علت خشکی دهان در افراد مسن و جوان + روش درمان

خشکی دهان و گلو

علت خشکی دهان در افراد مسن علت خشکی دهان و گلو در خواب طب سنتی درمان خشکی دهان علت خشکی دهان بعد از خوردن چای علت خشکی دهان و گلو در خواب علت خشکی دهان در خواب نی نی سایت علت خشکی دهان بعد از غذا خوردن علت خشکی زبان

با بالا رفتن سن، دهان میزان بزاق کمتری تولید و ترشح می کند و به همین دلیل است که خشکی دهان در سالمندان شیوع بیشتری دارد. چرا که بزاق دهان است که فضای داخلی دهان را مرطوب نگاه می دارد. اما باز می توان برای این امر نیز راهکارهایی جست که از این مساله آسایش خاطر بیشتری داشته باشیم. البته اگر علت اصلی خشکی دهان در فرد ترشح کم بزاق باشد.

علل و عوارض خشکی دهان

دهان کویری

اصطلاحا به کسانی که دچار خشکی دهان هستند، دهان کویری نیز گفته می شود. البته نام پزشکی این بیماری زروستومیا نام دارد که که می تواند در نتیجه پرتو درمانی های سرطانی نیز ایجاد شود که تاثیر مستقیم بر روی تولید و ترشح غدد بزاقی دارند.

گرفتگی بینی

اصولا افرادی که نمی توانند به راحتی از راه بینی تنفس داشته باشند حالا به دلیل گرفتگی بینی و یا وجود پولیپ در بینی، از راه دهان نفس می کشند و همین امر سبب خشکی دهان در شب موقع خواب می شود و به همین دلیل که دهان تا صبح باز بوده است بزاقی ترشح نشده است و مسبب خشکی دهان را دو چندان می کند.

دلایل اصیل خشک شدن دهان

البته در پایین به ذکر برخی نکات که خشکی دهان را شامل می شوند اشاره ای کوتاه خواهیم داشت؛ از آن جمله کم آبی بدن، افزایش سن، استفاده از برخی از داروهای فشار خون و داروهای ضد افسردگی که کاهنده میزان تولید بزاق دهان هستند. شیمی درمانی، فشارهای عصبی، استفاده از دخانیات، در معرض گرما قرار گرفتن به مدت زمان طولانی، پوسیدگی عمیق دندان و التهاب لثه که سبب کم شدن ترشح بزاق می شود. خر و پف کردن هنگام خوابیدن که موجب ورود هوا به دهان و در نتیجه عدم ترشح بزاق می شود.

عوارض

خشکی دهان در افراد باعث می شود که فرد به بسیاری بیماری های دیگر نیز دچار شود که از آن جمله است:

تعفونت های قارچی در دهان، ترک خورده بودن دایمی دور لب ها و خود لب ها، عفونت در لثه ها و دهان، چسبنده بودن زبان و گلو هنگام صحبت کردن و غذا خوردن که موقع بلع فرد را دچار مشکل می کند. ایجاد زخم های دهانی و سوزش های مکرر، زبان ترک خورده و خشک که باعث عفونت های باکتریای می شود.

دستور پزشک

پزشک هر شخص ممکن است برای تولید بزاق بیشتر در دهان داروهایی را تجویز کند تا بتواند فرد بیمار را از مشکل خشکی دهان برهاند. به همین منظور دارویی به نام سالاژن و بسیاری داروهای با این شباهت کارکرد با دستور پزشک می توانند به تحریک غدد بزاقی و در نتیجه تولید بزاق منجر شوند. باید این نکته را خاطر نشان کرد که می توان علایم خشکی دهان را در ۴ مرحله رو به بهبودی سوق داد:

🟩 افزایش جریان تولید بزاق

🟩 جایگزین کردن ترشحات بزاقی از دست رفته

🟩 مدیریت پوسیدگی دندان

🟩 درمان عفونت های موجود در دهان

تشخیص

پزشک مربوطه با معاینه، آزمایش خون و تصویر برداری از غدد بزاقی می تواند به بررسی علل به وجود آمدن خشکی دهان دست پیدا کند و پس از آن به درمان آن بپردازد.  در این بخش می توان به ۳ نوع آزمایش در این زمینه اشاره کرد:

سیالومتری

یک آزمایش ساده که سرعت جریان بزاق را اندازه گیری می کند.

سیالوگرافی یا بزاق نگاری

یک معاینه رادیو گرافی از غدد بزاقی و مجاری آن است.

بیوپسی یا نمونه برداری

با برداشتن یک نمونه کوچک از بافت غده بزاقی توسط پزشک، این آزمایش انجام می گیرد که در این نوع آزمایش به مبتلا و یا عدم ابتلای بیمار به سرطان نیز می توان پی برد.

