علائم غلظت خون در زنان و مردان + درمان در منزل

علائم غلظت خون

علائم غلظت خون در زنان نی نی سایت علائم غلظت خون در پاها عوارض غلظت خون در مردان علائم ظاهری غلظت خون غلظت خون و درد مفاصل علائم غلظت خون بالا نی نی سایت علائم غلظت خون در ازمایش درمان سریع غلظت خون

شاید برای شما هم پیش آمده که عده‌ای با دیدن رنگ خونشان می‌گویند که خون من غلیظ است یا غلظت خون دارم اما این تصور اشتباه است و چنین جملاتی پایه علمی ندارند. غلظت خون اصطلاح عامیانه‌ ای است که در صورتی که درمان یا کنترل نشود می‌ تواند تهدید جدی برای زندگی باشد. علائم غلظت خون این است که مقدار هموگلوبین خون از میزان نرمال بیشتر باشد. غلظت خون در صورت درمان نشدن اکثرا باعث بروز سکته ها می شود.

نشانه های غلظت خون

🟢 ضعف بدنی و خواب آلودگی

🟢 سردردهای طولانی

🟢 خارش بدن

🟢 کبودی روی پوست

🟢 خستگی بیش از حد و بدون دلیل

🟢 سرگیجه و سیاهی رفتن چشم

🟢 درد شکم در برخی مواقع

🟢 دردهای مفاصل

🟢 خارش پس از دوش گرفتن

🟢 قرمزی نقطه ای کف دست و کف پا

تعداد گلبول های قرمز

منظور از غلظت خون افزایش تعداد گلبول‌ های قرمز خون به ‌نسبت حجم خون است. باید بدانیم که وظیفه گلبول‌های قرمز در بدن این است که اکسیژن را به اندام و بافت‌ ها برسانند. وقتی تعداد این سلول‌ های خونی از حد مجاز بیشتر باشد، خون غلیظ می شود و احتمال ایجاد لختگی به ‌وجود می‌ آید. این لخت ها اگر در مسیر انتقال خون به قلب یا مغز باشند رسیک سکته قلبی و مغزی را بالا می برند.

غلظت خون در مردان

غلظت خون در مردان بالای ۴۰ سال از شیوع بیشتری برخوردار است. بیماری غلظت خون با آزمایش خون (CBC) و سنجش تعداد هموگلوبین ها تشخیص داده می شود.

خطرهای غلظت خون

غلطت خون در صورت عدم درمان می‌ تواند بسیار خطرناک باشد. برخی از عوارض این بیماری جدی عبارت‌اند از: حمله قلبی، سکته مغزی، آمبولی ریه، بزرگ شدن کبد و طحال، افزایش فشار خون، زخم معده، دردهای استخوانی که به نقرس و سنگ کلیه تبدیل می‌شوند و خونریزی بینی.

لختگی خون

لخته های خون در این بیماری با داروهای رقیق کننده خون درمان می شود. برخی از دارو های رقیق کننده خون مانند آسپرین و پلاویکس، چسبندگی پلاکت ها را کاهش می دهند و داروهایی مانند مثل هپارین و کومادین با کند کردن سیستم انعقاد خون، باعث کاهش خطر بروز لخته های خونی می شوند. باید گفت که دوره درمان با داروهای رقیق کننده خون حداقل ۶ ماه می باشد که با توجه به نظر پزشک و خطر ایجاد لخته های خون ممکن است دوره مصرف این داروها بیشتر شود.

عوارض رقیق بودن خون

عوارضی مانند خونریزی و کبودی بیش از حد می تواند ناشی از رقیق بودن خون باشد. لخته های خونی ناشی از غلظت خون بسیار شایع تر از خونریزی ناشی از رقیق بودن خون می باشد. می توان یادآور شد که بیماران هموفیلی عمدتا دچار رقیق بودن خون هستند. می توان در توضیح گفت که در بیماری هموفیلی بدن فاقد یک ماده منعقد کننده خون است که همین امر منجر به خونریزی در مفاصل می شود. خونریزی های غیر قابل کنترل در این بیماران با داروهای غلیظ کننده خون قابل درمان است.

غلظت خون در زنان

غلظت خون نرمال برای زنان بدین شکل است که میزان طبیعی هموگلوبین خونشان در بین ۳۶ تا ۴۸ و برای مردان بین ۴۲ تا ۵۶ درصد در نظر گرفته شده است. توجه داشته باشید که هر زمان میزان هموگلوبین در آقایان از ۵۶ درصد و در بانوان از ۵۲ درصد بالاتر رفت شخص دچار غلظت خون بالا شده است.

