14 مورد از مهم ترین خواص و مضرات آب انار برای سلامتی

خواص آب انار

فواید و مضرات آب انار خواص آب انار برای آقایان خواص آب انار برای تنگی واژن خواص آب انار برای غلظت خون خواص آب انار برای خانم ها خواص آب انار برای کبد چرب خواص آب انار برای سرماخوردگی بهترین زمان مصرف آب انار

وقتی صحبت از میوه ها و سبزیجات به میان می آید، مشخص می شود که هر یک از آنها دارای خواص منحصر به فرد و مفیدی هستند که می توانند به حفظ و بهبود سلامت ما و همچنین پیشگیری و درمان بیماری کمک کنند. انار میوه ای لذیذ است و حتما بارها شنیده اید که درمان بسیاری از بیماری ها است. امروزه آب انار به یک نوشیدنی محبوب تبدیل شده است که این محبوبیت تا حد زیادی به دلیل تاثیرات آن بر سلامت بدن است. انار در معدود کشورهای جهان نظیر ایران، افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه کشت می‌شود و در میان ۱۰ میوه برتر جهان است. خود میوه انار تلخ است و بنابراین فقط دانه های آن خورده می شوند. انار سرشار از ویتامین و خواص انتی اکسیدانی است و برای کاهش التهاب و بهبود سلامت قلب و موارد دیگر مورد مطالعه قرار گرفته است. تحقیقات نیز غالبا به تایید ادعاهای مبنی بر تقویت سلامت می پردازد، با این حال، باید توجه داشت که مصرف این میوه با معایب خاصی نیز همراه است که باید به آنها توجه کنیم. امروز در چی شی به بررسی معایب و خواص آب انار می پردازیم.

فواید و خواص آب انار

حفظ سلامت قلب و فشار خون

همانطور که اشاره کردیم این میوه جادویی دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و ضد التهابی و کاهنده فشار خون است. همچنین می تواند با دفع کلسترول بد از بدن به تولید کلسترول خوب کمک کند و اجازه هیچ نوع انسداد و رسوب چربی در رگ ها را نمی دهد. پزشکان با دیدن فواید آب انار به سالمندان نیز توصیه می کنند برای تنظیم بهتر فشار خون روزانه یک لیوان آب انار بنوشند. مصرف انار گزینه خوبی برای حفظ سلامت قلب نیز هست و کمک به کاهش خطرات حملات قلبی و سکته میکند. نه تنها آب انار بلکه روغن هسته آن نیز می تواند برای سلامت قلب بسیار مفید باشد.

کاهش خطر سرطان

خواص انار همچنین می تواند برای پیشگیری از سرطان و جلوگیری از رشد و گسترش تومور مفید باشد. برخی از آزمایشات نشان داده‌اند که ترکیبات موجود در آب و روغن انار می‌تواند به کشتن سلول‌های سرطانی یا کاهش سرعت گسترش آنها در بدن کمک کند. همچنین مطالعات نشان می دهد که انار میتواند به مبارزه با التهاب و کند کردن رشد سلول های سرطانی کمک کند. در واقع، این میوه اثرات ضد توموری در سرطان های ریه، سینه، پروستات، پوست و روده بزرگ نشان داده است. از این رو می توان گفت که انار تا حدودی از سرطان پیشگیری می کند. البته نباید این واقعیت را نادیده بگیرید که سرطان یک بیماری کشنده است و اگر فردی از این مشکل رنج می برد، باید تحت درمان کامل پزشک قرار گیرد.

مفید برای سیستم گوارش

دستگاه گوارش بخشی جدایی ناپذیر از دستگاه گوارش در بدن انسان است و تحقیقات نشان می‌دهد که سلامت دستگاه گوارش، که عمدتاً توسط باکتری‌های روده تعیین می‌شود، به شدت با سلامت کلی مرتبط است. به این ترتیب، محافظت از سلامت دستگاه گوارش امری مهم است و انار می تواند بخشی از این تلاش باشد. ترکیبات انار باعث تقویت باکتری های مفید روده و کاهش التهاب در دستگاه گوارش می‌شود. مصرف منظم آب انار ممکن است به رفع بعضی از بیماری‌های گوارشی مانند یبوست، هموروئید، سرطان روده بزرگ، ریفلاکس معده و دیورتیکولیت کمک کند.

تقویت سیستم ایمنی بدن

خواص آنتی اکسیدانی، ضد باکتریایی و ضد ویروسی موجود در انار می تواند سیستم ایمنی بدن را بهبود بخشد و مصرف انار و آب انار به مبارزه با انواع باکتری ها و ویروس ها کمک کند. همچنین روغن هسته انار باعث تقویت عملکرد سلول های بتا عمل که به بهبود ایمنی کمک می کند می شود. بنابراین، انار همچنین می تواند به محافظت در برابر سایر بیماری های ناشی از ضعف ایمنی کمک کند.

تقویت استخوان

از درد استخوان ها و مفاصل رنج می برید؟ اگر بله، مصرف انار را از همین امروز شروع کنید. انار حاوی خواص ضد التهابی موثری هستند که باعث رفع پوکی استخوان ها می ‌شود و به بیماری هایی مانند آرتروز کمک می کند. بر اساس تحقیقات انار می تواند درد مفاصل و همچنین تورم را کاهش دهد. همچنین آنزیم هایی که باعث آرتروز می شوند را از بین می برد.

مفید در کاهش وزن

میوه انار همچنین می تواند برای افرادی که در تلاش برای کاهش وزن هستند مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که از آنجایی که انار هیچ چربی اشباع شده و کلسترولی ندارد، مصرف آب انار و عصاره های آن میتواند در کنترل وزن مفید باشند.

