دادی می توانید آن را از فریزر خارج کرده و مایع ژله را داخلش بریزید. مایع ژله باید تنها در یخچال ببندد.

برگرداندن قالب روی بشقاب

اگر می خواهید ژله ساده یا ژله بستنی را بر روی ظرف تختی برگردانید باید به چند مساله توجه کنید. مهمترین مساله این است که باید حتما ژله شما کاملا بسته باشد. می توانید یک ظرف را آب جوش ریخته و سپس قالب ژله را به مدت ۱۰ ثانیه روی بخار آب جوش قرار دهید. حالا می توانید به راحتی آن را برگردانید.

برای اینکه ژله از دستتان داخل ظرف نیفتد و آب نشود می توانید روی آب جوش یک آبکش یا توری فلزی قرار داده و سپس قالب را رویش قرار دهید. البته این روش برای ظروف پیرکس مناسب نیست. احتمال دارد در اثر این تغیییر ناگهانی حرارت قالب شما بشکند.

پاشیدن آب به قالب

برای این قالب ها از یک ترفند بسیار ساده استفاده می کنند. قبل از ریختن مواد ژله مقداری آب به دیواره های ظرف می پاشند و هنگام جدا کردن ژله، ابتدا آن را چند دقیقه ای خارج از یخچال گذاشته و سپس با تکان دادن جدا می کنند. البته این ترفند برای ژله های خیلی زیاد ممکن است کمی سخت باشد.

گرم کردن قالب

بعضی ها این روش را نمی پسندند و ترجیح می دهند تا سطح قالب را خودشان گرم کنند. برای این کار باید قالب را برگردانید و سپس اطرافش را با یک حوله از پیش گرم شده بپوشانید. می توانید از سشوار هم کمک بگیرید.

چگونه ژله شفاف درست کنیم؟

شاید برایتان عجیب باشد که بعضی ها ژله را خیلی شفاف درست می کنند. در واقع این مساله یک نکته بسیار ریز دارد. برای آن که ژله شما شفاف شود کافی است بعد از حل کردن پودر ژله در آب جوش ظرف مورد نظر را در روی بخار آب بگذارید تا به روش بن ماری کاملا حل شود.

سریع بستن ژله

برای اینکه ژله شما سریع تر ببندد بعد از اینکه ژله را با میزان مشخص آب جوش روی بخار آب به روش بن ماری حل کردید به جای یک لیوان آب سر از سه چهارم لیوان یخ استفاده کنید. یخ را روی ژله داغ بریزید . کمی هم بزنید تا کاملا حل شود. بعد از اینکه یخ ها کاملا حل شد ژله را در طبقه بالایی یخچال که معمولا سردتر است قرار دهید.

نکته پایانی

امیدواریم با رعایت کردن این نکات بتوانید ژله دلخواه خودتان را تهیه کنید. این را بدانید که چشم پوشی از هر کدام از نکات می تواند کل زحمت شما را بر باد بدهد، پس بهتر است با رعایت این نکات ریز، زحمت خود را چند برابر نکنید. موفق باشید!

مطالب پیشنهادی

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در سه شنبه 19 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.