12 مورد از مهم ترین خواص و مضرات انجیر برای سلامتی بدن

خواص انجیر

خواص انجیر خشک برای معده برای لاغری برای چاقی برای کلیه کوهی و زیتون گلابی در بارداری

انجیر، که به عنوان یکی از محبوب ترین میوه های فصل گرم تابستان شناخته شده است، دارای خصوصیات درمانی بی شمار و چشمگیر است، برای آشنایی بیشتر با مضرات و خواص انجیر در ادامه با چی شی همراه باشید.

فواید و خواص انجیر

کاهش کلسترول خون

انجیر از میوه هایی است که حاوی مقادیر بسیار زیادی فیبر می باشد و به همین دلیل می تواند باعث پاک سازی و دفع کلسترول موجود در دستگاه گوارش شود که در نتیجه باعث می شود کلسترول موجود در بدن کاهش یابد.

درمان یبوست با مصرف انجیر

همانطور که در بالا گفتیم انجیر حاوی فیبر بسیار زیادی می باشد و به همین دلیل در طب سنتی به عنوان یک از قوی ترین ملین های طبیعی شناخته می شود که به راحتی می تواند حرکات روده را بهبود بخشد و به درمان و پیشگیری از ابتلا به یبوست کمک کند. کسانی که به طور مدوام به یبوست دچار می شوند بهتر است انجیر را در رژیم غذایی خود قرار دهند، برای رفع یبوست یا پیشگیری از آن کافیست هر شب چند انجیر را در آب بخیسانید سپس با کمی عسل مخلوط کرده و میل نمایید.

درمان ریزش مو

یکی دیگر از خاصیت های جالب انجیر این است که می تواند به درمان ریزش مو کمک کند، انجیر به دلیل اینکه حاوی مواد مغذی و انواع آنتی اکسیدان های قوی می باشد می تواند باعث بهبود گردش خون در پوست سر شود که در نتیجه باعث جلوگیری  از ریزش موهای سر می شود.

کاهش فشار خون

انجیر به دلیل اینکه حاوی مقادیر غنی از پتاسیم می باشد می تواند به کاهش فشار خون بالا کمک کند. علاوه بر این انجیر تازه حاوی فیبر فراوان، اسیدهای چرب امگا ۳ و امگا ۶ می باشد که برای تنظیک سطح فشار خون مفید هستند.

کاهش وزن و لاغری

انجیر خشک به دلیل کالری بالا اگر درست مصرف نشود می تواند باعث چاقی شود، البته اگر از انجیر تازه یا خشک در یک رژیم غذایی مناسب و صحیح استفاده شود به دلیل فیبر فراوان می تواند به لاغری و کاهش وزن کمک کند، فیبر موجود در انجیر باعث کاهش پرخوری می شود.

سلامت چشم با انجیر

انجیر علاوه بر ویتامین A فراوان، حاوی آنتی اکسیدان های بسیار قوی نیز می باشد و به همین دلیل می تواند به تقویت بینایی کمک کند. علاوه بر این، مصرف انجیر می تواند خطر ابتلا به بیماری های شایع چشمی مثل تباهی لکه زرد را کاهش دهد.

پیشگیری از پوکی استخوان

یکی دیگر از خاصیت های کمتر شناخته شده انجیر این است که می تواند باعث استحکام استخوان های بدن شود. انجیر به دلیل وجود کلسیم و فسفر می تواند استخوان های بدن را تقویت کند و خطر ابتلا به بیماری هایی مثل پوکی استخوان را کاهش دهد.

افزایش قدرت قوای جنسی مردان

انجیر در طب سنتی به عنوانن یکی از میوه های بسیار مفید برای باروری مردان شناخته می شود. علاوه بر این مصرف انجیر مانند یک مکمل جنسی عمل می کند و می تواند به درمان ناتوانی های جنسی آقایان نیز کمک کند. کسانی هم که از اختلالات نعوظ رنج می برند می تواند انجیر را در رژیم غذایی خود قرار دهند. برای تقویت قوای جنسی و افزایش باروری مردان توصیه می شود انجیر را در شیر بخیسانید تا کاملا نرم شود سپس میل کنید. برای اطلاعات بیشتر در این مورد توصیه می‌کنیم مطلب 👈 خواص انجیر برای مردان را مطالعه نمایید.

سلامت دستگاه گوارش

همانطور که قبلا اشاره کردیم فیبر بالای انجیر می تواند باعث سلامت کلی دستگاه گوارش شود. البته نباید فراموش کنید که مصرف انجیر باید به اندازه باشد وگرنه می تواند به صورت معکوس عمل کند و به دستگاه گوارش آسیب برساند. مصرف انجیر برای کسانی که از اختلالات هضم رنج می برند عالی است و می تواند باعث بهبود هضم شود. علاوه بر این، انجیر برای پاک سازی و سم زدایی روده ها بسیار مفید است که این عمل باعث کاهش خطر انواع سرطان ها نیز می شود.

زیان های انجیر

زیاده روی در مصرف انجیر

همانطور که در بالا اشاره شد انجیر فیبر بسیار زیادی دارد که می تواند به سلامت دستگاه گوارش کمک کند. البته اگر انجیر به صورت افراطی مصرف شود همین فیبر زیاد می تواند باعث مشکلاتی در دستگاه گوارش شود که از مهم ترین این مشکلات می توان به دل درد و اسهال اشاره کرد.

ویتامین K و نکات مهم در استفاده انجیر

انجیر، به دلیل محتوای غنی از ویتامین K از اهمیت ویژه ای برخوردار است. ویتامین K یکی از عوامل مهم در فرآیند غلیظ کنندگی خون است که نقش مهمی در پیشگیری از خونریزی دارد. هم انجیر خشک و هم تازه، منابع قابل توجهی از این ویتامین مهم هستند. اگر شما از داروهای رقیق کننده خون مانند وارفارین (کومادین) استفاده می کنید، بسیار مهم است که مقدار ویتامین K مصرفی خود را در طول روز با مشورت پزشک تنظیم کنید.

حساسیت نسبت به انجیر

انجیر، به عنوان عضوی از خانواده توت ها یا موراسه، در افرادی که به سایر اعضای این خانواده حساسیت دارند، ممکن است واکنش ناخوشایندی ایجاد کند. اگر شما به میوه های دیگر این خانواده مانند جک فروت، توت آمریکایی، و یا سیب شکری حساس هستید، ممکن است به انجیر هم حساس باشید.

دسته بندی: خواص مواد غذایی
بروز رسانی توسط در دوشنبه 9 مرداد 1402
توجه : مطالب این بخش تنها جنبه اطلاع رسانی و آموزشی دارد و نباید آنها را جایگزین مراجعه به پزشک جهت تشخیص و درمان دانست.

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.