تسکین مشکل سنگ کلیه

افرادی که از سنگ کلیه رنج می برند نیز می توانند با مصرف انار کمی تسکین پیدا کنند. تحقیقات در مجله بین المللی علوم مولکولی بیان می کند که انار دارای اثرات ضد هیپرکلسیوری (کنترل کلسیم) است و مانع تشکیل سنگ کلیه می‌شود.

درمان مشکلات کبد چرب

تحقیقات نشان می دهد که مصرف انار می تواند استرس اکسیداتیو و التهاب را در بدن کاهش دهد. در نتیجه می تواند به کاهش چربی اضافی انباشته شده در کبد کمک کند. به گفته کارشناسان، مصرف روزانه آب انار می تواند مشکلات کبد چرب را در افرادی که به طور منظم الکل مصرف می کنند کاهش دهد. همچنین، انار می تواند به بهبود عملکرد کبد در یرقان نیز کمک کند. به این ترتیب انار می تواند تا حدودی مشکلات کبد چرب را در افراد برطرف کند. البته هنوز تحقیقات بیشتری در این خصوص مورد نیاز است بنابراین در مشکلات کبدی، انار را فقط پس از مشورت با پزشک مصرف کنید.

کاهش خطر ابتلا آلزایمر

آلزایمر یک اختلال عصبی است که به دلیل استرس اکسیداتیو در افراد ایجاد می شود و در درجه اول افراد مسن را تحت تاثیر قرار می دهد. در این بیماری، حافظه سالمندان با افزایش سن شروع به کاهش می کند. مصرف آب انار اما می تواند آلزایمر را بهبود بخشد. طبق تحقیقات، انار دارای خواص آنتی اکسیدانی قوی است و به همین دلیل آب انار می تواند با کاهش استرس اکسیداتیو در کاهش خطر ابتلا به آلزایمر موثر باشد. همچنین، انار به دلیل خواص آنتی اکسیدانی میتواند با بهبود عملکرد سیستم عصبی به تقویت حافظه فرد کمک کند.

تاثیر بر سلامت پوست

در کنار فواید بسیاری برای سلامتی، استفاده از انار می تواند برای پوست نیز مفید باشد. تحقیقات نشان می دهد که مصرف انار به تسکین التهابات پوستی، اثر پیری روی پوست و عفونت های باکتریایی کمک می کند.

تاثیر بر سلامت مو

برخی تحقیقات در مورد انار نشان می دهد که مصرف آب انار می تواند مشکل ریزش مو ناشی از کم خونی را بهبود بخشد. خواص انتی اکسیدانی انار می تواند از رنگ موهای طبیعی یا رنگ شده در برابر اشعه فرابنفش خورشید محافظت کند.

مضرات آب انار

مشکلات معده

در حالی که مصرف بیش از حد این میوه هیچ عارضه بد مستقیمی ندارد، اما میتواند منجر به برخی حساسیت های معدی شود. به خصوص زمانی که معده حساسی دارید، این میوه می تواند باعث ناراحتی و درد معده شود که ناشی از شرایطی مانند سوء هاضمه است.

سطح قند بالا

همانطور که متخصصان تغذیه توصیه می کنند، افراد مبتلا به دیابت باید در مصرف انار باید نهایت احتیاط را رعایت کنند، زیرا این میوه به داشتن قند بالا و همچنین کربوهیدرات معروف است. بنابراین، اگر نگران قند در رژیم غذایی خود هستید، می توانید به جای این میوه، میوه های دیگری را انتخاب کنید.

عوارض جانبی با برخی داروها

این زمینه انجام گرفته است، اما مشخص شده است که این میوه ممکن است، مانند گریپ فروت، مانع از فعالیت آنزیمی که داروها را متابولیزه می‌کند شود. برای مثال، مشخص شده است که نوشیدن آب انار در حالی که تحت تجویز استاتین (گروهی از داروهای کاهنده کلسترول خون) هستید، ممکن است خطر ابتلا به رابدومیولیز را افزایش دهد، وضعیتی که در آن عضلات کلیه واپاشی و تجزیه می شوند و در نهایت به اندام آسیب می رسانند. بنابراین، اگر تحت داروهای خاصی هستید، بهتر است قبل از مصرف انار با پزشک خود مشورت کنید.

دسته بندی: خواص مواد غذایی
بروز رسانی توسط در پنج شنبه 22 دی 1401
مطالب مرتبط
14 مورد از مهم ترین خواص و مضرات گیاه چریش برای سلامتی

14 مورد از مهم ترین خواص و مضرات گیاه چریش برای سلامتی

خواص گیاه چریش گیاه چریش، یک گیاه همیشه سبز با قابلیت‌های بی‌نظیر در برابر شرایط آب و هوایی گرم و خشک، به خاطر خواص درمانی فراوان در پوست، برگ، دانه، شاخه‌های جوان …

فواید خوردن پیاز خام با غذا + داروی معجزه‌گر سفره‌ی شما!

فواید خوردن پیاز خام با غذا + داروی معجزه‌گر سفره‌ی شما!

فواید خوردن پیاز خام با غذا در این مقاله از چی شی، قصد داریم به بررسی چند جنبه مهم و جذاب از فواید خوردن پیاز خام با غذا پرداخته و نکات کلی …

خواص خربزه برای کلیه + دفع سنگ و آرامش بخش کلیه ها

خواص خربزه برای کلیه + دفع سنگ و آرامش بخش کلیه ها

خواص خربزه برای کلیه خربزه، با طعم شیرین و خنک‌کننده‌اش، نه تنها یکی از میوه‌های محبوب تابستان است بلکه یک راه حل طبیعی و پرمغز برای مشکلات سلامتی، از جمله درمان سنگ …

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.