روش های جدا کردن کیک از قالب های سیلیکونی، فلزی و چدنی

جدا کردن کیک از قالب

جدا کردن کیک از قالب چگونه کیک را از قالب کمربندی جدا کنیم طرز استفاده از کاغذ روغنی در قالب کیک جدا کردن کیک از قالب سیلیکونی کیک چسبیده به قالب را چگونه جدا کنیم

پختن کیک، حتی اگر عاشق این کار باشید، دنگ و فنگ های خودش را دارد. اگر تمامی نکات را مو به مو اجرا کنید، می توانید امیدوار باشید که کیک شما از همه نظر عالی و بی عیب باشد. بعد از تست کردن کیک با خلال دندان می توانید از کیفیت و پخته شدن آن مطمئن شوید اما این تمام ماجرا نیست. اگر نتوانید کیک را به خوبی از قالب خارج کنید، تمامی زحمات شما به هدر می رود. جدا کردن کیک پخته شده از هر قالبی، ترفندهای خودش را دارد. با ما همراه باشید تا اصلی ترین نکات جدا سازی کیک را از قالب بیاموزید.

چگونه کیک را از قالب جدا کنیم؟

قبل از هر چیزی باید بدانید که چرا کیک شما به قالب می چسبد. با دانستن دلیل این مساله می توانید از تکرار این اتفاق جلوگیری کنید. در ادامه ۶ دلیل رایجی که باعث چسبیدن کیک به قالب و درست جدا نشدن آن می شود را برایتان ذکر کرده ایم.

دلیل اول:

داغ بودن قالب و کیک، هنگام جدا کردن آن می تواند برای شما مشکل ساز شود. اجازه بدهید تا کمی قالب شما حرارت اش کم شود.

دلیل دوم:

قالب کثیف یا قالبی که از قبل خوب شسته نشده باشد می تواند برای شما دردسر ساز شود. همیشه قبل از ریختن مواد کیک داخل قالب، یک بار دیگر جهت اطمینان آن را بشویید.

دلیل سوم:

کیک سوخته همیشه به قالب می چسبد! نباید دمای فر به اندازه ای بالا باشد که باعث سوخته شدن کیک و در نتیجه چسبیدن آن به قالب شود. کیک را در طبقه وسطی فر بپزید تا از سوختگی آن جلوگیری کنید.

دلیل چهارم:

گاهی وقت ها استفاده از کاغذ روغنی یک انتخاب نیست بلکه یک باید است. در تهیه کیک های شکلاتی یا خیس که میزان شکلات داخل مواد کیک بالاست ، حتما باید از کاغذ روغنی استفاده کنید.

دلیل پنجم:

قالب را به خوبی چرب کنید. با دقت و حوصله تمام قسمت های قالب را چرب کنید.

دلیل ششم:

اگر جریان هوا وجود نداشته باشد کیک شما خمیر می شود و در نتیجه به قالب می چسبد. البته دلایل متعددی برای خمیر شدن کیک وجود دارد اما اگر کیک شما خمیر شود حتما به قالب می چسبد.

قالب های مختلف

حالا که با دلایل رایج چسبیدن کیک به قالب آشنا شدید باید بگوییم که جدا کردن کیک از هر قالبی روش خودش را دارد. امروزه انواع مختلفی قالب برای پخت کیک در بازار موجود است که از آن میان می توان به قالب های تفلون، سیلیکونی و فلزی اشاره کرد. علاوه بر آن، قالب ها اشکال مختلفی نیز دارند و برخی از آن ها میان تهی هستند. در ادامه بهترین روش برای جدا کردن کیک از هر قالب را برایتان ذکر کرده ایم.

قالب تفلون

همان طور که از اسم آن پیداست، قالب های تفلون عموما نچسب هستند. اما در اثر استفاده های مکرر ممکن است خاصیت خود را از دست بدهند. این قالب ها معمولا خیلی بی دردسر هستند اما بهتر است جهت اطمینان کمی داخل قالب را چرب کنید و بعد از اینکه کیک را از فر خارج کردید، اجازه دهید تا برای مدت ۱۰ دقیقه کمی خنک شود. کیک داغ حتی به قالب تفلون هم ممکن است بچسبد.

قالب سیلیکونی

قالب های سیلیکونی در سال های اخیر در انواع و اقسام مدل ها در بازار عرضه شده اند. قالب های سیلیکونی بسیار بی دردسر هستند. نیازی نیست تا آن را مانند قالب های تفلون حتما چرب کنید، تنها کافی است که اجازه دهید کیک بعد از پخت به مدت چند دقیقه خنک شود. به راحتی و بدون دردسر می توانید کیک را از قالب جدا کنید. البته بهتر است از قالب های سیلیکونی معتبر و با کیفیت استفاده کنید.

قالب فلزی

قدیمی ترین انواع قالب برای پخت کیک، قالب های فلزی هستند. تنها چرب کردن برای این قالب ها کفایت نمی کند بلکه باید علاوه بر چرب کردن، روی تمامی نقاط داخلی قالب، آرد نیز بپاشید. آرد اضافی را با زردن ضربه روی قالب از داخلش خارج کنید.

قالب میان تهی

اگر قالب فلزی شما میان تهی است علاوه بر چرب کردن و آرد پاشی روی نقاط داخلی آن، باید در نظر داشته باشید که ممکن است بخش داخلی به قالب بچسبد. راه ساده ای برای رفع این مشکل احتمالی وجود دارد. به کمک یک چاقو، کناره های کیک را از قالب جدا کنید.

مطالب پیشنهادی

دسته بندی: نکات آشپزی
بروز رسانی توسط در چهارشنبه 4 فروردین 1400

مطالب پربازدید از سراسر وب

استفاده از مطالب سایت چی شی در سایر سایت‌ها فقط با کسب مجوز کتبی امکان پذیر است.