روش تشخیص تخم مرغ سالم و نشانه های فاسد شدن تخم مرغ

روش تشخیص تخم مرغ سالم

روش تشخیص تخم مرغ سالم پیدا کردن تخم مرغ های خراب و فاسد

چه دانشجو باشید و چه قناد، یا حتی یک خانه دار و علاقه مند به آشپزی، نمی توانید از خرید تخم مرغ صرف نظر کنید. تخم مرغ، یکی از پرمصرف ترین انواع خوراکی ها ست و به اشکال مختلف در انواع غذاها مصرف می شود. در گذشته و در خانواده های پرجمعیت، همیشه تخم مرغ را به شکل شانه ای خریداری می کردند اما امروزه اغلب افراد از سوپرمارکت ها، تخم مرغ مصرفی چند روزه خود را خریداری می کنند. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که ناگهان متوجه خراب بودن تخم مرغ شده باشید و یا برای جلوگیری از این اتفاق، تخم مرغ را ابتدا در یک ظرف جدا بشکنید تا بعد از حصول اطمینان از سالم بودن، آن را به مصرف برسانید. با ما همراه باشید تا با روش های تشخیص خرابی تخم مرغ و علایم فساد آن آشنا شوید.

تشخیص تخم مرغ خراب و فاسد شده

تخم مرغ فله یا بسته بندی؟

شاید به ظاهر تنها تفاوتی که در این دو نوع تخم مرغ باشد، مشخص بودن تاریخ انقضای تخم مرغ های بسته بندی باشد که بر روی بسته و یا خود تخم مرغ درج شده باشد. تخم مرغ های بسته بندی که دارای شناسنامه هستند و در سوپرمارکت ها اغلب در فضای سردی مانند یخچال نگهداری می شوند، بهترین انتخاب هستند.

اشتباه رایج در خرید تخم مرغ

تخم محلی می تواند انتخاب بسیار خوبی برای بسیاری افراد باشد. تنها تیره بودن رنگ پوسته تخم مرغ، نمی تواند دلیل محکمی برای اینکه تخم مرغ محلی است باشد. حتما تخم مرغ های محلی را از مراکز معتبر خریداری کنید. متاسفانه یکی از روش های رایج تقلب در فروش تخم مرغ، این است که تخم مرغ های عودت شده و مشکل دار را رنگ کرده و به این طریق به فروش می رسانند.

تخم مرغ شانه ای نخرید

شانه های مقوایی، در اغلب موارد از مواد بازیافتی تهیه می شوند. روی تخم مرغ، منافذ بسیار ریزی وجود دارد که می تواند سبب جذب آلودگی ها شود. خرید تخم مرغ های شانه ای انتخاب خوبی نیست.

سطح آلوده تخم مرغ

بعد از خرید تخم مرغ، حتما آن ها را با دقت بررسی کنید. اگر دیدید سطح آن ها آلوده است، حتما با یک دستمال زبر آن را به طور کامل پاک کنید.

شستن ممنوع

شستن تخم مرغ های شکسته، به شدت اشتباه است. می توانید سفیده و زرده را در ظرفی دربسته بریزید اما باید تا دو روز بعد آن را مصرف کنید.

تخم مرغ دو زده

فکر نکنید که تخم مرغ های دو زرده لزوما کیفیت بالاتری دارد. این ویژگی تنها یک تغییر ژنتیکی است. تخم مرغ دو زرده هم می تواند خراب شود.

زرده کمرنگ یا پررنگ

بررسی رنگ زرده تخم مرغ، معیار مناسبی نیست تا به کمک آن کیفیت و سلامت تخم مرغ را بسنجید. پررنگ یا کم رنگ بودن زرده، ارتباط مستقیمی با غذای مرغ دارد و نه چیز دیگر. فکر نکنید که خواص تخم مرغ هایی که رنگ تیره یا روشن دارد با هم متفاوت است.

نشانه های فاسد بودن تخم مرغ

تغییر رنگ سفیده

سفیده تخم مرغ فاسد، تغییر رنگ می دهد. اگر دیدید که بعد از شکستن تخم مرغ، رنگ سفیده به صورتی و یا حالت رنگین کمانی تبدیل شده، بلافاصله تخم مرغ را دور بریزید.

اتاقک هوای بالای تخم مرغ

یکی از نشانه های کهنه بودن تخم مرغ این است که اتاقک هوایی که در سر تخم مرغ قرار دارد بزرگ می شود چرا که در طول این مدت، از روزنه های روی پوست آن رطوبت زیادی خارج شده است.

تخم مرغ آبپز

اگر دیدید پوست تخم مرغ آب پز خیلی راحت جدا شد، می توانید احتمال بدهید که کهنه است. البته باید به روشی که در ادامه برایتان نوشته ایم پیش از آب پز کردن پی به سلامت تخم مرغ ببرید.

زرده تخم مرغ

بعد از شکستن و سرخ کردن و یا پختن، زرده تخم مرغ سالم کاملا سفت است و در مرکز آن قرار دارد. شل بودن زرده نشانه خوبی نیست.

روش برای فهمیدن سلامت تخم مرغ!

این روش به قدری ساده است که حتما از شنیدن آن تعجب می کنید. تخم مرغ را داخل آب بیندازید. اگر به زیر آب رفت تخم مرغ سالم است و اگر روی آب ماند تخم مرغ فاسد است. اگر در میانه ماند، نشان دهنده این است که تخم مرغ دارد خراب می شود. به همین سادگی!

مطالب پیشنهادی

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در سه شنبه 26 اسفند 1399

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.