روش های عالی برای نگهداری سیر در خانه برای مدت طولانی

روش نگهداری سیر

روش نگهداری سیر نی نی سایت نگهداری سیر در بطری نوشابه روش جلوگیری از پوک شدن سیر طرز نگهداری سیر رنده شده روش نگهداری سیر در سردخانه روش نگهداری برگ سیر در فریزر طرز استفاده از سیر تازه نگهداری سیر سرخ شده

نگهداری سیر یکی از مهم ترین نکاتی است که هر کسی در خانه باید آن را بلد باشد. روش های بسیار زیادی برای نگهداری سیر در طولانی مدت وجود دارد که ما در این مقاله سعی داریم ۶ مورد آن را به شما توضیح دهیم. روش هایی که ما می گوییم از بهترین روش های نگهداری سیر هستند. نگهداری طولانی مدت سیر نیازمند دانش خاصی است که ما در این مقاله تمام نکات مربوط به آن را به شما آموزش می دهیم. شاید این روش ‌ها را شما از قبل بلد باشید، اما ندانید که بهترین روش برای نگهداری سیر هستند. ما در اینجا سعی کردیم در دسته های متفاوت این روش ها را به شما توضیح دهیم تا به خوبی آن ها را یاد بگیرید. سیر از جمله موادی است که خواص بسیار زیادی دارد. همچنین به خاطر عطر و طعمی که دارد، برای بسیاری از غذاها نیز مورد استفاده قرار می ‌گیرد. مثلاً برای از بین بردن بوی گوشت یا ماهی از سیر استفاده می شود. همچنین سیر طبع بسیار گرمی دارد. به همین دلیل در بسیاری از غذاها با طبع سرد استفاده می‌شود تا طبع غذا نیز متعادل شود. پس برای نگهداری این ماده غذایی مفید حتما باید روش نگهداری آن را بلد باشید. در ادامه همراه ما باشید.

نگهداری سیر در خانه

اولین روشی که می خواهیم به شما آموزش بدهیم، نگهداری سیر در خانه است. باید بدانید که سیر تازه در فصل تابستان برداشت می ‌شود. همچنین می توانید در تابستان سیر را خریداری کنید تا با قیمت بسیار مناسب تر آن را پیدا کنید. اما چه کاری می توانید انجام دهید که این سیر برای فصل‌ های بعدی هم سالم و تازه باقی بماند. اگر سیر به خوبی نگهداری نشود یا سیاه و خراب می شود و یا از داخل پوک می شود. اما با این روش که در حال حاضر به شما آموزش می دهیم، می توانید تا شش ماه سیر را به طور کاملاً تازه نگه دارید.

کیسه نخی

اولین روش این است که سیرها را داخل یک کیسه نخی یا توری بگذارید. کیسه ای که استفاده می‌ کنید حتماً باید قابلیت عبور جریان هوا را داشته باشد. سپس می توانید آن کیسه را آویزان کنید.
در روش بعدی می توانید سیرها را با نخ ببندید و آن ها را از جایی آویزان کنید.

استفاده از سبد

اما روش بعدی برای نگهداری سیر استفاده از آبکش و سبد است. ظرف شما باید طوری باشد که هوا از آن عبور کند. سپس سیر ها را داخل آبکش یا سبد قرار می دهید.

مکان تاریک

یکی از بهترین روش‌ ها این است که سیر را بدون جدا کردن بوته سبزش در یک محیط بسیار سرد و تاریک آویزان کنید. با این کار ماندگاری سیر بیشتر می‌شود.

نگهداری کوتاه مدت

به طور کلی با این روش هایی که به شما آموزش دادیم، می توانید سیر را ۲ یا ۳ ماه نگهداری کنید. البته بسته به میزان نور، رطوبت و گرما این زمان می ‌تواند زیاد یا کم شود. بنابراین مهم ترین نکات برای نگهداری سیر در خانه این است که محیط خنک، بدون رطوبت و بدون نور باشد.

نگهداری سیر در فریزر

یکی از راه های بسیار خوب برای نگهداری سیر این است که آن را منجمد کنید. برای منجمد کردن سیر هم دو روش وجود دارد.

روش اول

در روش اول سیرها را بدون حبه کردن داخل یک کیسه نایلونی قرار دهید و سپس کیسه را داخل فریزر بگذارید. بعد از آن هر وقت که به سیر احتیاج داشتید، یک تکه از سیر را جدا می کنید. توجه داشته باشید حتماً قبل از اینکه یخ سیر آب شود، آن ر داخل غذا بریزید یا سرخ کنید. اگر یخ سیر آب شود، سیر ها بسیار شل و خراب می‌ شوند.

روش دوم

در روش دوم می‌توانید سیرها را پوست بکنید. سپس حبه های سیر را کمی خرد کنید و داخل یک کیسه بریزید. بعد هم کیسه را داخل فریزر قرار دهید. البته توجه داشته باشید که از دو کیسه پلاستیکی استفاده کنید و یا در یک ظرف پلاستیکی در دار سیرها را بگذارید. چرا که در این روش ممکن است فضای فریزر بوی سیر را بگیرد. به طور کلی روش اول نسبت به روش دوم آسان تر است و در این روش خاصیت سیر هم حفظ می شود. اما روش دوم در استفاده راحت تر سیر به شما کمک می کند.

سیر ترشی از دیگر روش های نگهداری سیر

یکی از بهترین روش ها برای نگهداری در طولانی مدت درست کردن سیر ترشی است. در اینجا روش درست کردن سیر ترشی را به شما آموزش می دهیم.

