12 مورد از مهم ترین خواص و مضرات کرفس برای سلامتی

خواص کرفس

خواص کرفس برای زنان خواص کرفس برای کبد خواص کرفس برای مردان مضرات کرفس خواص کرفس دکتر خیراندیش خواص کرفس برای رحم خواص کرفس پخته خواص کرفس خام

کرفس از خانواده سبزیجات است و طبع آن گرم و خشک می باشد. گیاه کرفس با توجه به کم کالری بودن برای قرارگیری در رژیم غذایی افرادی که به دنبال کاهش وزن هستند بسیار مناسب است. از مهم ترین خواص کرفس می توان به تقویت سیستم ایمنی بدن، کاهش خطر ابتلا به سرطان، بهبود قوای جنسی، تسکین درد میگرن، درمان یبوست، کمک به هیدراته شدن بدن، موثر در درمان آکنه و جوش، جلوگیری از پیری زودرس پوست و کاهش علائم یائسگی اشاره کرد.

فواید و خواص کرفس

تقویت سیستم ایمنی بدن

اگر می‌خواهید بدنی سالم و مقاوم در برابر ویروس ها داشته باشید توصیه می شود در سبد غذایی خود گیاه کرفس را قرار دهید. زیرا کرفس دارای مقدار زیادی ویتامین ث می باشد که بسیار موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن و دفاع در برابر ویروس ها است. وجود ویتامین ث در کرفس باعث افزایش مولکول های ایمونوگلوبولین است که تقویت سیستم ایمنی بدن را بر عهده دارند.

کاهش خطر ابتلا به سرطان

وجود ماده ای به نام پلی استیلن در کرفس می تواند باعث جلوگیری از رشد و تکثیر سلول های سرطانی شود. گیاه آبدار کرفس حاوی فلاونوئید است که وظیفه آن مبارزه با رادیکال های آزاد بدن و از بین بردن سلول های سرطانی می باشد.

بهبود قوای جنسی

کسانی که دچار ناتوانی جنسی می باشند می توانند از کرفس در روند درمان خود استفاده کنند. قسمت ساقه کرفس سرشار از دو ماده‌ی آندروستنولون و اندرواستنون است که باعث تحریک و افزایش میل جنسی در افراد میشود، تحقیقات نشان می دهند که مصرف کرفس تعداد اسپرم در مردان را نیز افزایش می دهد.

تسکین درد میگرن

علاوه بر خواصی که برای کرفس بیان شد میتوان از تخم کرفس هم استفاده کرد،مصرف تخم کرفس بخاطر دارا بودن منیزیم بسیار موثر در کاهش سر درد های شدید می باشد. و سردرد های شدید ناشی از میگرن را کنترل کند، یکی از دلایل مهم که افراد دچار میگرن می شوند از دست دادن آب بدن است کرفس گیاه پر آبی می باشد که مفید برای سلامت بدن و موثر در کاهش درد میگرن می باشد .

درمان یبوست

وجود فیبر بالا در کرفس بسیار موثر در درمان یبوست است که مصرف آن باعث ایجاد تحرک در روده می شود و این عمل باعث می شود دفع مناسبی صورت بگیرد.

کمک به هیدراته شدن بدن

همانطور که می دانیم دو سوم بدن انسان را آب فرا گرفته است و وجود آب باعث بهتر شدن عملکرد مغز، حرکت مفاصل و تنظیم دمای بدن و…می باشد. گیاه کرفس حاوی آب فراوانی است و به طور میانگین ۹۵% کرفس حاوی آب می باشد که شامل ویتامینها و مواد معدنی کلسیم،پتاسیم،آهن،فسفر،سدیم و منیزیم می باشد که نقش بسیار مهمی در هیدراته کردن بدن انسان دارند.

