خواص موز، 10 مورد از خواص و مضرات دارویی مصرف موز

خواص موز

خواص موز برای کمر پوست ناشتا و عسل برای کودکان برای مو در بدنسازی برای اعصاب در بارداری رسیده سبز مضرات

موز یکی از انواع میوه های محبوب و پر مصرف در سراسر جهان است که خواص بسیار برای سلامتی بدن دارد، برای آشنایی بیشتر با زیان ها و خواص موز در ادامه با چیشی همراه باشید.

خاصیت های موز

سم زدایی بدن

یکی از خاصیت های شناخته شده و بسیار مهم میوه موز این است که می تواند به روند سم زدایی بدن کمک شایانی کند. موز دارای پکتین می باشد و به همین دلیل می تواند ترکیباب مضر و سمی موجود در خون را به وسلیه ادرار دفع کند.

خواص ضد سرطانی

یکی دیگر از خاصیت های کمتر شناخته شده موز این است که می تواند به درمان سرطان کمک کند. موز به دلیل وجود آنتی اکسیدان دلفینیدین می تواند باعث کند شدن روند رشد سلول های سرطانی شود. علاوه بر این برای کاهش روند تکثیر سلول های سرطانی نیز مفید است.

کاهش وزن و لاغری

برای لاغری و کاهش وزن می توانید از موزهای نارس استفاده کنید که دارای فیبر فراوانی هستند و به همین دلیل می تواند از حس گرسنگی کاذب جلوگیری کند. البته باید توجه داشته باشید که موزهای رسیده علاوه بر اینکه به لاغری کمک نمی کنند، ممکن است باعث چاقی هم شوند.

درمان کم خونی

کمبود اهن در بدن علاوه بر کم خونی می تواند باعث مشکلات زیادی در بدن شود. موز دارای مقادیر غنی از اهن می باشد و به همین دلیل می تواند به افزایش تولید گلبول های قرمز کمک کند که در نتیجه می تواند باعث درمان کم خونی شود.

تقویت استخوان ها

مصرف موز به طور مستقیم تاثیر چندانی روی استخوان ها ندارد، زیرا این میوه حاوی مقادیر بسیار ناچیزی از کلسیم است. ولی مصرف موز می تواند باعث جذب حداکثری مواد غذایی دارای کلسیم شود که به همین دلیل موز می تواند به طور غیر مستقیم به تقویت استخوان ها کمک می کند.

سلامت قلب

موز از مواد غذایی محسوب می شود که دارای مقادیر غنی از پتاسیم می باشد. پتاسیم برای سلامت و بهبود عملکرد قلب ضروری می باشد. علاوه بر این مصرف مور می تواند به تنظیم سطح فشار خون نیز کمک کند. ضمن اینکه منیزیم موجود در موز ههم برای سلامتی قلب مفید است.

تقویت بینایی

یکی از دلایلی که موز می تواند بع سلامت چشم ها کمک کند این است که این میوه حاوی مقادیر غنی از ویتامین های A و C می باشد که هر دوی این ویتامین ها برای سلامت چشم ها ضروری هستند. علاوه بر این بتاکاروتن و لوتئین موجود در موز می توانند باعث تقویت بینایی چشم ها شوند.

سلامت کلیه ها

مصرف مواد غذایی دارای پتاسیم برای سلامت و بهبود عملکرد کلیه های سالم بسیار مفید هستند. موز همانطور که در بالاتر اشاره شد حاوی مقادیر غنی از پتاسیم می باشد و به همین جهت می تواند خطر ابتلا به بیماری های کلیوی را کاهش دهد. البته باید توجه داشته باشید که موز فقط برای کسانی که دارای کلیه های سالم هستند مفید است.

خواص موز برای دیابت و قند خون

موز از میوه هایی محسوب می شود که برای کاهش قند خون مناسب می باشد. اگر بخواهیم به صورت علمی به این موضوع بپردازیم، باید بدانیم که موز علاوه بر نشاسته حاوی فیبری با نام پکتین است که می تواند باعث کاهش سطح قند خون شود.

دلیل دیگری که باعث می شود موز به کاهش سطح خون کمک کند این است که شاخص گلیسمی موز پایین می باشد و به طور معمول باعث افزایش قند خون افراد سالم نمی شود، البته افراد مبتلا به دیابت بهتر است موز را در وعده صبحانه مصرف نکنند.

توجه داشته باشید که مصرف موز در یک رژیم غذایی سالم می تواند به بیماران دارای دیابت نوع دو کمک کند. یکی از خطرات عمده در میان بیماران دیابتی نوع دوم مقاومت به انسولین است که موز می تواند باعث بهبود این مشکل شود.

در پایان باید بدانید که مصرف غیر متعادل موز برای بیماران دیابتی به هیچ وجه توصیه نمی شود، چون می تواند به افزایش سطح قند خون بیانجامد. هر چند توصیه اکید است بیماران دیابتی قبل از اضافه کردن موز به رژیم غذایی خود با پزشک مشورت کنند.

زیان های موز

بیماران کلیوی

همانطور که اشاره شد موز برای کلیه های سالم مفید است ولی اگر بیماری کلیوی داشته باشید می تواند به شدت مضر باشد. پتاسیم بالای موز برای کسانی که دچار بیماری های کلیوی هستند می تواند تا حد مرگ هم مضر باشد.

دسته بندی: خواص مواد غذایی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 24 مرداد 1400
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.