دلایل شکرک زدن و کپک زدن انواع مرباها و جلوگیری و رفع آن

شکرک زدن و کپک زدن مربا

علت شکرک زدن مربا شکرک زدن مربا نی نی سایت علت شکرک زدن مربا کدو حلوایی چرا مربا در یخچال شکرک میزند علت شکرک زدن مربای گل محمدی دلیل کپک زدن مربا هویج خانگی چه کنیم مربا به شکرک نزند مربای شکرک زده را چند دقیقه بجوشانیم

مرباها یکی از متنوع ترین انواع شیرینی جات هستند که می توان آن ها را به اشکال مختلف مصرف کرد. در فرهنگ غذایی ایرانی معمولا مرباها را به همره کره و یا خامه در وعده صبحانه میل می کنند. علاوه بر آن بعضی مرباها را به همراه بیسکوییت یا به تنهایی با چای عصر سرو می کنند که از آن جمله می توان به مربای انجیر و توت فرنگی اشاره کرد. علاوه بر آن می توانید از مرباها به عنوان سس شیرین کننده روی فرنی و همین طور بر روی شیرینی های خانگی و کیک نیز استفاده کنید. امروزه می توانید در هر فصلی به انواع و اقسام مربای کارخانه ای دسترسی داشته باشید. مرباهای کارخانه ای معمولا حاوی مقداری مواد نگه دارنده هستند. اگر فکر پختن مربای خانگی به سرتان زده باشد، حتما یکی از نگرانی هایتان این بوده که مبادا مربای من شکرک بزند یا بعد از مدتی رویش کپک بزند! ما در این مقاله راه های برطرف کردن این دو مشکل را به شما می آموزیم.

جلوگیری از خراب شدن مربا

شکر ریختن بیش از اندازه ممنوع!

همان طور که از ظاهر و اسمش پیداست شکرک روی مربا به دلیل میزان شکر درون مربا اتفاق می افتد. البته این تنها دلیل شکرک زدن مربا نیست. اگر شیرینی و میزان شکر مصرف شده در مربا بیش از حد نیاز باشد مربا حتما شکرک می زند. نباید برای همه مرباها از یک نسبت یکسان استفاده کنید. حتما قبل از تهیه مربا دستور آن را با دقت مطالعه کنید.

حرارت بالا ممنوع!

زمان مورد نیاز برای پختن مرباهای مختلف با هم متفاوت است. با زیاد کردن حرارت زیر مربا شاید خیلی سریع آب میوه و شربت تبخیر شود و در ظاهر مربا قوام بگیرد اما مطئن باشید مربای شما بعد از مدتی شکرک خواهد زد. پس هنگام تهیه مربا باید حرارت ملایم باشد.

با رعایت دو اصل بالا می توانید تا درصد بالایی از شکرک زدن مربا جلوگیری کنید. علاوه بر آن می توانید از یک ترفند ویژه نیز استفاده کنید. این ترفند رابطه مستقیمی با نوع میوه مصرفی شما دارد. در مورد میوه های ترش از آن جاییکه خود میوه اسیدی هست می توانید از مقدار بسیار کمی ماده اسیدی خوراکی مانند آبلیمو یا جوهر لیمو استفاده کنید.

برای میوه های شیرین یا مرباهایی که مواد اولیه آن اسیدی نیستند مثل مربای گل محمدی و یا مربای هویج نیز حتما باید آبلیمو و یا جوهر لیمو بریزید. نگران نباشید که مربای شما ترش بشود. شما با اضافه کردن آبلیمو در واقع باعث بالا بردن آستانه تبلور قند می شوید تا به این سادگی ها روی مربا شکرک ایجاد نشود.

راه حل شکرک زدن مربا

حالا اگر به هر دلیلی مربای شما شکرک زد قرار نیست آن را دور بریزید. ابتدا کل مربا را از ظرف خارج کرده و به همراه کمی آب جوش و مقدار کمی آبلیمو دوباره بجوشانید. قابلمه مربا باید کاملا تمیز و فاقد هرگونه چربی باشد.

کپک زدن مربا

کپک روی مربا می تواند خیلی ناخوشایند باشد. معمولا کپک زدن مربا نشانه این است که شما مربا را خوب قوام نیاورده اید و در تهیه آن عجله کرده اید. در واقع همان حرارت بالایی که جزو چیزهای ممنوعه گفتیم در این قسمت هم صادق است.

کم بودن آب

مربا اگر شکرش کم باشد یا به اصطلاح آبکی باشد حتما کپک می زند. به همین دلیل برای بسیاری از میوه های آبدار مثل تمشک و توت فرنگی و گیلاس توصیه می شود بعد از شستن میوه رویش شکر پاشیده و شب تا صبح در یخچال بگذارید تا آب بیاندازد و با همان آب مربا را آرام آرام بپزید. اگر آب مربا زیاد باشد مربا کپک می زند.

تاثیر ظرف مناسب

علاوه بر آن همیشه باید مربا را در ظروف شیشه ای کاملا تمیز و خشک بریزید. خیس بودن شیشه مربا باعث کپک زدن آن می شود. به همین دلیل است که همیشه توصیه می شود تا ظروف مربا را از قبل با آب جوش استریل کرده و کامل خشک کنید تا فاقد هرگونه آلودگی احتمالی باشد. اگر مربا زیادی درست کردید حتما آن ها را در چند ظرف کوچک بریزید و در شیشه را کاملا سفت ببندید.

مطالب پیشنهادی

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 20 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.