آزمایش

البته باید اینجا این نکته را مد نظر قرار دهیم که بسیاری افراد با انجام تمام این آزمایشات هم به این نتیجه می رسند که بزاق دهانی آنها کاملا اندازه است ولی همواره احساس خشکی دهان دارند و برخی نیز با این غدد بزاقی کمی جهت ترشح دارند هیچ زمانی از خشکی دهان شکایت نمی کنند.

بیماری های مرتبط

برخی از بیماری هایی که خشکی دهان از علایم آنها است به شرح زیر می باشد:

🟥 ایدز

🟥 افسردگی

🟥 اختلالات اضطرابی

🟥 آلزایمر

🟥 دیابت

🟥 سکته های قلبی و مغزی

🟥 آلرژی

🟥 مجرای باریک بینی

داروهای مرتبط

برخی از داروهای شایع که می تواند پس از مصرف باعث بروز خشکی دهان شود از این دست است:

🟥 آنتی هیستامین ها

🟥 ضد احتقان ها

🟥 دارویی که جهت تنظیم فشار خون بالا استفاده می شود.

🟥 داروهای ضد درد

🟥 شل کننده های عضلانی که جهت گرفتگی تزریق می شوند.

🟥 داروهای کنترل ادرار

🟥 داروهای پارکینسون

🟥 داروهای ضد افسردگی

تشخیص از طریق طب سنتی

این اطبا در تحقیقات خود به این نتیجه رسیده اند که بدن به طور کلی یک مجموعه است که همه اعضای مجموعه باید در راستای یکدیگر گام بردارند. اگر قسمتی از بدن دچار خشکی شود و رطوبت کافی را دریافت نکند و یا بالعکس ، این مجموعه دجار اختلال می شود. بنابراین خشکی دهان یک نشانه است که به شما اظهار می کند که بدن خشک است و باید رطوبت رسانی و یا همان آبرسانی شود.

روش طب سنتی

برای همین منظور باید رطوبت را به کل بدن برسانیم و اگر این رطوبت تنها به دهان برسد به طور موقتی خواهد بود و دوباره این عارضه باز می گردد. البته باید گفت بسیاری افراد هستند که در کل دارای مزاجی خشک هستند و باید طبق سیستم بدنی خود رفتار کنند تا عارضه ای مانند خشکی دهان آنها را دچار مشکل نکند. این افراد عموما رنگ پوستشان زرد است و سفیدی چشمانشان نیز به زردی می گراید و افرادی هستند که دارای خلق و خویی تند هستند ولی در عوض فعال و پر انرژی و به خواب کمتری نسبت به بقیه افراد نیاز دارند.

 درمان طب سنتی

🟧 استفاده از ترکیب لیمو، شکر و آب به این صورت که کافیست شکر و آب را بجوشانید و پس از خنک شدن لیمو تازه را در آن بچکانید و به عنوان شربت میل کنید.

🟧 می توانید از مخلوط آلوئه ورا، عسل و آب قبل از وعده های غذایی استفاده کنید.

🟧 همچنین از ترکیب اعجاب انگیز لیمو تازه، عسل و آب می توانید به طور مکرر در طول روز استفاده کنید.

🟧 همچنین استفاده از مخلوط جوشانده شده آب و نمک  نیز می توانید استفاده کنید.

🟧 از مقداری نشاسته حل شده درون آب می توانید جهت قرقره های صبحگاهی برای رفع خشکی دهان بهره ببرید.

دسته بندی: بیماری و درمان
بروز رسانی توسط در شنبه 19 آذر 1401
مطالب مرتبط
علت پف زیر چشم در زنان و مردان + روش درمان خانگی

علت پف زیر چشم در زنان و مردان + روش درمان خانگی

علت پف زیر چشم در هر سنی که باشید به پف زیر چشم و تشکیل حلقه ها و یا گودی های سیاه زیر چشم حساسیت نشان می دهید چرا که این عارضه …

علائم کبد چرب در زنان + از اختلال در قاعدگی تا خستگی

علائم کبد چرب در زنان + از اختلال در قاعدگی تا خستگی

علائم کبد چرب در زنان با توجه به شرایط دنیای امروز که تحت تاثیر سبک زندگی شلوغ و مدرن قرار گرفته، استرس و بی‌تحرکی به عنوان دو عامل تعیین‌کننده در تحولات سلامتی …

علائم سرطان سینه + بررسی نشانه های اولیه در منزل

علائم سرطان سینه + بررسی نشانه های اولیه در منزل

علائم سرطان سینه سرطان سینه یکی از شایع‌ترین نوع سرطان در زنان است و با تشخیص زودهنگام و درمان مناسب می‌توان از پیشرفت بیماری جلوگیری کرد. علائم سرطان سینه برای هر فرد …

توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.
استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.