مسمومیت و بیماری هایی که با مصرف برنج مانده به وجود می آیند

مسمومیت با مصرف برنج مانده

درمان مسمومیت با برنج مونده مسمومیت با برنج فریز شده استفاده از برنج مانده مدت زمان نگهداری برنج پخته در یخچال با برنج مانده چه کنیم برنج مانده در یخچال

یکی از بدترین عادت های غذایی در خانواده‌های ایرانی، مصرف غذای مانده است. مخصوصاً برنج مانده و برنج کهنه از جمله مواد غذایی است که به طور فزاینده‌ای در بین خانواده‌های ایرانی مصرف می شود. به طور مثال برای وعده شام مقداری غذا تهیه شده است. سپس مقداری از برنج مانده را برای وعده های دیگر در روز بعد مصرف می شود. حتی برخی از افراد طی ۲ یا ۳ روز برنج مانده می خورند. باید بگویم مضرات برنج مانده بسیار زیاد هستند. همچنین مسمومیت بر اثر برنج مانده نیز بسیار شایع است. ما در این مقاله سعی داریم درباره ضرر های برنج مانده و مسمومیت های آن صحبت کنیم. همچنین باکتری های زیادی مثل باکتری باسیلوس سرئوس در غذای مانده رشد می کنند، که باعث ایجاد مسمومیت غذایی می‌شود. به طور کلی بیماری با غذای مانده بسیار شایع است. البته مصرف غذای مانده دلایل بسیار زیادی دارد. یکی از آن ها می تواند وضعیت اقتصادی بسیار پایین خانواده باشد. اما به طور کلی تا جایی که می توانید باید از خوردن غذای مانده مخصوصاً برنج مانده پرهیز کنید. در ادامه می خواهیم برخی از مضرات برنج مانده را به شما توضیح دهیم.

مصرف برنج مانده ممنوع!

مضرات برنج مانده

در ابتدا باید بگویم منظور از برنج مانده، برنج پخته شده ای است که برای وعده های بعدی استفاده می‌شود. باید به این نکته توجه کنید که به هیچ عنوان برنج پخته شده ای را که چندین ساعت از پخت آن می‌گذرد، نباید مصرف کنید. در برنج مانده به سرعت یک باکتری به نام باسیلوس سرئوس رشد میکند. باید بگویم که این باکتری بسیار خطرناک است. مصرف غذایی که این باکتری در آن وجود دارد، باعث ایجاد اسهال و استفراغ شدید و گرفتگی عضلات می شود.

انواع مسمومیت غذایی بر اثر مصرف برنج مانده

برنج مانده ای که در یخچال نگهداری می شود، باعث ایجاد مسمومیت های غذایی می‌شود. مسمومیت غذایی که توسط باسیلوس سرئوس ایجاد می شود دو گونه متفاوت دارد. یکی از گونه های آن گونه اسهالی بیماری است که به وسیله یک پروتئین با وزن بسیار بالا ایجاد می شود. گونه دوم نوع استفراغ آور این بیماری است که توسط پپتید مقاوم به حرارت با وزن بسیار کم ایجاد می‌شود. درباره نشانه‌های این بیماری ها باید برای هر گونه به طور جداگانه توضیح بدهیم.

اسهال آبکی

گونه‌ای که با اسهال همراه است، اولین نشانه آن اسهال آبکی، دردهای ماهیچه شکم است. این دردها ممکن است پس از ۶ الی ۱۵ ساعت بعد از مصرف غذای آلوده نمایان شود. در نوع استفراغ آور این بیماری نیز ممکن است بیمار دچار اسهال شود. البته استفراغ در این نوع بسیار شایع تر است. در این مورد هم نشانه ها طی ۲۴ ساعت بروز می‌کنند. نشانه‌های تهوع و استفراغ نیم ساعت الی ۶ ساعت پس از مصرف غذای آلوده نمایان می شوند. همچنین در این مورد دردهای شدید شکم و گرفتگی عضلات شکم نیز ممکن است به وجود بیاید. به طور کلی بروز این علائم تا ۲۴ ساعت امکان پذیر است. نشانه هایی که به خاطر این مسمومیت غذایی به وجود می‌آیند مانند مسمومیت غذایی ناشی از استافیلوکوکوس اورئوس هستند. برخی از گونه های دیگری از باکتری ها مثل باسیلوس سویتیلیس و باسیلوس لیشنی فرمیس از گوشت مرغ و گوسفند نیز باعث ایجاد مسمومیت غذایی می شود.