موثر در درمان آکنه و جوش

وجود آکنه و جوش روی پوست باعث ایجاد لک و پایین آمدن اعتماد به نفس در افراد می شود. تحقیقات نشان می دهند ویتامین ها و مواد معدنی در کرفس میتوانند از پوست شما در برابر بیماری های پوستی از جمله آکنه و جوش جلوگیری کنند و اثرات آن را رفع کنند.

جلوگیری از پیری زودرس پوست

امروزه پیری زودرس پوست یکی از معضلات شایع در سنین بالای ۳۰ سال می باشد که در صورت مصرف نکردن ویتامین ها و مواد معدنی پیش می آید. گیاه کرفس دارای ویتامین های A و C است، که از پوست در برابر عوامل مخرب محافظت و به سلامت پوست کمک می کنند. برای داشتن پوستی سالم و جوان حتما در سبد غذایی از کرفس استفاده کنید.

کاهش علائم یائسگی

دوره یائسگی برای بانوان دارای علائمی مثل کاهش میل جنسی، خستگی، پریود های نامنظم، گر گرفتگی و افسردگی می باشد. کرفس دارای ماده ای به نام فیتواستروژن می باشد که خاصیت ضد یائسگی دارد و می تواند علائم یائسگی را کاهش دهد. وجود ویتامین‌های K و سلنیوم در کرفس می‌تواند در حفظ سلامت استخوان‌ها نقش داشته باشد. این خاصیت می‌تواند برای زنانی که در مرحله پس از یائسگی هستند و با خطر ابتلا به بیماری‌های مرتبط با استخوان روبرو هستند، مفید باشد.

مهمترین خواص کرفس برای کبد

تقویت عملکرد کبد: کرفس حاوی آنتی‌اکسیدان‌ها و ترکیبات فیتوشیمیایی است که می‌تواند به تقویت عملکرد کبد کمک کند. این سبزی باعث تعادل فعالیت آنزیم‌های کبدی می‌شود و فرآیندهای تمیزکاری و تجدید سلولی کبد را تقویت می‌کند.

تسریع فرآیند تنظیم چربی: مصرف کرفس می‌تواند به تنظیم سطح چربی‌های مضر در کبد کمک کند. ترکیبات موجود در کرفس می‌توانند به خروجی چربی‌های زائد از کبد کمک کنند که در نتیجه باعث حفظ سلامت کبد می‌شود.

ضدالتهابی و ضداسترس: خواص ضدالتهابی و ضداسترس کرفس می‌تواند به کاهش التهاب‌ها و تسهیل فرآیند بهبود کبد کمک کند. استفاده از کرفس می‌تواند به تقویت سیستم ایمنی بدن نیز کمک کند و عوارض التهابی کبد را کاهش دهد.

پاکسازی سموم: کرفس به دلیل دارا بودن خاصیت آب‌گریزی، می‌تواند به پاکسازی سموم و آلودگی‌های موجود در کبد کمک کند. ترکیبات موجود در کرفس می‌توانند به جذب و از بین بردن مواد مضر و سموم در کبد کمک کنند.

مضرات مصرف کرفس

سنگ کلیه

محققان مصرف بیش از اندازه کرفس را توصیه نمیکنند به خصوص افرادی که سنگ کلیه دارند. زیرا این گیاه سرشار از ماده ای به نام اگزالات می باشد که مصرف بیش از اندازه آن باعث تشکیل سنگ کلیه می شود.

کاهش فشار خون

کسانی که مبتلا به کاهش فشار خون هستند باید در مصرف کرفس احتیاط لازم را داشته باشند. گیاه کرفس حاوی ماده ای به نام فیتوکمیکال می باشد که باعث کاهش فشار خون می شود و بهتر است برای این افراد با نظر پزشک مصرف شود.

زمان لقاح و بارداری

کرفس جز گیاهان قاعده آور می باشد و مصرف آن در دوران لقاح و بارداری توصیه نمی شود زیرا ممکن است منجر به عدم تشکیل جنین و سقط آن شود.

دسته بندی: خواص مواد غذایی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 28 اردیبهشت 1402
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.