گوشت مناسب کباب چنجه + انتخاب بهترین قسمت گوشت

گوشت مناسب کباب چنجه

بهترین قسمت گوشت گوساله برای کباب چنجه بهترین قسمت گوشت گوسفندی برای کباب کوبیده گرانترین قسمت گوشت گوسفندی برای ترد شدن گوشت کباب چنجه گوشت مناسب چنجه گوساله بهترین قسمت گوشت گوسفندی برای کباب چنجه

کباب غذای پرطرفداری در بین ایرانیان است و در کشور ما کباب به شکل‌های مختلفی طبخ می‌شود. یکی از انواع این کباب‌ها، کباب چنجه نام دارد. کباب چنجه یکی از کباب‌های سنتی ایران است و در خانه و حتی در مهمانی‌ها و مجالس به فروانی استفاده می‌شود. روش پخت این کباب سخت نیست، اما قرار هم نیست که آسان باشد. مهم‌ترین عامل خوشمزه شدن این غذا، انتخاب گوشت مناسب کباب چنجه است. مهم نیست که از گوشت گوسفند استفاده می‌کنید یا گوشت گوساله؛ مهم این است بدانید که کدام قسمت از گوشت برای کباب مناسب است. در این مطلب درباره گوشت مناسب برای کباب چنچه صحبت می‌کنیم، ولی بهتر است اول راجع‌به چنجه کمی بیشتر بدانید.

بهترین قسمت گوشت برای کباب

تاریخچه کباب چنجه

کباب چنجه از بااصالت‌ترین و شناخته‌شده‌ترین غذاها و کباب‌های سنتی ایران به‌شمار می‌رود. اما چنجه، کبابی آسیایی است که اسم آن اول در زبان ترکی بوده و بعد وارد زبان فارسی شده ‌است. امروزه هم بعضی افراد در نقاط مختلف به آن قنجه یا کنجه نیز می‌گویند.

بعضی افراد کباب چنجه را مانند کباب برگ می‌دانند اما اینطور نیست. کباب برگ و کباب چنجه با هم فرق دارند. برای چنجه گوشت، مکعب برش می‌خورد ولی برای برگ، گوشت‌ها ورقه‌ای و نازک برش داده می‌شوند. علاوه بر این برای برگ از گوشت چرب‌تری نسبت به چنجه استفاده می‌شود مثل گوشت بره.

گوشت مناسب کباب چنجه

گوشت مناسب کباب چنجه در عین حال که باید ترد باشد، می‌بایست نرم و خوش‌طعم هم باشد. برای چنجه هم از گوشت گوسفند و هم از گوشت گوساله استفاده می‌شود. اما گوشت مخصوص چنجه، فیله گوسفندی است.

این بخش از بخش بالایی کمر گوسفند گرفته ‌می‌شود. گفته شده چون این قسمت از گوسفند تأثیر خاصی در حرکت آن نداشته و مقدار کمی کار کرده است، نسبت به سایر بخش‌ها گوشتی نرم و لطیف دارد. از گوشت این بخش در کباب‌های دیگر مثل برگ و یا حتی استیک هم استفاده می‌کنند.

اگر بخواهید می‌توانید به‌جای گوسفند از گوشت گوساله استفاده ‌کنید. همانند گوشت گوسفندی، قسمت مناسب برای چنجه در گوساله هم، فیله گوساله است. چون گوشت این بخش از گوساله نسبت به گوشت سایر بخش‌ها، نرمی و لطافت بیشتری دارد. کباب چنجه فیله گوساله همانند فیله گوسفند، طعم فوق‌العاده‌ای دارد. فقط باید در پخت آن بسیار دقت کرد.

کباب چنجه با فیله گوسفندی

چنجه اگر ساده هم باشد بسیار لذیذ و خوشمزه است و طرفداران خودش را دارد. برای تهیه کباب اول فیله گوسفندی را شسته و به اندازه‌های مساوی برش دهید. سپس با توجه به ذائقه خود، چاشنی‌های مختلف مثل زعفران، آبلیمو، پیاز و… را به گوشت اضافه کنید و به‌خوبی با هم مخلوط کنید. حالا اگر بخواهید می‌توانید به مواد فلفل سیاه بیفزایید.

برای نرم‌تر شدن گوشت به آن روغن زیتون اضافه کنید. اگر از دنبه استفاده می‌کنید، نیازی به روغن زیتون نیست. سپس ظرف حاوی گوشت‌ها را سلفون بکشید و اجازه دهید چندین ساعت در آن مواد داخل یخچال باقی بمانند. اگر گوشت به مدت یک شب در یخچال باقی بماند، بهتر است. در غیر اینصورت ۴ تا ۵ ساعت هم قابل قبول خواهد بود.

گوشت‌ها را از یخچال خارج کنید و به سیخ بزنید. از فلفل‌دلمه‌ای، پیاز و گوجه هم می‌توانید بین گوشت‌ها استفاده‌کنید. سیخ‌ها را روی آتش بگذارید. اجازه دهید گوشت‌ به‌خوبی پخته شود. پس از اینکه گوشت به‌خوبی پخت، کباب شما آماده است.

کباب چنجه با فیله گوساله

روش پخت کباب چنجه با فیله گوساله، همانند فیله گوسفندی است. فقط برای گوشت گوساله بهتر است نمک را بعد از اینکه گوشت را از یخچال بیرون آوردید، کمی قبل از قرار دادن روی آتش، اضافه کنید. همچنین بهتر است پس از خروج مواد از یخچال، ۲ یا ۳ قاشق هم روغن زیتون به آن بیفزایید و به‌خوبی ترکیب کنید.

سپس مانند بالا گوشت‌ها را سیخ بزنید و روی آتش قرار دهید. فقط بین گوشت‌ها فاصله بگذارید که به‌هم نچسبند. پس از پخت کامل، کباب شما آماده است.

نکات طلایی برای گوشت مناسب کباب چنجه

✅ برای نرم و ترد شدن گوشت، می‌توان از مقداری سس مایونز استفاده‌ کرد.

✅ اگر از دنبه استفاده‌ کنید، باعث می‌شود گوشت خیلی خشک نشود و آبدار باشد.

✅ بهتر است نمک را حین پخت به سیخ‌ها اضافه کنید. زیرا نمک باعث سفتی گوشت می‌شود.

✅ سعی کنید برای نرم کردن و طعم‌دهی به گوشت، خیلی از ماست و کیوی استفاده نکنید. چون باعث از بین رفتن خاصیت و بافت کباب می‌شود. اگر هم قصد استفاده از کیوی را دارید، مدت زمان آن بسیار کم باشد.

✅ اگر گوشت را با پیاز می‌خوابانید، از زعفران هم استفاده ‌کنید. زیرا پیاز رنگ گوشت را می‌پراند. ولی با زعفران، گوشت رنگ خودش را نگه ‌می‌دارد.

✅ همانطور که گفته شد می‌توان متناسب با سلیقه خود، از سبزیجات خشک‌شده و معطر هم استفاده ‌کرد.

✅ سیخ‌ها را روی زغال داغ‌شده بگذارید. سیخ‌ها را باد نزنید و بگذارید با حرارت زغال پخته شود.

✅ برای اینکه طعم بی‌نظیری به کباب‌ها بدهید، می‌توانید از ترکیب کره و زعفران، روی کباب‌های در حال پخت استفاده ‌کنید.

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 24 اردیبهشت 1402

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.