دسته بندی ها

غلظت خون عموما به ۲ دسته تقسیم بندی می شود که غلظت خون اولیه و ثانویه نام دارد. در وهله اول افراد دچار غلظت خون اولیه می شوند. در توضیح این امر باید گفت که:

غلظت خون اولیه

غلظت خون به دلیل بالا رفتن فعالیت مغز و استخوان به وجود می آید. همچنین در بعضی مواقع تعداد گلبول های سفید و پلاکت های خون نیز افزایش می یابد و اما در برخی موارد به دلیل تغییر ژنتیک بر روی یک کروموزوم ایجاد می شوند و موجب بروز این عارضه می گردند. از علایم غلظت خون اولیه می توان به سرگیجه، سردرد و بزرگ شدن کبد و طحال اشاره کرد که در اکثر افراد این علایم مشترک است و در برخی افراد مشکل فشار خون بالا و ایجاد لخته خونی هم اضافه می شود.

غلظت خون ثانویه

در غلظت خون ثانویه فرد بیشتر به خاطر استفاده از سیگار و قلیان به آن مبتلا می شود. همچنین زندگی در شهر های دارای هوای آلوده و ارتفاعات باعث بروز این بیماری نیز می شود. غلظت خون می تواند به دلیل کمبود اکسیژن در خون ایجاد شود. علت ایجاد غلظت خون ثانویه ممکن است به خاطر وجود بیماری های زمینه ای مانند مشکلات ریوی، سرطان کبد، مشکلات خونی، هموگلوبین مادر زادی، مسمومیت با گاز مونوکسید کربن هم به وقوع بپیوندد. بیماران برای درمان، باید علت ایجاد کننده بیماری را از بین ببرند. به طور مثال کسی که از سیگار و قلیان استفاده می کند، باید مصرف آن ها را قطع کند و کسی که در شهری با هوای آلوده زندگی می کند باید محل زندگی خود را تغییر دهد تا بهبود حاصل شود.

پایین آوردن غلظت خون

🟢 میوه و سبزیجات: استفاده از میوه ها و سبزیجات تازه به دلیل وجود فیبر و انواع ویتامین در این انواع مواد غذایی به کنترل این مشکل کمک شایانی خواهد کرد.

🟢 ورزش و رژیم غذایی: اگر اضافه وزن دارید با گرفتن یک رژیم غذایی سالم و مناسب همراه با انجام فعالیت های ورزشی به طور منظم، وزن خود را کاهش دهید همچنین با کم کردن سایز دور شکم نیز احتمال بروز بیماری های قلبی و عروقی را کاهش دهید.

🟢 روغن‌های سالم: از روغن های مایع مثل روغن روغن زیتون و روغن کنجد برای پختن غذاها استفاده کنید و مصرف کلسترول، چربی های ترانس و چربی های اشباع را محدود کنید.

🟢 ویتامین ای: مصرف گروه ویتامین E  را از یاد نبرید. باید گفت که این ویتامین در جوانه گندم، مغزها، تخم آفتاب گردان، گردو، فندق و بادام موجود است.

🟢 خوراکی‌های مضر: مصرف شیرینی، شکلات، بیسکویت و کیک های قنادی را محدود کنید.

🟢 نمک و شکر: از مصرف نمک، شکر و تنقلات شور پرهیز کنید و همچنین از استفاده ماست کم چرب در وعده های غذایی تان غافل نشوید.

🟢 غذاهای مضر: غذاهای رستورانی، فست فودها ، غذاهای چرب و سرخ شده را مصرف نکنید.

درمان غلظت خون

با وجودی که غلظت خون کمی خطرناک به نظر می‌رسد اما می‌توان با به کار بردن روش‌های درمان خانگی غلظت خون را مهار کرد. از آن جمله می توان به این موارد اشاره کرد: سیگار نکشید، مایعات بنوشید، انجام ورزش روزانه که در توضیح این امر باید گفت که سعی کنید با انجام حرکات ورزشی مناسب، جریان خون خود را بهبود بخشید و از احتمال ایجاد لخته‌های خونی جلوگیری کنید. متخصصین توصیه می‌کنند که حرکات کششی و منظم انجام دهید. رژیم غذایی خود را اصلاح کنید.

حجامت و اهدای خون

حجامت و اهدای خون هم از جمله روش‌های درمانی است که بسیار زیاد نام آن را می شنویم. برخلاف تصور همگان، حجامت به‌ نسبت اهدای خون تأثیر چندانی در کاهش غلظت خون ندارد، چرا که برای کاهش تعداد RBC خون باید خون زیادی از بدن خارج شود که در حجامت خون زیادی از بدن خارج نمی‌ شود.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در یکشنبه 21 اسفند 1401
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.