روش تهیه

سیر ها را حبه کنید و سپس پوست آن ها را به خوبی بکنید. سیر ها را به خوبی بشویید و اجازه دهید تا کاملا خشک شوند. سپس باید سرکه و سیر را با هم مخلوط کنید. باید ۵ الی ۱۰ دقیقه سرکه و سیر را با یکدیگر بجوشانید. سپس اجازه دهید تا این مخلوط خنک شود. شما از هر سرکه ای می‌توانید استفاده کنید. سپس باید این مخلوط را داخل یک شیشه تمیز و خشک بریزید. می توانید داخل شیشه چند عدد فلفل قرمز بیندازید. سپس درب شیشه را به خوبی ببند. توجه کنید که سرکه باید روی تمام سیرها را به خوبی بپوشاند. بعد از یک ماه الی ۴۰ روز سیرترشی آماده می‌ شود. با این روش شما به راحتی می توانید ۷ الی ۸ سال هم سیرها را نگهداری کنید و از استفاده کردن آن لذت ببرید.

نکته:

همچنین برای اینکه سیر ترشی زودتر برسد، می توانید یک قاشق شیره خرما یا شیره انگور داخل ظرف سیر ترشی بریزید. این کار باعث می‌ شود تا ترشی زودتر برسد. همچنین سیر ترشی کمی شیرینی تر می شود.

درست کردن پودر سیر

یکی از بهترین روش ها برای نگهداری سیر درست کردن پودر سیر خانگی است. اما قبل از آن شما باید خشک کردن سیر را بلد باشید. برای خشک کردن سیر می توانید از هوای آزاد، نورخورشید و فر یا مایکروویو استفاده کنید.

روش تهیه

در ابتدا باید سیر ها را پوست بکنید. سپس سیر ها را قطعه قطعه کنید. می‌توانید آن ها را حلقه حلقه کنید یا از وسط به دو قسمت تقسیم کنید. سپس سیرها را روی آبکش یا یک پارچه تمیز بریزید تا خشک شوند. سعی کنید این کار را در هوای آزاد قرار دهید و هر چند ساعت یکبار سیرها را جابجا کنید. طی دو سه روز سیر ها کاملاً خشک می شوند.

قرار دادن در فر

در روش دیگر می‌توانید سیرها را داخل یک سینی فر که از قبل رویش کاغذ روغنی گذاشته شده، قرار دهید. سپس دمای فر را روی ۱۱۰ درجه سانتیگراد بگذارید. حدود ۱ الی ۲ ساعت زمان لازم است تا سیر ها به طور کامل خشک شوند. هر ۱۰ دقیقه هم به سیر ها سر بزنید تا مطمئن شوید که مغز سیر خشک شده باشد. بعد از اینکه سیر ها خشک شدند، باید آن ها را کاملا آسیاب کنید. همچنین برای هر پیمانه سیر یک الی دو قاشق نمک بریزید تا سیر را به هم نچسبد. سپس می توانید پودر سیر را درون یک ظرف تمیز و خشک بریزید و در یخچال یا جای خنک نگهداری کنید.

روش طولانی مدت

با این روش تا مدت های طولانی می توانید از پودر سیر استفاده کنید. این کار هم باعث می‌ شود هزینه کمتری پرداخت کنید و هم مطمئن هستید که خودتان پودر سیر را درست کرده اید. بسیاری از افراد معتقدند پودرهای سیری که در کارخانجات تولید می‌شود، مزه آرد می دهند.

نگهداری سیر در روغن یکی دیگر از روش های نگهداری سیر

یکی دیگر از روش های موثر برای نگهداری سیر، استفاده از روغن است. شما می توانید سیر ها را به خوبی پوست بکنید و آن ها را بشویید. سپس وقتی که سیر ها خشک شدند، آن ها را داخل یک شیشه تمیز و خشک بریزید. سپس باید روی سیر ها روغن معمولی یا روغن زیتون بدون بو بریزید. توجه داشته باشید که روغن باید همه قسمت های سیر را بپوشاند. حالا ظرف مخلوط روغن و سیر را داخل یخچال بگذارید. با این روش می توانید برای ۶ یا ۷ ماه از این سیر ها استفاده کنید. همچنین روغنی که سیر داخل آن قرار دارد مزه و بوی سیر را می‌گیرد و به همین دلیل می‌توانید از آن روغن هم در غذا و یا سالاد استفاده کنید.

درست کردن سیر داغ یکی دیگر از روش های موثر

یکی از روش های نگهداری سیر در طولانی مدت تهیه سیر داغ است. برای این کار در ابتدا باید سیر ها را پوست بکنید. سپس آن ها را خرد کنید. بهتر است سیر ها را به شکل نگینی خرد کنید. سپس باید سیرها را شب تا صبح درون آبکش یا روی یک پارچه تمیز بریزید تا کاملا خشک شوند. حالا باید روغن فراوان را داخل تابه بریزید و وقتی روغن گرم شد، سیر ها را داخل روغن بریزید. حالا وقتی که سیر ها به خوبی رنگ طلایی گرفتند، آن ها را داخل آبکش بریزید تا روغن اضافی آن ها خارج شود. بعد از اینکه سیرها از روغن اضافی پاک شدند، می توانید آن ها را بسته بندی کنید و در فریزر قرار دهید. با این روش هم می توانید برای چندین ماه سیر ها را نگهداری کنید.

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 23 اردیبهشت 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.