تشخیص درست بیماری طبق علائم

قبل از هر چیزی باید بگویم بیماری که با این علائم به وجود می‌آید، نشان‌دهنده تولید سموم بسیار مقاوم به حرارت در بدن می باشد. لازم به ذکر است که اگر تعداد باکتری های باسیلوس سرئوس در غذا بسیار زیاد باشد، می تواند بروز این علائم را تشدید کند و بسیار خطرناک باشد که باید سریعا به پزشک مراجه شود. اما چند راه وجود دارد که مطمئن شویم آیا به این بیماری‌ها و مسمومیت‌های غذایی دچار شده‌ایم یا خیر. به موارد زیر دقت کنید.

برای تعیین وجود باسیلوس سرئوس این کارها را انجام می‌دهند:

جدا کردن گونه های مشابه سروتیپ از غذاهای مشکوک یا مدفوع و استفراغ شخص بیمار

جدا کردن تعداد زیادی از سروتیپ های شناخته شده که باعث به وجود آمدن بیماری های غذایی می‌شوند و جدا کردن آن ها از مدفوع، استفراغ و هوای آلوده

و آخرین راه نیز جدا کردن باسیلوس سرئوس از غذاهای مشکوک است. همچنین تعیین میزان انتروتوکسین زایی با تست سرمی یا تست بیولوژیکی

مسمومیت با قاطی پلوها

اما به طور کلی راحت ترین و سریع ترین راه برای تشخیص این گونه بیماری ها، که بر اثر برنج مانده به وجود آمده‌اند، همراه کردن آن ها با برخی از غذا های وابسته است. برخی از غذا های وابسته به ترتیب زیر هستند: انواعی از غذاها که شامل گوشت، شیر، سبزیجات و ماهی هستند، با نوع اسهالی مسمومیت غذایی ارتباط دارند. به طور کلی گونه تهوع آور مسمومیت غذایی نیز با برنج ارتباط دارد. با این وجود محصولات دیگری مانند سیب‌زمینی، پاستا و انواع پنیر که ممکن است دارای نشاسته باشند با این نوع مسمومیت در ارتباط هستند.

سخن آخر

به ‌طور کلی نگه داشتن غذاها به مدت زیاد اصلاً توصیه نمی شود. مخصوصا اگر برنج مانده باشد. همانطور که مشاهده کردید مسمومیت با برنج مانده بسیار شایع است. تا جایی که می‌توانید از برنج کهنه استفاده نکنید. برنجی را که از دو یا سه روز قبل در یخچال مانده است چندین بار گرم نکنید. این کار نه تنها سودی ندارد، بلکه باعث بروز مسمومیت غذایی نیز می شود. مسمومیت غذایی امروزه بسیار شایع شده است. ممکن است به دلایل اقتصادی و یا هزاران دلیل دیگر افراد توانایی مصرف زیاد غذا را نداشته باشند. این می‌تواند دلیل محکمی برای مصرف برنج مانده و غذای مانده باش.د اما تا جایی که می‌توانید غذا را کمتر درست کنید تا مجبور نشوید آن را نگه دارید. امیدواریم این اطلاعات برای شما مفید واقع شده باشد. همچنین این اطلاعات را به سایر دوستان و آشنایان خود برسانید تا از مسمومیت های رایج توسط برنج مانده و غذای مانده مطلع شوند.

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در یکشنبه 8 فروردین 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.