خواص طالبی، ۱۱ مورد از خاصیت ها و مضرات مصرف طالبی

خواص طالبی

خواص طالبی در طب سنتی تخمه طالبی طالبی گرم است یا سرد انواع طالبی خواص شیر طالبی خاصیت طالبی در بارداری سبز برای مردان برای بدن شاه پسند برای کبد در طب سنتی

طالبی یکی از میوه های آبدار و خوشمزه فصل تابستان است که خواص فراوانی برای سلامتی بدن دارد، برای آشنایی بیشتر با خواص و مضرات طالبی در ادامه با چیشی همراه باشید.

همچنین ببینید : خواص و مضرات هندوانه برای بارداری، مردان، سنگ کلیه و پوست

خاصیت های طالبی

درمان سرماخوردگی

طالبی به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از ویتامین C می باشد باعث تقویت و بهبود عملکرد سیستم ایمنی بدن می شود. از این رو مصرف طالبی علاوه بر اینکه می تواند از بیماری های عفونی مثل سرماخوردگی پیشگیری کند، برای درمان آن نیز مفید است.

دوران بارداری

یکی از خاصیت های مهم مصرف طالبی در دوران بارداری این است که باعث کاهش خطر ابتلا به انواع عفونت های باکتریایی می شود. علاوه بر این مصرف طالبی می تواند از بالا رفتن فشار خون در دوران باداری پیشگیری کند.

سلامت چشم

طالبی حاوی ترکیباتی است که برای تقویت بینایی و سلامت کلی چشم ها مفید هستند. مصرف طالبی به دلیل وجود ویتامین A و انواع بتاکاروتن ها علاوه بر اینکه باعث تقویت بینایی می شود، می تواند باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی شایع مثل عفونت چشم و تباهی لکه زرد شود.

کاهش وزن و لاغری

مصرف صحیح طالبی در یک رژیم غذایی تخصصی می تواند به لاغری کمک کند. مصرف طالبی می تواند به کنترل اشتها کمک کند، اما باید در نظر داشته باشید که مصرف طالبی بدون داشتن رژیم غذایی صحیح نه تنها شما را لاغر نمی کند، بلکه ممکن است باعث چاقی نیز شود.

جوان سازی پوست صورت

طالبی حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی می باشد که می تواند به رفع چین و چروک پوست و جوانس ازی ان کمک کند. ویتامین C و A موجود در طالبی می توانند از ایجاد چین و چروک روی پوست صورت جلوگیری کنند و به جوان سازی پوست کمک کنند.

برای این منظور باید از طالبی به صورت موضعی استفاده شود، به این صورت که طالبی را به صورت ورقه های نازک برش بزنید، سپس اسلایس های طالبی را به مدت ۲۰ دقیقه روی پوست صورت خود قرار دهید، سپس با آب سرد بشویید.

مفید برای دیابت

مصرف محدود طالبی برای افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ مشکلی ایجاد نمی کند و می تواند به تنظیم انسولین در بدن کمک کند. البته باید توجه داشته باشید حتما قبل از مصرف میوه های دارای فروکتوز با پزشک خود مشورت کنید.

درمان یبوست

کمبود فیبر در بدن می تواند به یبوست منجر شود، طالبی از میوه هایی محسوب می شود که دارای مقادیر غنی از فیبر های محلول و نامحلول می باشد و به همین دلیل می تواند روند حرکات روده ای را بهبود ببخشد که در نتیجه به پیشگیری از یبوست و درمان آن منجر می شود.

مرطوب کننده پوست

طالبی از میوه هایی محسوب می شود که دارای مقادیر غنی از آب می باشد و به همین دلیل می تواند باعث رطوبت پوست شود. کسانی که پوست خشک دارند برای مرطوب کردن پوست خود می توانند از طالبی به صورت موضعی استفاده کنند.

افزایش رشد مو

یکی دیگر از خاصیت های کمتر شناخته شده طالبی این است که می تواند به تقویت و افزایش رشد موهای سر کمک کند.همانطور که در بالا اشاره شد طالبی حاوی مقادیر غنی از ویتامین A و انواع بتاکاروتن ها می باشد و به همین جهت می تواند به تقویت و رشد موهای سر کمک کند.

زیان های طالبی

فروکتوز

همانطور که احتمالا می دانید طالبی حاوی فروکتوز است و به همین دلیل مصرف بیش از حد ان می تواند باعث مشکلاتی در بدن شود. همانطور که در بالا اشاره شد افراد دیابتی ها باید با شمورت پزشک طالبی مصرف کنند و افرادی که در رژیم لاغری هستند باید طالبی را کنترل شده مصرف کنند.

طالبی در رژیم غذایی

طالبی از میوه های بسیار شیرین و آبدار است و معمولا به صورت میوه مصرف می شود. از خوراکی های شناخته شده و معروفی که با طالبی تهیه می شوند می توان به شیر طالبی، فالوده طالبی، طالبی بستنی و اسموتی طالبی اشاره کرد.

دسته بندی: خواص مواد غذایی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 7 خرداد 1399
  • منبع :
  • healthline.com
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.